...
Elisabeth Tellefsen (27) fra Åsane forsøker å skille seg ut i mengden av jobbsøkere og har laget et kreativt visittkort hun deler ut til potensielle arbeidsgivere. Foto: PRIVAT

Slik skiller Elisabeth seg ut i jobbjakten

Har strekkode i stedet for søknad.

Stian Espeland
Stian Hæreid Espeland Profil E-post
Publisert 14.07.2012 kl 15:37 Oppdatert 14.07.2012 kl 18:03

Tips en venn på e-post:

www.ba.no Se alle stillinger




...
«Keep calm and hire me» står det på forsiden av Elisabeth Tellefsens visittkort. Foto: PRIVAT
...
Baksiden av visittkortet. Foto: PRIVAT

Elisabeth Tellefsen (27) er på jobbjakt. For å stikke seg ut har hun laget et helt spesielt visittkort.

– Jeg ville gjøre noe annerledes enn å ha en helt vanlig CV, sier Elisabeth Tellefsen.

Derfor laget Åsane-jenten et spesielt visittkort med påskriften «Keep calm and hire me».

På baksiden av visittkortet laget hun en såkalt QR-kode (todimensjonal strekkode) som kan skannes og som lenker opp til Linkedin-profilen hennes.

På nettverksiden og på hjemmesiden får man en mer detaljert oversikt over porteføljen hennes.

– Visittkortet gjenspeiler at jeg trenger jobb, og viser samtidig at jeg følger med på trendene.

27-åringen synes det er spennende å markedsføre seg selv. Etter å ha jobbet som markedskoordinator i fire år, har hun nylig begynt for seg selv som webdesigner.

Drømmen er å få fast jobb innen kommunikasjon og design.

– Jeg er aktiv i bruk av sosiale medier i jobbjakten også, sier den Oslo-baserte bergenseren.

– NÆRMEST GRENSELØST

Senior partner Stein Opsahl i Knowit har vært byråleder i Bergen i en årrekke. Han vil gjerne at søkere skal pirre nysgjerrigheten hans.

– Men det må skje uten at det oppstår en blæ-faktor når jeg ser nøyere på det, sier han.

Litt paradoksalt mener han at det i kreative bransjer kan være vel så originalt med en kjedelig og blodfattig søknad.

– Jeg tar det for gitt at alle som søker jobb kan designe, så vis meg noe annet.

– Er det mulig å dra det kreative for langt?

– Så lenge det er relevant, er det bare fantasien som setter grenser. Jeg kunne likt at noen laget en nyttig mobilapplikasjon for å lære om vedkommende. Bruk tilgjengelige, teknologiske løsninger og satt det sammen på en ny måte, sier Opsahl.

Overkreative løsninger skaper oppmerksomhet, men kan også vekke irritasjon.

Daglig leder Roy Gunnar Blommedal i reklamebyrået Tibe Republic mener at hvis man gjør en innsats for å skille seg ut, bør innholdet leve opp til det.

– Hvis ikke er det bortkastet. Vi har fått en del kreative søknader, som ikke har innfridd forventningene, sier Blommedal.