...
HR-direktør Asbjørn Grini og kommunikasjonsdirektør Øyvind Risnes i Bergen Group. Foto: VIDAR LANGELAND

Bergen Group varsler nedskjæringer

Forventer at mer produksjon flyttes fra Laksevåg til utlandet.

Stian Espeland
Stian Hæreid Espeland Profil E-post
Publisert 05.03.2013 kl 15:50 Oppdatert 05.03.2013 kl 19:11

Tips en venn på e-post:

www.ba.no Se alle stillinger (11)




...
Bergen Group Laksevåg Foto: Bergen Group/Curt Lønner)

– Vi er ikke bekymret for morgendagen, men i et perspektiv på to til fem år må vi være forberedt på å drive med noe færre ansatte, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Risnes i Bergen Group til BA.

Uttalelsen kommer i forbindelse med en fersk dom i Høyesterett. Dommen fastslår at rettigheter i tariffavtalen i verftsindustrien også gjelder for tilreisende arbeidere uten avtale, melder NTB.

SVEKKET KONKURRANSEKRAFT

Saken dreier seg om at den statlige Tariffnemnda krever at verftene betaler reise, kost og losji, samt et tillegg på 20 prosent for alle tilreisende arbeidere til norske verft.

Dette kalles allmenngjøring av den norske tariffavtalen, og skal hindre dumpinglønn til østeuropeere.

– Bergen Group har langt på vei innbakt prinsippene for allmenngjøring i eksisterende avtaler. I forhold til dagens utgiftsnivå, forventer vi ikke vesentlige endringer. Derfor er jeg ikke bekymret for dramatiske nedskjæringer, men det kan på sikt blir reduksjon i antallet fast ansatte, sier Risnes om konsekvensene.

NHO og ni norske verft gikk til sak mot staten grunnet de avtalefestede rettighetene. Høyesterett gir staten medhold.

Risnes viser til at Bergen Group vil kunne bli tvunget til å gjøre tilpasninger i form av å løse flere oppgaver med innleide folk og å utføre mer arbeid i utlandet.

– For å opprettholde vår konkurransedyktighet inn mot europeiske verft, ser vi at vi i fremtiden må gjennomføre større grad av skrogarbeid og kanskje også utrustning ute før vi henter skroget hjem her, sier Risnes.

TAPTE 870 MILLIONER

Han ønsker ikke å bruke allmenngjøring til å forklare konsernets svake regnskapsår i fjor. 2012 endte med et nedslående resultat før skatt på minus 870 millioner kroner for Bergen Group.

– Men vi må erkjenne at alt som bidrar til å svekke vår konkurransekraft med utlandet, vil gjøre det mer utfordrende å opprettholde lønnsomme arbeidsplasser i verftsindustrien i Norge. Allmenngjøring er en slik utfordring som vi sammen med fagforeningen må ta dønn alvorlig så lenge vi konkurrerer mot Europa og deres lønnsnivå.

– Allerede i dag er vi ikke konkurransedyktig på pris. Vi vinner oppdrag fordi vi evner å levere svært avanserte skip med høy kvalitet. Det er vår målsetting i fremtiden også, men det går en grense for hva markedet er villig til å betale ekstra for den kvaliteten, sier Risnes.