Utbetaler bonus til alle 960 ansatte i Bergen

I denne gigantiske produksjonshallen i Åsane skaper Bergen Engines fremtidens skipsmotorer. Slikt blir det bonuslønn til alle ansatte av.

Leif-Arne Skarbø er leder for teknologi og utvikling i Bergen Engines, som produserer motorer for Rolls-Royce.

Leif-Arne Skarbø er leder for teknologi og utvikling i Bergen Engines, som produserer motorer for Rolls-Royce. (Foto: )

DEL

– Vi er den eneste internasjonale motorprodusenten igjen i Norge. Det har vi klart ved å være en teknologisk spydspiss i verdenssammenheng, sier Svein Gunnar Oppedal stolt.

Han gikk av med pensjon ved fylte 67 år i fjor. Men han er fortsatt en ressurs for Rolls-Royce-selskapet Bergen Engines.

Pensjonisten er bedt om å lede et historieprosjekt om motorfabrikken.

Han tar oss med inn i et bortgjemt rom som illustrerer hvorfor nettopp han har fått oppgaven.

MUSEUM I FABRIKKEN

Her har han sammen med andre veteraner samlet alt fra en gammel bussmotor til en lokmotor som er produsert opp gjennom årene.

– Et museum midt i fabrikken, humrer han.

Veggene er dekket med historiske bilder.

– Den første motoren ble installert i MS Draupne i 1946, forteller han og peker på det innrammede bildet av båten.

Den gang het virksomheten Bergen Mekaniske Verksteder og holdt til i Solheimsviken og på Laksevåg, mens støperiet lå i Fabrikkgaten. Oppedals karriere startet i porten i Solheimsviken i 1963, minnes han.

– Reisen har vært fantastisk.

Oppedal forteller at mellom oppturene, har bedriften vært nede i flere dype bølgedaler.

– Under finanskrisen i 2009 måtte 210 ansatte gå?

– Det var «peanuts» i den store sammenhengen selv om det var ille nok for dem det berørte, sier Oppedal før journalisten rekker å fullføre setningen.

– 1986-87 var verst. Men selv om det var svært tungt da, var det kun en tilpasning som skulle til før vi fikk bygget oss opp igjen, sier han.

DELER PÅ OVERSKUDD

I 2012 oppnådde Bergen Engines et årsresultat på 158 millioner. Hele summen gikk til utbytte til eierne.

Rolls-Royce-konsernet leverte i fjor et resultat før skatt på nærmere 18 milliarder kroner, opp 23 prosent fra året før.

I år som i fjor, har derfor Rolls-Royce bestemt at det gode resultatet i konsernet bidrar til bonusutbetaling til alle ansatte. Bonusen tilsvarer to ukers lønn for den enkelte.

– Kjempeflott. Vi har fått bonuser i mange år, men visst er det kjekt. Når ansatte blir premiert på den måten, føler de seg som en viktig del av resultatene som er oppnådd, sier Oppedal.

Markedene svinger, men i 2014 forventer Rolls-Royce en flat utvikling.

– I denne type tungindustri må en ha mye kapital, fordi investeringene er store. Derfor er det helt avgjørende å ha Rolls-Royce-konsernet i ryggen, får vi opplyst.

Med seg på laget har britiske Rolls-Royce fått tyske Daimler, som blant annet eier Mercedes-Benz. De to verdenskjente merkevarene har gått sammen i et såkalt joint-venture.

Avtalen innebærer at de skal forsyne skip og kraftanlegg over hele kloden med motorer fra fabrikken i Åsane.

STADIG NYE MILJØKRAV

På gulvet i motorfabrikken møter vi Leif-Arne Skarbø. Han er leder for 90 ansatte som jobber i teknologi- og utviklingsavdelingen i Bergen Engines. Det betyr at hans avdeling har som oppgave å skape fremtidens motorer.

– En ting er helt avgjørende. Det handler om å være først ute med de beste motorene. De siste årene har stadig nye og strengere miljøkrav knyttet til blant annet NOx- og CO2-utslipp vært en sterk teknologidriver. Vi har også vært opptatt av å få ned drivstofforbruket, sier han.

På spørsmål om hvilke leveranser de er mest fornøyde med, kommer han ikke utenom de to nye cruisefergene til Fjord Line.

– Vi er veldig stolte av gassmotorene vi har levert til søsterskipene Stavangerfjord og Bergensfjord.

Opprinnelig var skipene tiltenkt dieselmotorer, men rederiet Fjord Line valgte i siste liten å bestille åtte gassmotorer og gassystem fra Rolls-Royce i stedet.

– På det første skipet måtte vi bore hull i skroget for å få satt inn gassmotorene da oppdragsgiver ombestemte seg. Da er man overbevist om miljøgevinsten, smiler han.

Og en slik gevinst mener han definitivt at satsing på flytende naturgass (LNG) gir.

FÅR GREI BESKJED

Bergen Engines har de siste årene hatt store leveranser av medium speed motorer til offshorenæringen.

– En fordel med næringsklyngen her på Vestlandet er at kundene ikke akkurat er sjenerte. De er veldig tydelige i tilbakemeldingene. Det er verdifullt for oss i utviklingsarbeidet, sier Skarbø.

Siden begynnelsen av 1990-tallet har bedriften spesialisert seg på gassmotorer. Det har blant annet medført en betydelig levering av gassmotorer til landanlegg.

Når nedgangstider i skipsfartsnæringen har ført til bråbrems i nybyggingen, har landanleggene vært en desto viktigere inntektskilde.

FRYKTER PIRATER

Skarbø forklarer at det høye kostnadsnivået i Norge fører til at de må hente seg inn igjen på effektivitet. Derfor blir produksjonen i økende grad modulbasert.

Den foregår døgnkontinuerlig. For å få det til, går de ansatte en treskiftsordning, men det er merkbart mindre aktivitet etter at dagskiftet går hjem klokken 1500.

Inntil 40 prosent av delene er produsert innomhus, mens resten kommer fra leverandører.

– Kjerneproduktene vil vi ha kontroll på, fordi det finnes pirater over alt der ute, sier Svein Gunnar Oppedal.

Av den grunn er bedriften streng på at ikke alt kan fotograferes når vi blir vist rundt i produksjonsanlegget på 38 000 kvadratmeter.

SKADEUTSATT

Helse, miljø og sikkerhet (HMS) er naturlig nok ord som gjentas til det kjedsommelige på en arbeidsplass som dette.

Tungindustrien er ekstra utsatt for arbeidsulykker, så derfor er gode rutiner på dette området særs viktig. Og det mener Bergen Engines at de har.

Like innenfor resepsjonen henger en tavle med påskriften «95 dager siden siste fraværsskade.»

Når vi legger merke til at Rune Meland sleper litt på den ene foten i maskinverkstedet, går tankene til skiltet.

Men haltingen har en helt annen forklaring.

– Hjerneblødning, sier Meland.

– Det er et under at jeg går her, sier han videre.

Så forteller han hvorfor han har blitt værende på motorfabrikken siden 1980.

– Miljøet her er jævlig godt, sier Meland og nikker bekreftende til sine egne ord.

Vi slår av en prat imens han ser til at industrimontørlærling Simen Thorstensen monterer vippetøyet riktig. Det er disse delene som åpner og lukker ventilene på motorene.

Den minste feil her kan få katastrofale følger, opplyser han.

– «Gugga», sier Meland smilende om spesialstoffet gjengene smøres inn med.

Mens disse delene arbeides med manuelt, står maskiner for mesteparten av produksjonen.

En viktig del av produksjonslinjen og et solid konkurransefortrinn, er selskapets eget jernstøperi på nabotomten.

Der støper Bergen Engines nøkkeldeler som for eksempler sylinderdeksler. Når støperiet har gjort sitt, fraktes de ferdige jernformene til maskinverkstedet.

Der går de inn i svære fresemaskiner og får gjenger og hull med mer, før de blir kjørt til trykktesting. Derfra går de videre til monteringsverkstedet.

Til slutt gjennomgår den ferdige motoren testkjøring og males før den kan sendes til kunden.

400 VERKTØY

Bak spakene til en kolossal fresemaskin på 50 meter sitter Kenneth Selstad. CNC-operatøren bruker en avansert datamaskin til å styre den enorme mekaniske maskinen.

Fra kontrollrommet kjører han et program og måler i henhold til tegninger, samt overvåker hvordan maskinen freser og borer i en 9-sylindret motor.

– Dette er en diesel rekkemotor som skal sendes til et offshorefartøy, sier han.

– Magasinet til denne fresemaskinen har cirka 400 verktøy. Alt skjer automatisk, men vi må se til at alt er oppdatert og i orden, sier Selstad.

Merkenavnet Rolls-Royce er anerkjent verden over, noe som er en fordel når motorer skal selges både i Norge og i internasjonale markeder.

– Hva betyr det for dere å bære Rolls-Royce-logoen på kjeledressen?

– I starten var det veldig stas. Nå tenker vi ikke så mye på det. Men det klinger godt da!

– Det er mange som lurer på om vi har firmabil, ler Leif-Arne Skarbø, og rister på hodet av tanken på luksusbilene til Rolls-Royce parkert på rekke og rad utenfor motorfabrikken.

Få BA+ i 5 uker for 5 kroner

Artikkeltags