...
Honda Civic er ny fra front til hekk. Foto: Hans Trygve Holm, Avisa Nordland/ANB

Nøysom kraftplugg

Bodø (ANB) : Den har beholdt mye av formene, men ellers er Honda Civic ny fra front til hekk.

Publisert 16.04.2012 kl 13:16 Oppdatert 16.04.2012 kl 13:16

Tips en venn på e-post:

www.ba.no Se alle biler





[Avisa Nordland] Dette er nesten som å ratte en Ford Focus. Det var vår første tanke etter noen kilometer bak rattet med splitter nye Honda Civic.

For både styrerespons og kjørefølelse var helt der oppe i toppen av kompaktklassen. Bilen lystret ditt minste vink, og på glatta varslet hekken tidlig om det går for fort i svingene.

Kombinert med en overdådig motor ble det etter hvert mange hyggelige mil langs saltenske, sørpete vinterveier.

En gang i tiden ble Honda omtalt som det japanske svaret på BMW.

Det er ord som ikke bør gå helt i glemmeboken. Selv om det ikke ser slik ut ved første øyekast, så er Honda Civic helt ny. Den har bare beholdt sin litt særegne vanndråpeprofil.

Fronten er fortsatt litt for seg selv, men lykteglasset som delte grillen sist, er borte. Derimot deler baklykten bagasjeluken. Og bakvinduet.

Design har sin pris, så utsikten bakover er fortsatt ganske dårlig. Det innser Honda selv og leverer alle biler med ryggekamera som standard.

I baksetet er det små vinduer som venter passasjerene, så ekstra sittepute til de minste må til. I førersetet har vi opplevd mer oversiktlige steder å sitte.

Vi savner litt mer vindusflate å se ut av faktisk. Derimot er førermiljøet oversiktlig og særegent. Turtelleren i front, mens farten vises med digitale tall helt der framme ved frontruten.

Materialkvalitetene er ok, men med litt mer plast enn de beste konkurrentene. Det går greit å finne seg en ok sittestilling.


Fyrverkeri

Motoren er et kapittel for seg. I en tid da motorene blir mindre og mindre, så leverer Honda Civic 2,2 liter diesel i en kompaktbil. Det er samme motor som i store CR-V.

Det gir selvfølgelig et lite fyrverkeri av en bil - og en høy pris. Den gir overskudd av krefter og har et svært behagelig støybilde.

Dekkstøyen er også godkjent. Snart kommer 1,6 liters dieselmotor med 120 hestekrefter og bare 95 g/km CO2. Den blir nok bedre priset. Et par fine bensinmotorer kan du også velge blant.

Civic er igjen verdt å vurdere. (ANB)