...
Å sette bilen på verksted er noe de færreste gjør med glede, men noen kunder er langt mer fornøyd enn andre. Foto: Lexus / DJ Powers

Verkstedene som leverer

Oslo (ANB): Forskjellene fra topp til bunn på bilverksted-lista er store. Her får du topp 10-listen:

Publisert 13.05.2012 kl 10:56 Oppdatert 13.05.2012 kl 13:15

Tips en venn på e-post:

www.ba.no Se alle biler





[BROOM.NO]Det å sette bilen på verksted gjøres ofte med litt skrekkblandet fryd. Fryd over at fagfolk skal se over doningen og gi den nødvendig stell i forhold til olje filtre og diverse annet som mange skjønner seg lite på. Da slipper man å ha dårlig samvittighet for det de neste månedene.

Men for mange – men slett ikke alle avhengig av bilmerke - er nok skrekken ofte større en fryden ...

Vi gruer oss

Skrekken for at noe alvorlig og graverende avdekkes, og for at allerede hardt beskattede penger plutselig får lette bein å gå på. Ofte passer det dårlig også – å måtte ta sykkelen til jobb den dagen det regnet høljer ned.

Og er det nå helt sikkert at bilen blir ferdig til i ettermiddag slik at vi får gjort det vi har planlagt i kveld – tenker mange og titter smånervøst bort på mobilen og håper at verkstedet ikke ringer med flere dårlige og kostbare nyheter.

Stor, nordisk undersøkelse

Ja, det er saktens en god del å bekymre seg over ved verkstedbesøk, men noen bileiere har det lettere enn andre i så måte. Det avslører tallene som er hentet fra årets store Autoindeks-undersøkelse. Den er et samarbeid mellom det Norske bladet Motor og bladene Vi Bilägare i Sverige, dansk Motor og konsulentfirmaet Loyalty Group.

De har innhentet navn på eiere fra Kjøretøyregisteret og intervjuet tilfeldig utvalgte. Minst 100 personer har blitt intervjuet per bilmerke. Undersøkelsen innbefatter eiere som både har kjøpt bilen ny og brukt og den gjelder for 2005–2011 modeller.

Knusende seier og overraskelse

Lexus er i en egen klasse her og innkasserer en solid førsteplass. At Toyota kaprer en sterk tredjeplass er liksom slik det skal være. Men andreplassen overrasker – der finner vi nemlig Renault som nå begynner å høster frukter av knallhardt arbeid den siste tiden rundt blant annet kundetilfredsstillelse.

Saab-eierne er ikke blant de som har hatt mest å glede seg over i året som gikk, men på verkstedet er de i alle fall fornøyde og tar fjerdeplassen, foran koreanske Hyundai på femte.

(ANB)