...
Nye A3 har definitivt noen designmessige likhetstrekk med Q3. Foto: Magnus Blaker, Nettavisen/ANB

Slik er Audis nye A3

Mallorca (ANB): Splitter nye A3 skal du virkelig ikke dømme på førsteinntrykket.

Publisert 08.06.2012 kl 12:08 Oppdatert 08.06.2012 kl 12:08

Tips en venn på e-post:

www.ba.no Se alle biler




...
Det er brukbart med plass bak, men de er kronglete å komme seg inn i baksetet når bilen har et par dører for lite. Foto: Magnus Blaker, Nettavisen/ANB
...
På interiørsiden får vi en viss følelse av at Audi har hentet inspirasjon fra BMW. Foto: Magnus Blaker, Nettavisen/ANB

[Side3] I starten av mars ble den 3. generasjonen A3 avduket. Det er er en bil det naturligvis stilles store forventninger til, siden den er en av Audis to store bestselgermodeller.

Dagens utgående modell har rullet mer eller mindre uendret ut fra samlebåndet siden 2003, og mange ble nok derfor litt overrasket når den nye modellen ikke bydde på de helt store designrevolusjonene i forhold til dagens modell. En kunne nesten anklaget bilen for å være en facelift, fremfor en ny modell.

Men det å endre på en storselger er alltid en risikosport, og Audi ser ut til å ha valgt en forsiktig linjen, og i stedet gjøre viktige endringer andre steder. De skryter av lavere vekt, bedre kjøreegenskaper, mer underholdning, lavere forbruk og mer effekt.

Side3 tok derfor turen til Middelhavet for å sjekke om den nye bilen lever opp til Audis påstander om at bilens kraftige slankekur gjennom mer liberal bruk av lettmetallsmaterialer virkelig har gjort kjøreegenskapene til bilen så mye bedre som de hevdet - og om bilens nye og mer effektive motorer kan sørge for at bilen fortsatt blir en bestselger her i landet.


Markant bedre bil

Og det tok oss ikke lang tid fra vi satt oss inn i den nye A3, til vi kunne konkludere med at en ikke skal skue hunden på hårene. Forrige generasjon A3 er nå nesten et tiår gammel, og på mange måter kunne man føle det. Bilen fremstod mer nøytral på veien enn det vi er vant til fra de andre Audi-modeller, nærmest litt kjedelig, selv om tilskuddet av de spreke små bensinmotorer klarte å heve kjøregleden noe i slutten av livssyklusen.

Selv om nye A3 ligner litt utvendig, så føles derimot ikke bilen lik i det hele tatt. Den føles strammere og «tightere» på alle måter. Bilen føles rett og slett bedre skrudd sammen, samtidig som de har fått ned vekten. Det gjør at bilen blir friskere og sprekere på veien.

Det som kanskje imponerer oss mest er at bilen på landeveiskjøring føles nærmest som en storbil, og er påfallende stabil. Det føles som man kjører en betydelig større bil enn dimensjonene skulle tilsi, og bilen er nærmest en nytelse på denne typen veier.

Det hjelper også på at bilen virker bedre støyisolert enn sin forgjenger. Spesielt på god asfalt er støynivået mer på linje med langt mer påkostede «landeveiscruisere».


Morsommere på svingete vei

At bilen har blitt lettere og noe stivere i oppsettet legger en likevel mest merke til på litt aktiv kjøring. Nye A3 ligger veldig godt på veien - ikke overraskende spesielt med quattro - og gjør det morsomt å danse gjennom svinger.

Om du presser den litt ekstra hardt kan du både fremprovosere litt logring og understyring. Bilen slipper heldigvis på en svært vennlig og forutsigbar måte, noe som gjør den veldig kontrollerbar - selv med ESP avskrudd. Vi ville nok likevel anbefale sportsmodus på ESP-en hvis en kjører aktivt, fordi bilen nå er såpass lett at hjulspinn fort forekommer.

Det eneste vi kunne ønske oss var at gangen i den manuelle girkassen var litt kortere. Audis automatiske kasser gjør derimot en veldig god jobb, med raske og gode girskifter med bensinmotor under panseret. Med dieselmotor la vi merke til at den automatiske girkassen brukte noe lengre tid på selve girskiftene - selv i sportsmodus.

For øvrig kan det nevnes at bilens understell i stor grad klarer å absorbere små og mellomstore ujevnheter i veien. Understellet er derimot såpass stivt at store ujevnheter fortsatt slår som man kan forvente i en sportslig Audi.


Elektrisk styring

Så får det heller være at også A3 nå har begynt å bruke elektrisk styring. Debatten om overgangen til dette er lang, og vi skal ikke ta hele sulamitten her, men elektrisk styring gjør at styringen føles litt mer distansert. Er man veldig rask på rattet kan man få følelsen av at hjulene henger litt etter rattbevegelsen, mens du ellers i liten grad legger merke til endringen. Med tanke på Audis rykte for å ha litt distansert styring er det uansett andre merker som kan lide mer av overgangen.

Fordelen er derimot at den elektriske løsningen er lettere, billigere - og ikke minst muliggjør avansert styrefunksjonalitet. Alt dette er noe som Audi utnytter for alt det er verdt. Nye A3 har nemlig automatisk parkeringsfunksjon både på langs og tvers, og kan automatisk lukeparkere i luker som er bare 80 cm lenger enn bilen.


Gode motorer

En av største styrkene til VW-konsernet er kvaliteten og utvalget på motorene, og i nye A3 skuffer de ikke. Langt på vei er det de samme motorene nå som tidligere, men alle har gjennomgått vesentlige forbedringer. Alle har blitt lettere, og de fleste har fått mer effekt og mindre drivstofforbruk.

I første omgang er det grunn til å tro at den mest populære motoren vil bli en 1,4-liters TFSI-motor med 140 hestekrefter. Ytelse og utslipp er faktisk ikke offisielt bekreftet enda, men foreløpige tall viser et dreiemoment på 250 Nm, og et CO2-utslipp på 109 gram.

Denne motoren er på mange måter en nytelse å kjøre, og fremstår som en veldig god venn med bilen. Den har tilstrekkelig med krefter til at bilen føles sprek, uten at du har unødvendige krefter som bare presser opp avgiftene. Kreftene har du tilgjengelig til fra rundt 1600-1700 RPM og fram til turtallsnåla når det røde feltet.

Vi har også kjørt bilen med 1,8-liters motor med 180 hestekrefters, men denne virker på sett og vis ikke sprek nok til å rettferdiggjøre prishoppet du får med avgifter. Det er en flott motor, men de 30 hestekreftene en mangler i forhold til motoren som sitter i en Golf GTI, er nok til å gi oss følelsen av «flott, men det kunne vært litt mer». Da blir avgiftene det utslagsgivende. Om vi hadde bodd i Sverige hadde vi derimot valgt denne motoren umiddelbart.

Om du virkelig slår på stortromma, kan du velge å kjøpe bilen med en 2-liters 150 hestekrefters dieselmotor med quattro. Da får du en bil med mer krefter i bunn, og som ikke er noen drivstofftyv. Firehjulstrekk og 150 hestekrefter med forbruk på 0,46 liter per mil må kunne sies å være fristende. Baksiden av medaljen er at motoren mangler litt krefter på toppen, noe som kan gi deg en liten overraskelse under forbikjøringer om du ikke er klar for å legge inn et nytt gir.

Motoren som faktisk kommer til å bli storselgeren etter hvert, 1,2-liters bensin, har vi dessverre ikke fått testet fordi den rett og slett ikke er tilgjengelig enda. Det er derimot motoren som gjorde at dagens utgående A3 fikk en liten vitaminboost i slutten av livssyklusen.

Om du virkelig er opptatt av forbruk, kan du også benytte den samme motoren som sitter i Golf BlueMotion, nemlig en 1,6-liters dieselmotor på 105 hestekrefter. Med denne motoren slipper du unna med 99 gram CO2 og et blandet forbruk på 0,38 liter per mil.


Minimalistisk interiør

På interiørsiden får vi en viss følelse av at Audi har hentet inspirasjon fra BMW. Det er ikke noen blank kopi, men store deler av dashbordet har lignende minimalistiske linjer, og Audi har virkelig fokusert på at interiøret skal være mørkt.

Audi har fjernet en lang rekke knapper, og hovedfokuset for nærmest all kontroll over bilens systemer er nå på bilens MMI-skjerm, som nå leveres på alle modeller som vil bli solgt i Norge. Styringen av dette systemet finnes i klassisk Audi-stil mellom førersetene, der en nå har fått plass til en relativt stor midtkonsoll.

Styringshjulet for MMI-systemet er nå for øvrig berøringssensitivt. Dette høres kanskje litt meningsløst ut, men er laget for at du skal kunne tegne inn bokstavene rett på overflaten når du legger inn for eksempel adresser i navigasjonssystemet. Siden denne løsningen faktisk fungerer, blir det mindre distraherende enn å trykke seg gjennom en alfabetisk oversikt av bokstaver.

Dette er for øvrig en løsning som vi kjenner fra tidligere og større Audi-modeller, men løsningen er nå altså implementert rett i selve kontrollhjulet - og på mindre modeller.

Ellers er det åpenbart at luftventilene ellers er et designmessig hovedfokus i nye A3. Om disse er pene eller ikke får være opp til den enkelte, men praktiske er de i alle fall. Hver enkelt dyse kan du nå kontrollere manuelt i forhold til hvordan luften skal blåses ut. Ved å dytte og dra i dysene kan du justere om luften skal blåse rett utover, eller om du ønsker en mer spredt luftstråle. Rett og slett en genial liten detalj.


En klar forbedring

Vi skal ikke legge skjul på at da vi så det nye designet på A3, fryktet vi at Audi i for stor grad var redd for å endre på en bestselger, og at den nye bilen ville være for lik forgjengeren.

Etter å ha testet bilen i flere konfigurasjoner, er vi derimot ikke i tvil om at nye A3 gjør det som er nødvendig for å opprettholde interessen. De utvendige endringene er kanskje ikke så store som en kunne forvente på en helt ny modell, men alle de andre endringene har løftet A3 merkbart. Det er rett og slett hyggeligere å være i bilen, og kjøreegenskapene har blitt mye mer spennende.

Ulempen foreløpig er at det er rundt et år til 5-dørsversjonen av bilen dukker opp, en bil som Audis informasjonssjef Marius Tegneby forteller til Side3 at vil stå for rundt 90 prosent av salget når den kommer.

– Det interessante er at fram til den kommer, så er tradisjonelt salget av 3-dørsversjonen nesten like stort som 3- og 5-dørssalget samlet senere, sier Tegneby.

Om du fremover uansett ønsker en femdørsvariant, kan du få kjøpt det også, for dagens A3-variant med fem dører vil fortsatt være tilgjengelig.


Kommer straks

De første A3-modellene vil være klar for salg i september i år, og i første omgang blir det 1,4-liters bensin med 140 hestekrefter og 2-liters diesel med quattro, mens en rekke flere modeller vil bli tilgjengelig i månedene rett før og etter nyttår.

Innstegsmodellen blir 1,6-liters diesel, som vil begynne på rundt 270.000 kroner, mens 1,4-liters bensin vil starte på like under 300.000. I kjent tysk stil kan du påberegne 50-100.000 kroner i tillegg på ekstrautstyr. (ANB)