...
SÅRBARE SITUASJONER: Asle Engeseth i Begravelsesbyrået Ola Engeseth AS sier mange pårørende opplever det sårt når trafikanter ikke viser respekt for gravfølget i trafikken. Foto: Roar Grønstad, Romerikes Blad/ANB

– Skjerp dere, trafikanter!

Lillestrøm (ANB): Gravfølger får fingeren av medtrafikanter og bilister presser seg inn mellom bårebil og pårørende.

Publisert 08.08.2012 kl 13:11 Oppdatert 08.08.2012 kl 13:11

Tips en venn på e-post:

www.ba.no Se alle biler




...
Begravelsesbyrået Ola Engeseth AS i Lørenskog henter ofte døde mennesker på Ahus. - Vi opplever til stadighet at bilister bryter inn i gravfølget i rundkjøringer. Og i fotgjengerfeltene går folk ut i veien og bryter midt inn i gravfølget, i stedet for å vente til hele følget har passert, sier Ola Engeseth. Foto: Roar Grønstad, Romerikes Blad/ANB

[Romerikes Blad] Veitrafikkloven krever at du ikke skal hindre eller forstyrre gravfølger i trafikken. Men respekten for denne regelen blir stadig dårligere, mener flere begravelsesbyråer. Nå ber begravelsesbyråer om respekt i trafikken.

– Folk bare går eller kjører ut i veien og presser seg inn midt i gravfølget. Mange viser ikke respekt for verken bårebilen eller etterlatte i følget, sier Ola Engeseth i Begravelsesbyrået Engeseth AS i Lørenskog til Romerikes Blad sin nettutgave.

Den erfarne begravelsesagenten sier han opplever at respekten for gravfølger i trafikken har blitt gradvis dårligere siden han startet i bransjen på 1970-tallet.


– Har blitt verre

Romerikes Blad har snakket med flere begravelsesbyråer på Romerike som bekrefter at de opplever en negativ utvikling i trafikken.

– Dessverre er det litt for mange episoder der folk utviser mangel på respekt for gravfølger, og det har blitt verre med årene, sier Trygve Fuglerud i Fuglerud begravelsesbyrå AS på Øvre Romerike.

I veitrafikklovens forskrift om kjørende og gående trafikk, heter det i paragraf 10.3 at «Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder, prosesjon, begravelsesfølge, militær kjøretøykolonne eller sivilforsvarskolonne».

Gravfølger med bil kjøres blant annet når avdøde skal fraktes fra sykehus til stedet der begravelsen skal finne sted. Mellom to og ti biler med etterlatte som følger bårebilen er normalt. Alle i følget utstyres med symbol på taket.

Flere byråer forteller om episoder der bilister, motorsyklister og myke trafikanter bryter regelen om ikke å forstyrre gravfølget.

– Folk som for enhver pris skal kjøre forbi hele gravfølget på en tofelts vei kan skape farlige situasjoner. I tillegg utviser de mangel på respekt for de etterlatte, som er i en sårbar og vanskelig situasjon, mener Fuglerud.


Presset seg inn

Andre generasjon i byrået Engeseth i Lørenskog, Asle Engeseth, har opplevd flere stygge episoder under kjøring med gravfølge.

– Jeg har faktisk opplevd at gravfølget har blitt vist fingeren. For pårørendes del er dette ekstra sårt, sier han til Romerikes Blad sin nettutgave.

Selv mener Engeseth en annen episode utpeker seg som karrierens verste opplevelse.

– Det var en bil som presset seg inn bak bårebilen og plasserte seg foran bilene til de etterlatte. Da jeg slakket av for å markere kortesjen enda tydeligere for bilisten som presset seg inn krasjet den inn i bårebilen. Dette var resultatet av hans uoppmerksomhet, sier Engeseth mens han rister oppgitt på hodet.

(ANB)