David Strano (28) har vært til intervju, og venter i spenning på om han får jobben som en av vognførerne av Bybanen.
David Strano (28) har vært til intervju, og venter i spenning på om han får jobben som en av vognførerne av Bybanen. Foto: Eirik Hagesæter

324 vil jobbe på Bybanen

Fjord1 har fått hele 324 søkere til 36 stillinger hos Bybanen.

Reidun Duesund E-post
Publisert 06.11.2009 kl 06:00 Oppdatert 14.11.2009 kl 20:19

Tips en venn på e-post:



– Det har vært stor interesse, og det er vi meget godt fornøyd med. Søkerne kommer fra blant annet bergensområdet, Trondheim, Molde, Sverige, Tyskland og Oslo, forteller Ingrid Færøyvik, kommunikasjonsdirektør i Fjord1.

Til de 26 vognførerstillingene er det 187 søkere. Til de ti trafikklederstillingene er det 137 søkere.

– Kvaliteten på søkerne er gode, forteller Færøyvik.

Søknadsfristen er gått ut, og intervjuprosessen er i gang. Frem mot 1. desember blir det ansatt folk fortløpende.

– Vognførerne skal føre toget sikkert og behagelig langs banen. Trafikklederne skal sørge for sikker drift, og overvåke trafikken langs banen. De skal også bistå vognfører ved behov, og ta i mot henvendelser fra kunder, sier hun.

De som blir ansatt får opplæring, slik at de er klare til sommeren når Bybanen begynner å rulle.

En av dem som har søkt er David Strano (28). BA har tidligere skrevet at han allerede før byggingen av Bybanen hadde startet sendte en søknad til Bybanekontoret.

– Jeg har vært til intervju. Det gikk bra, sier han.

På forsiden nå


...

Stjeler mobiltelefoner fra barn

Foreldre advarer etter at en beruset kvinne oppførte seg truende og stjal mobiltelefonen til 13 år gammel jente like ved Engen.

USA frykter ny gruppe i Syria

En hittil ukjent gruppe i Syria, med bånd til al-Qaida, utgjør en vel så stor fare for USA og Europa som det Den islamske staten (IS) gjør, mener amerikansk etterretning.

...

– Nå skal Norge i krig

Skal vi da aldri lære, spør Chris Tvedt i dag.

...

Var likevel ikke over og ut

«Slutt for gammel traver» skrev BA for tre uker siden. Den gamle askøyfergen, «Bergen», som nå het «Gloppen», hadde hatt sin siste tur. Så feil kan en ta. Fergen seiler nemlig videre under ny eier.