...
Kollektivtrafikken i Bergen preges av mye folk og køer i rushtrafikken. Foto: MAGNE TURØY

Busser mer når bomprisene øker

Flere vil velge buss og bane når bompengene dobles i 2013. Men kollektivkapasiteten i rushet er allerede sprengt.

Geir Kvile
Publisert 15.04.2012 kl 12:51 Oppdatert 16.04.2012 kl 10:20

Tips en venn på e-post:



Dersom vegvesenet får rett i sine prognoser vil omlag ti prosent av bilistene forsvinne når bompengene dobles i januar 2013.

Det betyr 15 000 færre biler gjennom bompengeringen hver dag. Mange av disse bilistene vil etter bompengeøkningen reise med buss eller bane i stedet.

Men noen plan for å ta i mot det økte behovet er langt fra klar. Og som alle som reiser kollektivt vet, er buss og bane fra før stappfulle i rushet.

ØNSKET UTVIKLING

Samferdselssjef i Hordaland fylkeskommune, Anne-Iren Fagerbakke, medgir at det økte behovet blir en «utfordring» for dem.

– Både praktisk og økonomisk, sier hun til BA. '

– Men det er en nødvendig og ønsket utvikling for byområdene, og en utvikling vi bestreber oss på å håndtere.

Problemet for fylket er at mye av økningen kommer i rushet. Da er alt av busser og bussjåfør allerede i sving, og det er svært dyrt å øke tilbudet i tiden det allerede er utnyttet maksimalt.

SAMFUNNSNYTTE

Byutviklingsbyråd Filip Rygg mener at disse ekstrakostnadene likevel er små.

– Det er ingen tvil om at færre biler vil måtte bety at vi får flere busser på veiene, og jeg opplever også at det er en forståelse for det i fylket, sier han.

– Lett for deg å si, som ikke skal betale for gildet?

– Ser man helhetlig på det er det mye billigere å bruke penger på kollektiv enn å drukne i kø og luftproblemer. Samtidig påpekes det også i NTP at staten fremover også bør bidra med penger til drift av kollektivtilbudet, sier Rygg.

På forsiden nå


...

Røykeforbud på alle togstasjoner

... men John Toen finner andre steder å røyke.

...

Lorentzen måtte ut på båre

Håkon Lorentzen (17) ble bært av banen på båre da Brann 2 tapte hele 5-0 mot Vard Haugesund.

Satte råkjøringsrekord på norske veier

UP trodde knapt sine øyne da BMW'en ble målt til 240 km/t.