...
Ulykken skjedde på E39 like sør for Masfjordtunnelen i Masfjorden kommune i Nordhordland lørdag. Personbilen til venstre i bildet krasjet med en motorsykkel. MC-føreren ble erklært død på stedet. Foto: Endre Hopland, Avisa Nordhordland

Lensmann: – Dødsulykken kunne vært unngått

Den lokale lensmannen vil ha svingforbud etter dødsulykken på E39. Statens vegvesen har ikke planer om noe slikt.

Håvard Prestegården E-post
Publisert 11.06.2012 kl 16:49 Oppdatert 11.06.2012 kl 23:03

Tips en venn på e-post:

Det var den 27 år gamle Trond Haugland fra Vassenden som omkom i en frontkollisjon på E39 ved Masfjordtunnelen i Hordaland lørdag.

Det opplyser operasjonsleder i Hordaland politidistrikt, Preben Wallestad, mandag kveld.

Haugland var bosatt i Fyllingsdalen.

Ulykken skjedde da en personbil skulle kjøre inn på en rasteplass. Bilen måtte krysse motorsykkelens kjørebane. Og da smalt det.

Etterforskningen er i en tidlig fase. Ingen er så langt formelt avhørt, men politiet har snakket med vitner. Teknikere fra både politiet og Statens vegvesen har gjort sine undersøkelser.

Ivar Holmaas, lensmann i Masfjorden, Solund og Gulen, mener likevel at ulykken kunne vært unngått.

– Min vurdering er at det ikke burde vært lov å svinge inn på den rasteplassen. Slik er det jo på mange lignende steder, sier Holmaas til BA.no.

– Hadde det ikke vært lov å svinge inn, ville kanskje ikke bilen gjort det.

Holmaas presiserer at de så langt ikke har noen indikasjoner på at verken bilføreren eller motorsyklisten gjorde noe galt.

– Ingen har meldt om råkjøring, eller noe sånt. Og det er jo lov å krysse veien, men man har da vikeplikt for møtende trafikk. Jeg snakker ikke om skyld, dette er en generell betraktnig etter at denne tragiske ulykken nå har skjedd.

– FLERE ULYKKER MED SAMME ÅRSAK

Ifølge lensmannen har det vært kollisjoner på nøyaktig samme sted flere ganger tidligere.

– Vi har hatt ulykker der før, med samme årsak, men når og hvor mange tar jeg ikke på hukommelsen, sier Holmaas.

Han mener veimyndighetene bør ta tak i dette punktet på E39.

– Når tragedien rammer, må vi være villige til å se på hva vi kan gjøre for å unngå flere ulykker. Det er mangt i veinettet som kunne vært forbedret. Dette er et konkret punkt, sier Holmaas.

SJEKKER FOR AVVIK

Per i dag har imidlertid Statens vegvesen ingen planer om utbedringer på ulykkesstedet, ifølge Tor Høyland, senioringeniør i Statens vegvesen.

– Nei, ikke meg bekjent. Men vi vil se nærmere på om det en sammenheng mellom ulykken og måten veien er lagt opp. Vi vil gjøre en egen undersøkelse av sikt, utforming av veien og eventuelle avvik fra veinormalen. Det gjør vi alltid etter alvorlige ulykker, sier Høyland.

– Kunne ulykken vært unngått dersom det hadde vært forbudt å svinge til venstre?

– Det blir naturligvis spekulasjoner. En vet ikke om et slikt forbud hadde blitt respektert.

DEN VERSTE VEIEN

E39 er den veien som har kostet flest mennesker livet på Vestlandet de siste ti årene.

Tre mennesker har omkommet på E39 i Hordaland i 2012.

– E39 går langs hele Vestlandet. På deler av strekningen er det veldig stor trafikk. Vi har hatt mange møteulykker og utforkjøringer, sier Høyland.

– Veien er bygget over en lang tidsperiode. Det meste er relativt gammelt. Trafikken er blitt for stor for veien, og standarden er for lav sammenlignet med det vi ville tillatt i dag. Den har en del svake punkter.

70-SONE LITE AKTUELT

Statens vegvesen jobber fortløpende med trafikksikring. For et år siden ble det blant annet innført nye 70-soner på E39 i Os kommune.

På ulykkesstedet i Masfjorden er fartsgrensen 80 km/t.

Dette er det per i dag ikke aktuelt å endre på, ifølge Høyland.

– Trafikken er for liten. For at 70-sone skal være aktuelt, må det være en strekning der det kjører mer enn 8000 biler i døgnet. Men 70-sone kan også vurderes på bakgrunn av ulykkeshistorikken, forklarer han.

På oppfordring fra BA.no har Høyland gått gjennom ulykkesstatistikken på det aktuelle stedet.

– Jeg finner én ulykke med personskade mellom 2000 og 2011. Det var en møteulykke som skjedde 150-200 meter fra ulykken på lørdag, sier Høyland.

Den erfarne politimannen Gunnar Angeltveit ble drept i kollisjonen, som skjedde 10. april 2008.

Det kan ha skjedd flere uhell i samme periode uten at personer har kommet til skade, presiserer Høyland.

LYTTER TIL LENSMANNEN

Lensmann Ivar Holmaas sier han vil drøfte ulykkespunktet med Statens vegvesen.

– Jeg vil ta kontakt og komme med min vurdering, sier Holmaas.

– Lytter vegvesenet til lokalt politi?

– Ja, helt klart. De har lang og god erfaring med trafikken, og de er lokalkjente, sier Høyland.

På forsiden nå


...

NOAH: – Nødvendig med straffer som svir

Det koster ikke mer enn noen tusen kroner i bot å slå i hjel naboens katt. Dyrevernorganisasjonen NOAH mener straffenivået må økes dersom dyremishandling i Norge skal kunne forebygges.

...

Ser politi hele tiden på Norway Cup

– Jeg tenker ikke så mye på terrortruslene. Vi konsentrerer oss om fotball og å ha det kjekt, sier Børge Ågotnes (19) fra Nest-Sotra. Likevel er det synlig at alt ikke er som normalt på Norway Cup. De 32.000 fotballspillerne fra hele verden er godt voktet av væpnede politifolk.

...

Sosialminister Eriksson (Frp) varsler strengere krav

Statsråd Robert Eriksson (Frp) vil skjerpe kravene til folk på sosialhjelp.

...

Togforsinkelse endte med taxitur til 8000 kroner

Da toget ikke kom, ble taxi løsningen for å komme seg fra Ål til Bergen.