Adrian (9) ble ufrivillig abonnent på slankepiller

Og i dag fikk han inkassovarsel.

Håvard Prestegården E-post
Publisert 19.06.2012 kl 22:41 Oppdatert 20.06.2012 kl 07:03

Tips en venn på e-post:


...
Adrian Hesthamar Hauge med inkassovarselet han mottok tirsdag.

Ni år gamle Adrian Hesthamar Hauge kan knapt sies å være i målgruppen for slankepiller.

Likevel fikk han i april en pakke med slike i posten.

Ifølge firmaet Biosoft Pharma hadde bergensgutten registrert seg som abonnent på slankepillene.

INKASSOVARSEL

Pillene gikk rett i bosset, noe niåringens far Roald Hauge også forklarte i en epost til firmaet:

«Jeg har i dag mottatt en pakke med kosttilskudd til min sønn på 9 år, der han kan bli kvitt 9 prosent kroppsfett på et år.

Det blir naturligvis en alvorsprat oss imellom, men jeg vil sterkt oppfordre til at dere går gjennom interne rutiner», skrev faren.

– Fikk du svar?

– Ja, men det var bare et spørsmål om hva som var nummeret på abonnementet. Jeg svarte med å skrive navnet hans, men siden har jeg ikke hørt noe. Jeg tenkte det var ute av verden, sier Hauge, og fortsetter:

– I dag toppet det seg. Han fikk inkassovarsel.

BETALER IKKE

Faren vet ikke nøyaktig hvordan Adrians navn har havnet i pillefirmaets register. Men han har en teori:

– Gutten surfer litt på nettet og spiller onlinespill. Når en søker opp disse spillene, popper det jo av og til opp andre sider. Han sier han kan ha registrert seg på noe han ikke helt visste hva var, men at han har prøvd å trykke avbryt, sier Hauge.

Faren reagerer på det han mener må være tvilsom markedsføring. Han sier det er innlysende at Adrian ikke kan ha bestilt slankepiller med viten og vilje.

Regningen blir det ikke snakk om å betale, og faren sier ironisk:

– Adrian ser frem til fortsettelsen, og gleder seg til å se innsiden av en rettssal.

– EN GLIPP

Noen rettssak blir det neppe snakk om, ifølge Kristian Holm, som eier selskapet Biosoft Pharma.

Han mener historien må skyldes en glipp.

– Faren til gutten kan vel ikke garantere at ingenting er bestilt. Men om noen under 18 år er blitt registrert som abonnent hos oss, blir dette rettet opp i og regningen blir slettet. Der er vi helt kategoriske, sier Holm til BA.no.

– Hva har skjedd, tror du?

– Vi har noen kampanjer på nettet. Det kan være konkurranser der en ikke har sett at det følger med et abonnement på pillene. Da hender det at noen etterpå hevder de ikke har bestilt noe. Da ber vi om at de sender varen tilbake, og så blir abonnementet slettet, sier Holm.

SIER HAN HAR ORDNET OPP

Holm har tidligere fått refs av Forbrukerombudet for måten han markedsfører produktene sine på.

I en dokumentar sendt på dansk tv i mars 2011 kom det frem flere historier om «kunder» som hadde følt seg lurt. Blant annet om en 12-åring som trodde han hadde vunnet en gave på internett, men i stedet fikk kostholdspiller i posten. «Gaven» fra Norge viste seg å være et abonnement på firmaets produkter. Selv om moren prøvde å ordne opp, endte saken med inkasso, skrev Fædrelandsvennen 24. mars.

Andre kunder, både i Danmark og Sverige, hadde opplevd at pillene fortsatte å trille inn i postkassen selv om de var blitt lovet det motsatte.

– Den villedende markedsføringen har ført til at forbrukerne har bestilt abonnement på produkter, og dermed sitter de i saksen, sa fagdirektør i Forbrukerombudet Tonje Hovde Skjelbostad til avisen.

Holm sier til BA.no at alt dette er historie, og at de har endret markedsføringen etter Forbrukerombudets instrukser.

– Det står nå tydelig og klart at man må være 18 år, og at det følger med abonnement.

Det er ikke mulig å kjøpe slankepillene på firmaets nettside. Holm forklarer at han leier inn andre til å lage kampanjer for produktene sine på andre nettsteder. Derfor kan han ikke vise til noen bestemt adresse der produktene hans er å få kjøpt akkurat nå.

– Det er samarbeidspartnere som har disse adressene. Jeg finner ikke disse på sparket nå i kveld, sier Holm.

VIL SLETTE REGNINGEN

Holm har sent tirdag kveld sjekket opp i Adrians sak. Holm mener det er umulig å finne ut nøyaktig hva som har skjedd, ettersom faren ikke hadde oppgitt Adrians kundenummer i sin epost.

Roald Hauge forklarer dette med at pakken for lengst var kastet.

Holm ber i kveld om å få navnet til Adrian en gang til:

– Håper på en tilbakemelding slik at vi unngår å sende den feilaktige fordring til inkasso. Det nevnes også oppfordring til å gjennomgå rutiner. Det prøver vi så godt vi kan, skriver han i en epost til Hauge og BA.no.

På forsiden nå


...

121 tatt i fartskontroll på fem timer

UP-sjefen: – Jeg er skuffet over folks adferd.

Nordmann (22) funnet død på Mallorca

En nordmann i 20-årene er død på den spanske ferieøya Mallorca. Ifølge spanske medier døde han i en fallulykke.

...

Stor leteaksjon på Osterøy

En mann er savnet etter at en båt ble funnet med baugen i været.

...

Scoret 13 mål i høydramatisk kamp

– Han var helt «outstanding», sier trener Anders Fältnäs