...
Illustrasjonsfoto BAarkiv. Foto: EIRIK HAGESÆTER

Flygelederstreik robber deg for rettigheter

Disse rettighetene mister du hvis det blir streik.

Publisert 27.06.2012 kl 11:00 Oppdatert 27.06.2012 kl 15:22

Tips en venn på e-post:



Norske flygeledere truer med streik fra mandag 2. juli. Blir flyet ditt forsinket eller kansellert som følge av streiken mister du flere rettigheter, skriver NA24.

Årsaken er at en flygelederstreik er et ekstraordinært forhold som ligger utenfor flyselskapenes kontroll.

Ifølge artikkel 5.3 i EUs forordning for forbrukerbeskyttelse av flypassasjerer (Regulation 261/2004/EC) er streik ett av flere forhold som defineres som ekstraordinære.

KONTANT KOMPENSASJON

En omstendighet er ekstraordinær dersom den ikke kunne ha vært unngått på tross av at alle rimelige forholdsregler er tatt.

Eksempler på ekstraordinære omstendigheter er askeskyer på grunn av vulkanutbrudd, dårlig vær, politisk uro, sikkerhetstrusler, uventede flysikkerhetsmangler, restriksjoner fra lufttrafikkontrollen eller større streiker som innvirker på muligheten til å gjennomføre flyvningen.

Enhver streik utgjør imidlertid ikke en ekstraordinær omstendighet.

- Dersom flyet ditt blir kraftig forsinket eller kansellert som følge av en flygelederstreik mister du retten til kontant kompensasjon fra flyselskapet. Du mister også rettigheten til økonomisk erstatning eller tap som oppstår som følge av forsinkelsen og eller kanselleringen, sier direktør Reise Utland i hovedorganisasjonen Virke til NA24.

PENGER TILBAKE ELLER ALTERNATIV TRANSPORT

Men flypassasjerer beholder flere viktige rettigheter - til tross for en eventuell ekstraordinær situasjon som flygelederstreik.

- Ved en eventuell streik kan passasjerene enten få pengene for flybilletten tilbake, eller kreve alternativ transport hvis flyavgangen blir forsinket over fem timer eller kansellert, sier direktør for forbrukerservice i F orbrukerrådet Ingeborg Flønes.

Hvis du fortsatt ønsker å fly kan du kreve å få billett på en annen flyvning så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt.

- Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte, så kjører du business har du rett på samme standarden. Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen sju dager, sier Flønes.

DISSE RETTIGHETENE BEHOLDER DU VED STREIK

Ved streik beholder du retten til mat og drikke, eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller avgangen blir kansellert.

- På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer avhengig av reisens lengde. Du har også rett til å få dekket utgifter til to telefonsamtaler, men det er mer kuriosa i dagens mobiltelefonsamfunn, legger Flønes til.

Ved en innstilling er flyselskapet forpliktet til å tilby deg enten refusjon av billetten, eller omruting av reisen til bestemmelsesstedet. Ved omruting har du krav på forpleining, innkvartering og tilgang til telefon.

KONTANTERSTATNINGEN DU MISTER

Siden en flygelederstreik defineres som ekstraordinære omstendigheter mister du rett til kontant kompensasjon ved forsinkelse og eller innstilling.

Når et forhold ikke er ekstraordinært har du krav på kontant erstatning etter disse satsene:

250 euro for flygninger på inntil 1500 kilometer

400 euro for flygninger innen EU/EØS område på over 1500 km eller for andre flygninger mellom 1500 km og 3500 km

600 euro for alle andre flygninger

NORSKE FLYSELSKAP STREKKER SEG LANGT

- Hva vi eksakt kommer til å gjøre ved en eventuell flygelederstreik får vi komme tilbake til dersom det faktisk blir streik. Vi følger situasjonen tett og håper at partene komme til enighet slik at nordmenn kan komme seg på sin planlagte ferie. Vår viktigste prioritering vil uansett være å ta så godt hånd om passasjerene som mulig, og vi kommer til å strekke oss så langt vi kan. Vi følger alltid EU-forordning 261/2004. Det betyr at dersom flyet innstilles eller blir forsinket med mer enn 5 timer, kan passasjerene be om full refusjon av billetten eller ombooking, sier informasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen til NA24.

Heller ikke Widerøe har lagt konkrete planer i tilfelle en flygelederstreik.

- Vi følger vanligvis praksisen til SAS og under vekterstreiken praktiserte vi følgende: Dersom flyet ble kanselleret som følge av streiken kunne passasjerene velge å få billetten refundert. Vi tillot også kostnadsfri ombooking av billetten til et senere tidspunkt innenfor kalenderåret 2012. Dersom det skulle oppstå forsinkelser eller kanselleringer som følge av streik har passasjerene rett på forpleining. Ved forsinkelser på mellom 2-3 timer er satsen 100 kroner. Dersom forsinkelsen er over 3 timer er satsen 250 kroner. Dersom det blir nødvendig vil også Widerøe dekke nødvendig overnatting og eventuel transport tur retur hotel, opplyser informasjonssjef i Widerøe Silje Brandvoll til NA24.

På forsiden nå


...

Ove Helgesen har gått bort

Ove Helgesen, også kjent som «Mr. Fyllingen», gikk bort langfredag, 70 år gammel.

...

Fullstendig kaos ved skisenter

Besøkende raser under sesongåpningen av skisenteret på Folgefonna. Køer, glatte veier og full parkeringsplass gjorde at flere måtte gi opp drømmen om å stå på ski langfredag.

...

Sør-Norge stikker av med påskeværet

Vi går inn i en lang godværsperiode, sier meteorologen. Blir det så mye som 20 grader?