...
Norgesvenn og nederlandsk eks-politiker, Chris Zijdeveld, rykker ut med sterk støtte til Monica Mæland. Foto: ARNE RISTESUND

– Monica er på rett spor

Klar bybanestøtte til Mæland fra nederlandsk tidligere byrådsleder.

Geir Kvile
Publisert 10.07.2012 kl 06:56 Oppdatert 10.07.2012 kl 11:36

Tips en venn på e-post:


...
- VAKKERT MED BANE HER: Monica Mæland vil ha Bybanen over Bryggen, men møter motbør også i sitt eget parti. Bergensvennen Chris Zijdeveld fra Nederland fikk i sin tid kjempet gjennom en bybane i sin by. Han mener Mæland bør få denne seieren. FOTO: ARNE RISTESUND Foto: MONTASJE

Hva synes du om utseendet på bybanevognene?

Fine
Stygge
På det jevne

Din stemme er registrert

Avsluttet

Antall stemmer: 824

Bybanen til Åsane

  • Flere alternative sentrumstraseer er på høring: - En tunnelløsning gjennom sentrum med mulig innslag fra Kaigaten eller Peter Motzfeldts gate og inn mot Fløyfjellet. - Mot Nordnes, deretter på tvers av Vågen med tunnel eller bro. - Over Bryggen, enten via Vågsallmenningen eller fra Rådhuskvartalet rundt Granittbygget og videre over Torget og Bryggen.
  • Monica Mæland skapte reaksjoner, også i sitt eget parti, da hun gikk ut og anbefalte trasé over Bryggen.

Den tidligere byrådslederen i Schiedam i Nederland, Chris Zijdeveld, måtte kjempe hardt for å få bybane gjennom sitt historiske bysentrum.

– Monica Mæland har rett! Vår «trikk» har vært en stor suksess, og den går tvers gjennom vårt historiske sentrum. Det ville være svært beklagelig om hun ikke får nok støtte, sier Zijdeveld til BA.

Monica Mælands ønske for Bybanen er at den går i dagen og rett over Bryggen.

Eks-byråden fra Schiedam ved Rotterdam kjenner igjen argumentene for og mot en bybane over Bryggen. Den samme feiden var det i hans by for 30 år siden. Zijdeveld vant.

Han representerte sosialdemokratene i Schiedam.

– Så det er jo litt morsomt at jeg nå er enig med Mæland, humrer han.

Etter 20 år som byrådsleder gikk han av i 1994, og har siden arbeidet som konsulent innen nettopp byplanlegging.

FILMET EUROPA RUNDT

Han slet med å overbevise flertallet av representantene i sitt kommunestyre.

–Jeg ble forbannet, og dro rundt i Europa med et filmkamera.

Han filmet løsninger i Zürich, Mannheim og Ludwigshafen. I Köln, Bonn og Bad Godesberg. Han minner om franske Nice og Bordeaux, som har bybanelignende løsninger tvers gjennom sine historiske sentrum.

– Og nå, i Dijon, har de nettopp bygget et helt nytt system gjennom byens historiske sentrum. Ikke til forkleinelse til Bergen, men jeg har mine tvil om at deres historiske sentrum er noe mindre viktig enn Bergen sitt.

Poenget er, ifølge nederlenderen, at en bybane på ingen måte er ødeleggende for en verdifull historisk bykjerne.

–Tvert imot vil en Bybane forsterke en historisk opplevelse, sier Zijdeveld.

–TID BETYR IKKE ALT

Vernehensyn er altså ett av argumentene Zijdeveld avfeier. Et annet er at Bybanen over Bryggen vil ta lengre tid enn gjennom en tunnel.

–En bybane i dagen gir en langt større og bedre reiseopplevelse, og den er et koselig innslag i bybildet. Om reisen tar fem-ti minutter mer, betyr lite med mindre man har det ekstremt travelt, sier Zijdeveld.

–Bybanen må ikke gjemmes vekk! Det fortjener verken Bergen, de historiske byggene eller den interessante og verdifulle bykjernen.

På forsiden nå


...

Snoker du i naboens skattetall? Nå blir du avslørt

Husk «snokevarselet» i skattelistene i oktober.

...

Våt start på folkefesten

At Periferifestivalen startet med regn, var det ingen som brydde seg om. – Det er en fordel at det blåser, slik at regnet forsvinner, ler Egil Anders Haugen.

...

Innfører full åpenhet om meglerprovisjon

Fana Sparebank satser på at nye digitale tjenester og et godt boligmarked skal gi kundevekst.

...

Flere førsteklassinger får smarttelefon

Sosialt press og foreldres behov for kontroll er noen av grunnene.