Med Bybanen til byn

BA prøvekjørte Bybanen fra Nesttun til Sentrum før den offisielle åpningen.

Torsdag kjører den til Lagunen for første gang

Bybanen tok turen gjennom Nesttun. – Dette bør folk bli vant til, sier informasjonsrådgiveren.

Ina Linn Olsvoll
Ina Linn Olsvoll Profil E-post
Publisert 05.12.2012 kl 10:12 Oppdatert 05.12.2012 kl 13:19

Tips en venn på e-post:


Her ruller vogn 201 i land

Verdens første bybanevogn kom til Vestlandets hovedstad.

Bybanen kjører gjennom Nesttun.
Bybanen kjører gjennom Nesttun. Foto: RUNE JENSSEN
Nesttun holdeplass.
Nesttun holdeplass. Foto: RUNE JENSSEN
Bybanen passerer rundkjøringen i Skjoldskiftet.
Bybanen passerer rundkjøringen i Skjoldskiftet. Foto: RUNE JENSSEN
Skjoldskiftet holdeplass.
Skjoldskiftet holdeplass. Foto: RUNE JENSSEN
Mårdalen holdeplass.
Mårdalen holdeplass. Foto: RUNE JENSSEN

Testkjøringen på byggetrinn to av Bybanen har begynt. Dette betyr at traseen mellom sentrum og Nesttun (se video over) er et skritt nærmere å utvides til Lagunen.

Tirsdag tok Bybanen den første kjøreturen gjennom gågaten på Nesttun. Torsdag blir det en ny førstereis, da skal banen kjøre helt til Lagunen.

– Det var veldig kjekt å se Bybanen kjøre gjennom Nesttun, sier Rune Jenssen til BA.no.

Han er informasjonsrådgiver i Bybanen Utbygging og var med for å dokumentere begivenheten.

– MER AVSLAPPET

– Banen kjører nå gjennom en gågate, hvordan tror du de gående vil klare å tilpasse seg?

– Tidlig var man veldig skeptisk til dette, men jeg tror man er blitt litt mer avslappet til det hele fordi man ser hvordan Bybanen kjører andre steder. I Europa er det ikke uvanlig at man legger bybaner gjennom trafikkerte gågater, og i Oslo går trikken over Rådhusplassen, sier Jenssen.

Da Bybanen i Bergen åpnet i juni 2010, var bergenserne samlet til folkefest. Banen fikk nylig kollektivprisen 2012, blant annet fordi den har klart å tiltrekke seg nye kundegrupper.

HYPPIGE PASSERINGER

Jenssen understreker at banen kjører de rundt 200 meterne over Nesttun med ganghastighet, og har full mulighet til å stoppe for fotgjengere i traséen.

Likevel, han ønsker at folk i Fana nå er oppmerksomme på at Bybanen har tatt i bruk den nye traseen.

– De bør bli vant til den fordi den kommer til å gå relativt hyppig. Når banen starter ordinær kjøring vil den passere i gågaten annenhvert minutt i rushtiden, sier Jenssen.

SLUTTEN AV ANDRE BYGGETRINN

Torsdag vil Bybanen kjøre hele den nye traseen, fra Nesttun til Lagunen, for første gang. Planen er at banen skal ankomme endeholdeplassen klokken 1600.

I motsetning til første byggetrinn, er det bare to steder buss- og bilvei vil krysse sporene: Skjold og Nesttun.

Den nye holdeplassen på Lagunen markerer slutten på andre byggetrinn av Bybanen.

Når ordinær kjøring starter opp til sommeren, vil banen bruke syv minutter fra Nesttun Terminal til Lagunen.

De fem nye holdeplassene heter: Nesttun, Skjoldskiftet, Mårdalen, Skjold og Lagunen.

På forsiden nå


...

Denne båten har reddet 68 menneskeliv

Redningsskøyten «Christian Bugge» er kjent for å ha reddet 68 mennesker fra den sikre død. Nå ligger den selv for døden.

...

Denne næringen har skapt verdier for over 15 milliarder kroner

Sjømatnæringen på Vestlandet skapte verdier for 15,6 milliarder kroner i 2012. Dermed kjenner nordlendingene pusten fra vest i nakken.

...

To NSB-ansatte tatt ut av tjeneste etter at passasjertog kjørte på rødt lys

En lokfører og en konduktør ble umiddelbart tatt ut av tjeneste etter at lokaltoget fra Bergen til Voss kjørte på rødt lys. Passasjerene ble fraktet videre i taxi.

...

Dette er bare begynnelsen!

Endelig kjenner vi igjen byen vår. Mandag høljet det ned i Bergen, og uværet skal fortsette.