...
Folk står i kø for å komme inn på bybanen. Foto: Ingvild Kristine Mikkelsen

– Man må være flink til å presse

Hvorfor klarer ikke bergenserne å trekke inn i vognene på Bybanen?

Ingvild Kristine Mikkelsen
Ingvild Kristine Mikkelsen Profil E-post
Publisert 01.02.2013 kl 22:20 Oppdatert 04.02.2013 kl 09:49

Tips en venn på e-post:


...
Håkon Hamlander har for det meste positive erfaringer med å reise med bybanen, men rushtiden er kaotisk synes han. Foto: Ingvild Kristine Mikkelsen

Til tross for at Skyss har økt frekvensen mellom hver bybane i rushen for å hindre stappfulle vogner, hender det stadig at folk må vente på neste bane likevel. Hvorfor?

Fordi folk ikke trekker innover i vognene. Istedenfor står folk som sild i tønne ved utgangene.

FRUSTRERENDE

– Det er helt kaos av og til. Folk bare står der og slipper ikke noen innpå, sier Kamilla Miqdad til BA.

Hun benytter seg daglig av bybanen, men ofte opplever hun at banen kjører videre uten henne.

– Jeg føler det skjer hver eneste dag, og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være sånn, sier Miqdad frustrert.

RAKK IKKE INTERVJU

Forrige uke toppet det seg for henne. Da skulle hun på et jobbintervju på Wergeland. Hun trodde hun var ute i god tid, men fordi folk ikke trakk innover i vognen lukket dørene seg før Miqdad fikk komme inn.

– Det førte til at jeg kom nesten en halvtime for sent til intervjuet, og jeg følte det stilte meg i et dårlig lys, forteller hun oppgitt og fortsetter:

– Jeg forsøkte å foklare for arbeidsgiver hvorfor jeg kom for sent, men de trodde ikke på meg og jeg fikk spørsmålet «hvordan blir det da når du begynner i jobb?». Det var ubehagelig å få et slikt spørsmål når det var tankeløshet fra andre bybanereisende som var skyld i at jeg kom for sent.

MÅ BARE PRESSE

Håkon Hamlander står og venter på banen. Og så han tar den daglig, men har ikke opplevd å måtte vente på neste. Han har nemlig sine metoder.

– Jeg er flink til å presse meg frem. Det må man nesten være, understreker Hamlander.

I følge Hamlander er det den eneste måten man kan bli sikret å komme inn på noen ganger.

MERKELIG KULTUR

– Spesielt når det er fullt kjør i rushtiden. Utenom det har jeg bare positive opplevelser med å ta bybanen, synes han.

Tanja Clifford er opprinnelig fra England og synes bybanekulturen i Bergen er merkelig.

– Det har bedret seg litt siden starten, men det er fremdeles kaotisk. Folk må forstå at man ikke bare kan stå i ro, man må flytte på seg. Det er slik man må gjøre det i England og det ligger under huden til folk, forteller hun.

«EVERYBODY SHUFFLING»

Clifford kaller det for «shuffle» og mener det er noe bergenserne må lære seg.

– Det betyr at man hele tiden forflytter seg for å gjøre plass til nye. Når man skal av kan man jo også bruke stemmen sin og si fra om det, ikke bare dytte seg ut slik mange gjør her, sier hun.

– Hvis sjåførene hadde sagt fra over høytalerne, så hadde det gjerne blitt noen flere plasser, tror Daniel Eriksen som sitter og venter på dagens tur med banen.

Han forsøker å unngå banen i rushtiden.

– Da går det alltid veldig fint, sier han med et smil.

PRESSER PÅ

Et annet problem for bybanepassasjerene BA har snakket med er når det er på tide å komme seg av.

– Det står en haug med folk utenfor dørene. Istedenfor å vente til det er klart å komme på, presser de seg fremover, sier Miqdad oppgitt.

– En gang var det en gammel dame som falt midt i mengden av mennesker borte ved Nonneseter-stoppet, kun på grunn av dyttingen. Ingen hjalp henne før jeg og en venninne fikk øye på henne. Hun kom seg ikke med banen for å si det sånn, forteller hun.

EGOISTISK

Eriksen skjønner ikke hvorfor folk ikke kan ta mer hensyn og slutte med å presse seg frem.

– Det handler vel litt om egoisme. Alle er så opptatt av at de selv skal komme seg på, tror han.

Direktør i Skyss, Oddmund Sylta er fullt klar over tilstandene.

– Det har vært et problem lenge å få folk til å trekke innover i vognene, samt å slippe andre ut før man selv går på banen, sier han.

SKYSS LÆRER FOLKET OPP

Skyss har kjørt en kampanje med skilt hvor Leo Ajkic, kjent fra Nrk, gir bergenserne gode råd for å gjøre bybanereisen komfortabel for alle.

– Det tar alltd tid før folk blir vant til nye ting. Vi er hele tiden på jakt etter virkemidler som kan gjøre det raskere og smidigere å ta bybanen. Derfor har vi hatt denne kampanjen nå. Det handler mye om bevisstgjøring, forteller Sylta.

– Man må nesten lære folk opp før de blir flink til nye ting. Det gjelder det meste, også det å ta bybanen, avslutter han.

På forsiden nå


...

Askar reddet Brann med suser

Bunnlaget Sandnes Ulf rystet Brann i annen omgang, men så kom Amin Askar på banen.

...

Tror du hun gikk og la seg etterpå?

– Jeg var så ruset på støtten, sier Eli Kari Gjengedal etter å ha meldt været i 33 timer.

Skapte oppsikt i rushet

Midt i rushtiden bestemte trailersjåføren seg for en freidig manøver...

...

Karadas fra start

Azar Karadas starter mot Sandnes Ulf. Jonas Grønner vrakes.