Monica Mæland (H), Mona Hellesnes (V). Harald Schjelderup (Ap), Ruth Grung (Ap), Tom Knudsen (NHO) og Roger Pilskog (LO).
Monica Mæland (H), Mona Hellesnes (V). Harald Schjelderup (Ap), Ruth Grung (Ap), Tom Knudsen (NHO) og Roger Pilskog (LO). Foto: BA

Bare en av disse får møte ministeren

Geir Kvile
Geir Kvile Profil E-post
Publisert 26.02.2013 kl 15:00 Oppdatert 26.02.2013 kl 17:50

Tips en venn på e-post:


DETTE ER SAKEN

  • De borgerlige politikerne i Bergen og Hordaland vil øke prisen for en enkeltpassering i bomringen til 25 kroner. Med rabattordning vil snittprisen bli i underkant av 20 kroner.
  • Ap og de andre rødgrønne partiene ville droppe Skansentunnelen og ønsker høyere pris i rushet og lavere pris ellers i døgnet.
  • Skal man unngå stopp i byggingen av Bybanen til Flesland, må finansieringen av prosjektet være klar til høsten.

I februar inviterte de seg selv til samferdselsminister Marit Arnstad. De var ikke få, og de var ikke blide.

De venter nemlig på at bompengepakken til fortsettelsen av Bybanen til Flesland skal bli klar.

BA kunne i starten av februar avsløre at det oppgis å være faglige grunner som gjør at Bybane-saken tar tid, og det er heller ikke Samferdselsdepartementet som har hatt de største problemene med saken.

NI MILLIARDER

Av de ni milliardene som det foreslås å bygge for i perioden 2012-2025, går 5,3 milliarder kroner til Bybanen, 3 milliarder kroner til «programområder» og 700 millioner kroner er satt av til Skansentunnelen. Skansentunnelen er derfor et betydelig usikkert kostnadsmoment i disse beregningene.

Ingen vet hva Skansentunnelen vil koste, og det andre store usikkerhetsmomentet på kostnadssiden er de såkalte programområdene. De tre tusen millionene skal brukes til ulike ting som gang- og sykkelveier, uspesifiserte miljøtiltak, mindre kollektivtiltak, og investeringer på Totlandsvegen og Hjellestadvegen, blant annet.

USIKKERHET

Ikke bare hefter det tilsvarende usikkerhet vedrørende kostnad, nytte og finansiering på disse tiltakene som det gjør på Skansentunnelen, opplyser en kilde i regjeringen til BA.

– Det er også et annet moment, og her kommer en politisk uenighet til syne. I regjeringen er mange skeptiske til at bompenger skal fremtre som en slags ekstra byskatt som skal gå til alle mulige gode tiltak.

Etter å ha lest saken ble det febrilske tilstander i rådhuset, og de samlet troppene i næringslivet, fagbevegelsen og fylkeskommunen.

«Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune, LO, NHO, Bergen Næringsråd, gruppelederne fra Ap i Bergen bystyre og fylkestinget har i dag avholdt møte på grunn av den usikkerhet som er skapt rundt behandling av bompengesøknaden og følgelig fremdriften for Bergensprogrammet», skrev byrådsleder Monica Mæland (H), fylkesvaraordfører Mona Hellesnes (V), gruppeleder for Ap Harald Schjelderup, Ruth Grung (Ap) fra Fylkestinget, regiondirektør i NHO Tom Knudsen og LOs distriktssekretær Roger Pilskog til samferdselsdepartementet.

Nå foreligger svaret på møtekravet fra våre ivrige lokale folkevalgte og tillitsmenn.

«Samferdselsminister Arnstad inviterer byrådsleder og fylkesordfører til møte i departement torsdag 21. mars kl 1300, men ministeren ønsker at deltagelsen skal begrenses til de to nevnte», står det. Understrekningene er gjort av departementet selv.

Det er altså bare Monica Mæland og fylkesordfører Tom-Christer Nilsen som får møte Marit Arnstad om bompengesaken, og nå verserer det to teorier om hvorfor i rådhuset:

  • At bompengesaken skal presenteres som ferdig fra regjeringens side som en gladsak.
  • At bompengesaken presenteres med en endring; at Skansentunnelen tas ut og at Høyre får en lekse om storbypolitikk og satsing på kollektivtrafikk.

På forsiden nå


...

Denne båten har reddet 68 menneskeliv

Redningsskøyten «Christian Bugge» er kjent for å ha reddet 68 mennesker fra den sikre død. Nå ligger den selv for døden.

...

Denne næringen har skapt verdier for over 15 milliarder kroner

Sjømatnæringen på Vestlandet skapte verdier for 15,6 milliarder kroner i 2012. Dermed kjenner nordlendingene pusten fra vest i nakken.

...

To NSB-ansatte tatt ut av tjeneste etter at passasjertog kjørte på rødt lys

En lokfører og en konduktør ble umiddelbart tatt ut av tjeneste etter at lokaltoget fra Bergen til Voss kjørte på rødt lys. Passasjerene ble fraktet videre i taxi.

...

Motorsykkel veltet på Puddefjordsbroen

Fører sendt til sykehus.