...
Foto: MAGNE TURØY

Taper tid på å kjøre i tunnel

Kjøretid er ikke reisetid.

Geir Kvile
Geir Kvile Profil E-post
Publisert 07.03.2013 kl 09:36 Oppdatert 07.03.2013 kl 11:33

Tips en venn på e-post:

Det store slaget i bergenspolitikken i 2013 la byrådsleder Monica Mæland opp til i fjor sommer. Da gikk hun ut i BA og sa at Bybanen til Åsane burde gå over Bryggen. Hun fikk umiddelbart høylytt motstand fra sine egne, deriblant den kommende stortingsrepresentanten Peter Frølich (25).

I dag, torsdag, legges konsekvensutredningen frem. I dagens papir-BA kan du lese om inngrepene en tunnel-løsning vil føre til. Nå viser det seg også at et av tunnelforkjemperne i Høyre og Frp sine beste argumenter – kortere reisetid fra Åsane – er høyst tvilsomt.

Årsaken til det er at man må ha underjordiske stopp som ligger relativt utilgjengelig til i sentrum. Dette fører til at gevinsten som en tunnel gir i form av at selve Bybanen går fortere, den forsvinner i form av at passasjeren både må gå lenger, og flere trappeetasjer, for å komme til stoppet.

SJEKK DETTE BILDET: Slik gikk trikken over Bryggen i gode gamle, gamle, dager!

HER ER TALLENE

Fra Sjøfartsmonumentet vil reisetiden for de ulike banealternativene til NHH bli (inkludert gange til stopp):

  • Over Bryggen og langs sjøgaten - ikke via Nyhavnsveien 10.49 minutt
  • Over Bryggen og langs sjøgaten - via Nyhavnsveien 12.38 minutt
  • I tunnel fra Cristies gate og i tunnel i Sandviken 12.03 minutt
  • I tunnel fra Peter Motzfeldts gate og i tunnel i Sandviken 13.30 minutt

Fra Sjøfartsmonumentet til Åsane vil reisetiden for de ulike banealternativene bli (inkludert gange til stopp):

  • Over Bryggen og langs sjøgaten - ikke via Nyhavnsveien 21.48 minutt
  • Over Bryggen og langs sjøgaten - via Nyhavnsveien 23.13 minutt
  • I tunnel fra Cristies gate og i tunnel i Sandviken 19.26 minutt
  • I tunnel fra Peter Motzfeldts gate og i tunnel i Sandviken 20.53 minutt

BA omtalte dette fenomenet i ondagens papiravis. Et vesentlig element i reisetidsbruken er altså om stoppene er tilgjengelige eller ikke.

STORE PRISFORSKJELLER

Det som er sikkert er at underjordiske stopp er dyre å bygge, og dyre å drive. Generelt er det dobbelt så dyrt å bygge tunnel som å la Bybanen (eller en vei, for den saks skyld) gå i dagen. Her er prisene for de ulike trasevalgene ut av sentrum.

Strekket fra Kaigaten til Skuteviken vil koste 1,1 milliard kroner, omlag, dersom Bybanen går over Bryggen. En tunnel med underjordsiske stopp fra Christies gate til SKuteviken koster 2,1 milliard kroner, og fra Peter Motzfeldstgate koster en slik løsning 1,5 milliarder kroner.

På forsiden nå


...

– Jeg er veldig lei meg

Siktet for vold mot 12-åring på fotballskole.

...

Kastet seg rundt for Peer Gynt

Regissør Svein Sturla Hungnes hoppet inn i Peer Gynt-rollen i Bergen på fem dagers varsel. – Du blir jo aldri ferdig med ham.

...

Gutt (15) gikk amok og slo tre betjenter til blods på bybanestopp

Bruddskade, blåmerker og skrubbsår ble resultatet da de tre politifolkene skulle ta hånd om den 15 år gamle gutten.

Bil havnet i sjøen på Askøy

Tips oss: Telefon: 800 33 044 MMS: BAfoto til 2229 E-post: tips@ba.no
Send inn video.

Bilen trillet utfor kaien i i Florvåg. Bilføreren berget seg ut.