...
Foto: MAGNE TURØY

Taper tid på å kjøre i tunnel

Kjøretid er ikke reisetid.

Geir Kvile
Geir Kvile Profil E-post
Publisert 07.03.2013 kl 09:36 Oppdatert 07.03.2013 kl 11:33

Tips en venn på e-post:

Det store slaget i bergenspolitikken i 2013 la byrådsleder Monica Mæland opp til i fjor sommer. Da gikk hun ut i BA og sa at Bybanen til Åsane burde gå over Bryggen. Hun fikk umiddelbart høylytt motstand fra sine egne, deriblant den kommende stortingsrepresentanten Peter Frølich (25).

I dag, torsdag, legges konsekvensutredningen frem. I dagens papir-BA kan du lese om inngrepene en tunnel-løsning vil føre til. Nå viser det seg også at et av tunnelforkjemperne i Høyre og Frp sine beste argumenter – kortere reisetid fra Åsane – er høyst tvilsomt.

Årsaken til det er at man må ha underjordiske stopp som ligger relativt utilgjengelig til i sentrum. Dette fører til at gevinsten som en tunnel gir i form av at selve Bybanen går fortere, den forsvinner i form av at passasjeren både må gå lenger, og flere trappeetasjer, for å komme til stoppet.

SJEKK DETTE BILDET: Slik gikk trikken over Bryggen i gode gamle, gamle, dager!

HER ER TALLENE

Fra Sjøfartsmonumentet vil reisetiden for de ulike banealternativene til NHH bli (inkludert gange til stopp):

  • Over Bryggen og langs sjøgaten - ikke via Nyhavnsveien 10.49 minutt
  • Over Bryggen og langs sjøgaten - via Nyhavnsveien 12.38 minutt
  • I tunnel fra Cristies gate og i tunnel i Sandviken 12.03 minutt
  • I tunnel fra Peter Motzfeldts gate og i tunnel i Sandviken 13.30 minutt

Fra Sjøfartsmonumentet til Åsane vil reisetiden for de ulike banealternativene bli (inkludert gange til stopp):

  • Over Bryggen og langs sjøgaten - ikke via Nyhavnsveien 21.48 minutt
  • Over Bryggen og langs sjøgaten - via Nyhavnsveien 23.13 minutt
  • I tunnel fra Cristies gate og i tunnel i Sandviken 19.26 minutt
  • I tunnel fra Peter Motzfeldts gate og i tunnel i Sandviken 20.53 minutt

BA omtalte dette fenomenet i ondagens papiravis. Et vesentlig element i reisetidsbruken er altså om stoppene er tilgjengelige eller ikke.

STORE PRISFORSKJELLER

Det som er sikkert er at underjordiske stopp er dyre å bygge, og dyre å drive. Generelt er det dobbelt så dyrt å bygge tunnel som å la Bybanen (eller en vei, for den saks skyld) gå i dagen. Her er prisene for de ulike trasevalgene ut av sentrum.

Strekket fra Kaigaten til Skuteviken vil koste 1,1 milliard kroner, omlag, dersom Bybanen går over Bryggen. En tunnel med underjordsiske stopp fra Christies gate til SKuteviken koster 2,1 milliard kroner, og fra Peter Motzfeldstgate koster en slik løsning 1,5 milliarder kroner.

På forsiden nå


...

Da kompisene fikk skjenkestopp, smugdrakk de vodka på do

De to gjestene som var skyld i at Biskopen får refs av skjenkekontrollen, tar på seg all skyld og ber om at puben slipper unna.

Arbeidsulykke på Mongstad

Mann falt tre meter ned i en heissjakt. Er hardt skadet og fraktes til Haukeland med luftambulanse.

...

«Jeg skulle bare poste et brev»

Det brant tre ganger i løpet av noen måneder. Den siste gangen ble mannen observert. Men han hadde forklaringen parat.