...
Dette bildet er tatt ved bybanestoppet Nonneseter, der man tydelig kan se sprekkene langs skinnene. Foto: VIDAR LANGELAND

Bybanetraseen slår mystiske sprekker

Det sprekker opp langs skinnene. Bybanen utbygging skjønner ikke helt hvorfor dette har skjedd, men vet at det blir kostbart.

Geir Kvile
Geir Kvile Profil E-post
Publisert 20.03.2013 kl 07:10 Oppdatert 20.03.2013 kl 10:53

Tips en venn på e-post:


...
Paul M. Nilsen. (Arkivfoto) Foto: SKJALG EKELAND

Langs bybaneskinnene har det oppstått utallige små og store sprekker. Små sprekker er blitt til større ettersom vann har kommet nedi.

Vannet fryser og utvider sprekkene, og asfalt og betong løsner i flak.

BA vet at problemet har vært kjent av Bybanen utbygging siden i fjor høst. Omfanget av sprekkene er relativt store, og problemet har forverret seg utover vinteren.

Første gang BA omtalte slitasje på bybanesporet var i februar 2011. Les artikkelen her.

FORSKJELLIGE MATERIALER

Sikkerhets- og kvalitetssjef i Bybanen AS, Ivar Gubberud, forklarer til BA at det kommer vann ned i skjøten mellom skinnen og fundamentet.

–Dette fryser og sprekker opp. Når frosten er borte skal vi teste ut en løsning, og da vil vi se om vi kan fikse dette permanent.

–Gjelder dette mer eller mindre langs hele strekket?

–Noen steder er det helt bra. Noen steder er det verre enn andre, sier Gubberud.

–Dette høres ut som dårlig planlegging?

–Det skal jeg ikke si noe om. Vi har brukt forskjellige materialtyper, og det viser seg at de reagerer forskjellig på temperatursvingninger og andre forhold, svarer han.

SKULLE SE PENT UT

Gubberud forklarer at de har brukt en kombinasjon av svart asfalt, rød asfalt og såkalt «maisbelegg».

– Målet var at det skulle være et vakkert design, husk at vi har fått pris for vakre veger. Men det viser seg at disse materialene altså reagerer forskjellig.

–Har estetikk gått foran funksjon?

–Hva skal vi si? Design er viktig i en vakker by som Bergen og det er prioritert tydelig. Banen skal ha et godt design som folk blir stolte over. I den store sammenhengen er dette en detalj vi skal rette opp i.

I BLANDET TRAFIKK

– Ble samme metode brukt da den helt nye traseen mellom Nesttun og Lagunen ble bygget?

– Nei, den er støpt i betong og pukk. Dette problemet vi har mellom Nesttun og sentrum er særlig der man har sporvei i blandet trafikk, forklarer Ivar Grubberud til BA.

– FOR DÅRLIG LØSNING

Paul M. Nilsen begynte som sjef i Bybanen AS i desember i fjor. Han medgir at sprekkproblemet er høyst reelt.

– Vi har lurt på om det er for dårlig arbeid eller en for dårlig løsning. Vi faller vel til slutt ned på at det er valgt en for dårlig løsning, som gjør at vi nå har et problem som må repareres, opplyser Nilsen til BA.

–Vet dere hvor dyrt dette blir?

– Nei, vi gjør ikke det. Først må vi finne ut hvordan dette skal løses.

– Innen hvilken tid tror dere at dette blir løst?

– Vi har ikke bråhast, akkurat, men ser at dette er noe som må løses. Som sagt vet vi ikke hvordan vi skal løse dette, og dermed kan jeg ikke si noe om når det kan være løst.

–Men traseen er jo helt ny?

–Ja.

–Hvilke konsekvenser kan dette få for Bybane-trafikken?

–Ingen, sannsynligvis. Vi tror dette er arbeid som vi kan gjøre i perioder med lavtrafikk og om natten. Men vi har nok lært at vi skal bygge på en annen måte videre.

På forsiden nå


...

Brann i natt: – To personer i hettegenser løp fra stedet

Brann i Åsane i natt. Politiet leter etter to personer.

...

Meteorologen har i hvert fall en god nyhet...

Det blir en veldig våt helg, men det kan faktisk bli opp mot 15 grader.

Telenor hadde problemer

Store problemer med mobilnettet torsdag kveld.

...

Dette er verdensrekord

Judith Brommeland fikk en lysing på 13,23 kilo juni. Torsdag ble det klart: Det er verdensrekord.