...
-Selv har jeg nesten spasert rett foran Bybanen på Nesttun da jeg ikke hørte at den kom bak med. Varsling med lyd er viktig, selv om det kan irritere dem som bor langs sporet, sier Kenneth Nordvik. Foto: RUNE JOHANSEN

– Kjenningsmelodi vil hindre ulykker

Foreslår kjenningsmelodi på Bybanen for å varsle fotgjengere.

Linda Hilland
Linda Anette Hilland Profil E-post
Publisert 19.10.2013 kl 18:21 Oppdatert 19.10.2013 kl 21:33

Tips en venn på e-post:

Kenneth Nordvik står på Mårdalen holdeplass i Fana. På gjerdet ved siden av ham henger roser til minne om kvinnen som omkom da hun ble påkjørt av Bybanen tordag morgen. Hun bodde i Mårdalen, ikke langt fra holdeplassen.

– Jeg fryktet at noe slik kunne skje. Bybanen er elektrisk og lydløs, ny i bybildet og går gjennom et åpent landskap. Jeg synes ikke sikkerheten er god nok, sier Nordvik, som jobber på Skeie skole i Fana.

Han har to barn som tar Bybanen til skolen.

HAR SATT OPP GJERDER

– Jeg ønsker en kjenningsmelodi som varsler fotgjengere om at «nå kommer Bybanen inn på holdepassen». Dersom en person kan si «jeg så ikke Bybanen, men jeg hørte den», er mye gjort. En kjenningsmelodi vil redde liv, tror Nordvik.

Han har tidligere luftet denne ideen i BA, og problemstillingen ble aktuell igjen etter den tragiske dødsulykken torsdag morgen.

Han kjenner godt til stoppet der 47-åringen ble påkjørt og vet hvor fort og stille Bybanen kommer ut av tunnelen fra Lagunen på vei mot sentrum.

– Vognene passerer hverandre hvert to og et halvt minutt. Slik det er nå, må fotgjengere være veldig oppmerksomme. Jeg tror flere sikkerhetstiltak er nødvendig, sier han.

I går satte Bybanen opp midlertidige gjerder ved holdeplassen for å hindre at slike ulykker skjer igjen.

– Vi mener vi gjør det vi kan for å unngå ulykker og uhell. Likevel vil det være en risiko for at fotgjengere krysser sporet. Vi har satt opp et midlertidig gjerde for å hindre folk i å gå ut i skinnegangen, sier sikkerhetsjef i Bybanen AS, Ivar Gubberud.

REDD FOR FLERE ULYKKER

Han sier at Bybanen har ingen umiddelbare planer om å sette iverk andre midlertidige sikkerhetstiltak etter dødsulykken.

De har heller ikke planer om å gjerde inn holdeplasser eller deler av traséen,

– Bybanen er et fremkomstmiddel i likhet med biler og busser. Vi setter ikke opp gjerder ved fotgjengeroverganger i trafikken.Nå skal vi gå gjennom hva som har skjedd og Havarikomisjonen skal komme med sin rapport, sier han.

Nordvik er redd for at det kan komme flere ulykker i årene fremover.

– Strekningen blir stadig lengre og banen går oftere. Statistisk sett vil det føre til flere ulykker. En kjenningsmelodi er en billig tilleggsinvestering, mener Nordvik.

På forsiden nå


...

– Når parken åpner igjen, må alle ha rett til å bruke den

Rusforsker Sveinung Sandberg mener likevel at det er en god idé å stenge Nygårdsparken nå.

KS-lederne hetses av lærere på Facebook

KS-lederne får gjennomgå på en åpen Facebook-side om arbeidstidsforhandlingene. «Ekle kryp», «makk», «kjøtthue» og «dust» er noen av uttrykkene som blir brukt.

...

750 har fått bot for en hånd på rattet og en mobiltelefon i den andre

En vanlig forklaring fra bilførere i Bergen er at de bare har klødd seg bak det ene øret.