...
Kommunen arbeider for at traseene til Åsane og til Fyllingsdalen kan være ferdig planlagt samtidig i 2017. Foto: RUNE JOHANSEN

Krangler om Åsane og planlegger til Fyllingsdalen

Mens politikerne krangler om traseen til Åsane, jobber fagetaten i ro og fred med å legge til rette for Bybanen til Fyllingsdalen.

Geir Kvile
Geir Kvile Profil E-post
Publisert 25.03.2014 kl 12:45 Oppdatert 25.03.2014 kl 12:45

Tips en venn på e-post:


...
Høyres Peter Frølich vil ha tunnel, nå med innslag i Peter Motzfeldts gate. Foto: RUNE JOHANSEN
...
Høyres Dag Skansen mener tunnelforkjemperne går mot alle faglige råd. Foto: RUNE JOHANSEN
...
Filip Rygg tror man kan være i en sitasjon i 2017 der man kan velge om man vil bygge Bybanen til Åsane eller til Fyllingsdalen. Foto: SKJALG EKELAND

Byråd Filip Rygg sier at han ser det som fullt mulig å bygge enten til Åsane, eller til Fyllingsdalen, i 2017.

Med andre ord: Planene er ferdige mer eller mindre samtidig.

– Planmessig er vi i en gunstig posisjon. Vi har en reguleringsplan på Minde med to Bybane-stopp, og vi er i gang med en mindre utfylling i Store Lungegårdsvann for å få plass til Bybanen der. Vi har blitt enige med veivesenet og fylkeskommunen om å droppe en kommunedelplan, og da sparer vi mellom ett og to år i planleggingsfasen, sier han til BA.

DERFOR ER DALEN BEST

Han mener det er riktigst å bygge til Åsane først. Den vil komme flest mennesker til gode først, og det er tross alt det de har lovet å gjøre.

Men flere kilder sentralt i bergenspolitikken sier til BA at å bygge banen til Fyllingsdalen strengt tatt er den mest rasjonelle måten å bygge Bybanen videre på. Her er årsakene:

  • Bybanen til Fyllingsdalen er langt billigere enn Bybanen til Åsane. Trolig kan man få bygget den innen samme bompengetakst som vi har i Bergen i dag.
  • Selve byggeperioden vil ikke gi større trafikale problemer i sentrum.
  • Man kan bygge Bymiljøtunnelen, som gir en bilfri Bryggen, før man bygger Bybanen til Åsane. Det gjør at det blir langt mindre trafikkaos i sentrum når Bybanen til Åsane skal bygges, uansett hvilken trasé man velger.
  • Man knytter umiddelbart til seg byens største samlede arbeidsplass på Haukeland. Banen skal gå over Mindemyren, og vil sette fart på utviklingen der.
  • Fyllingsdalen er, med sitt tettere utbyggingsmønster, bedre tilrettelagt for en Bybane enn et spredt bebygd Åsane.

ÅSANE = KRANGEL

I Fyllingsdalen krangles det mellom hvem som skal få stoppet. Sentereierne i Åsane vil ikke ha Bybanen der.

Det store aberet med å gå for Fyllingsdalen først er ifølge Høyres gruppeleder Dag Skansen den politiske situasjonen i Bergen.

– Jeg kan være enig i at det ikke er dumt ut fra et logistisk perspektiv. Men vi er i en situasjon der det å ville bygge til Fyllingsdalen først kan bli sett på som et forsøk på å manipulere hele saken, sier han.

Bakgrunnen er at Skansens Høyre er delt i hvilken løsning de vil ha til Åsane. Byrådet er like delt. Der vil Høyre og KrFs representanter ha Bybanen i dagen, mens Frp vil ha den i tunnel.

– Derfor er det nå politisk vanskelig å gjøre endringer på det som har blitt bestemt: At vi bygger til Åsane først. Å gjøre noe annet, vil lett føre til beskyldninger om at man går omveier. Det er en veldig vanskelig sak.

– Vil det være et voldsomt politisk nederlag å bygge til Fyllingsdalen først?

– Nei. Det kan være at finansieringen av Bybanen til Fyllingsdalen blir enklere. Men det blir ikke enklere å bygge nordover verken i forhold til beslutning om trasé eller finansiering når den står ferdig til Fyllingsdalen.

Skansen mener at når alle ekstrautredninger er på bordet – da må politikerne gjøre en beslutning. Altså like over påske.

To ekstrautredninger kom forrige uke. Her går det frem at et tunnelinnslag ved Kjøttbasaren, enten i Vetrlidsallmenningen eller på venstre side, frarådes sterkt. Særlig på grunn av høy risiko for setningsskader i et område med flere hundre meters radius.

Det viser seg også at byggegropen som en underjordisk stasjon ved Xhibition medfører, vil skape trafikalt kaos i sentrum i hele byggeperioden

BØR BLI BETENKTE

Skansen er som kjent på kant med flertallet i sin egen gruppe. Han er for en dagløsning og mener de nye utredningene svekker tunnelalternativene.

– Jeg kan gjerne være pragmatisk, men ser faktisk så mange hindringer i gjennomføringen og hvordan dette kan gå utover sentrum i byggeperioden at jeg foreløpig ikke kan se noen annen fornuftig løsning enn dagløsningen. Slik er min overbevisning per i dag.

– Så det er uaktuelt for deg å bøye deg for flertallet i din egen gruppe?

– Skulle flertallet i mitt parti og i Arbeiderpartiet, være så sikker på at det går greit å trosse alle faginstansers råd, da kan jeg vurdere å være med på en annen løsning. Men da skal jeg ha en garanti om at dette kommer til å gå fint. Det er vel dette som er merkelig med denne saken, at fagkompetansen ser ut til å bli trosset og satt helt til side. Det bør enhver av oss bergensere bli litt betenkte over.

FRØLICH ENIG MED SKANSEN

Tunnelforkjemper Peter Frølich er enig med partikollega Dag Skansen. I ett element.

– Når Dag mener at det vil se rart ut å snu nå, når det ikke er flertall for Bryggen-løsningen, så har han er veldig godt poeng.

Frølich utdyper utsagnet med at problemene med Åsane-traseen, som det pekes på nå, slett ikke er nye.

– Problemene det pekes på nå var de samme for tre år siden, med da ville alle likevel bygge til Åsane først, sier Frølich til BA.

Han mener at flertallet i Høyre overhodet ikke ignorerer fagfolkenes mening slik Skansen sier.

– Vi har til og med oppsøkt eksterne fagfolk for å ha flere kilder når denne avgjørelsen skal tas. Flere fagfolk utenfor rådhuset sier at en bybanetunnel både er gjennomførbart og bedre enn løsningen over Bryggen. Da er jeg helt komfortabel med å velge tunnel, sier han.

På forsiden nå


...

Sykepleier ringte sykebil, forlot pasienten

En sykepleier ved Frieda Fasmers Minne sykehjem ringte etter ambulanse da en pasient fikk pusteproblemer. Da ambulansen kom, satt pasienten alene og pustet ikke.

Martin Smith-Sivertsen sjette innbytter i byrådet

Den nye byrådslederen Martin Smith-Sivertsen presenterte sitt byråd på en pressekonferanse mandag. Overlege Jana Midelfart Hoff blir skolebyråd.

...

Et halvt år etter at han ble tatt for fyllekjøring, ble storebroren mistenkt og innkalt til avhør

Først da DNA-beviset kom på plass, innrømmet 29-åringen at han hadde oppgitt storebrorens navn og personalia da han ble tatt for fyllekjøring.

...

Ny teatergruppe fikk napp hos kjent regissør

Kompaniet Hennes Majestet får veiledning av Petter Næss og skal spille på DNS. – De hadde en veldig fin idé, synes Næss.