...
Her i Dolviken bygges det en enorm grop og to hull. Bybanen skal gå over. Foto: MAGNE TURØY

Har begynt på vei som ikke er vedtatt

DOLVIK: Hvorfor lager Bybane-utbyggerne to hull her når Bybanen skal gå over?

Geir Kvile
Geir Kvile Profil E-post
Publisert 22.04.2014 kl 14:34 Oppdatert 22.04.2014 kl 14:34

Tips en venn på e-post:


...
Ringveg vest.
...
Slik blir tredje trinn av Ringveg Vest seende ut når det (eventuelt) er ferdig.

Ingen har (ennå) vedtatt at tredje trinn av Ringveg vest faktisk skal bygges. Men Bybane-utbyggerne har likevel så smått begynt.

Egentlig er alt klappet og klart for tredje trinn av Ringveg Vest (se illustrasjon), utenom ett vesentlig forhold: Penger.

I vegvesenet var man irritert og forundret over lokalpolitikerne i Bergen og fylkeskommunen som ikke la inn det siste byggetrinnet av ringveien, i pakken som blant annet finansierer Bybanen til Flesland.

Dette er Ringveg vest:

  • Trinn 1 Tunnel Dolvik–Sandeide, samt utbedring av Ytrebygdsvegen mellom Kokstadvegen og Flyplassvegen og mindre tiltak i Fyllingsdalen. Ferdig.
  • Trinn 2 Tunnel Sandeide–Liavatnet. Ferdig i 2015.
  • Trinn 3 Tunnel og nye kyssløsninger Flyplassvegen–Dolvik. Ikke påbegynt, offisielt.

SE BILDENE AV PROSJEKTET HER

Pengene ble i stedet satt av til Skansen-tunnelen, som i motsetning til tredje trinn av Ringveg vest ikke har noe som ligner en plan. Ennå vet ingen helt hvor den skal gå eller komme ut.

Men nå får vegvesenet hjelp av sin partner i Bergensprogrammet, Bybanen utbygging.

– Vi forbereder det slik at det blir enkelt for dem når de kommer i gang, sier Roger Skoglie - sjef i Bybanen utbygging.

BYGGER PORTALER UNDER BANEN

På hver side av de ikke vedtatte tunnellene lager Bybanen utbygging påhugg og portaler for ringveiens siste trinn.

– Traseen for denne veien er relativt låst, og vi er ganske sikre på hvor den skal gå. Gjorde vi ikke dette nå ville det blitt fryktelig dyrt og vanskelig å gjøre det i ettertid, sier Skoglie til BA.

– Hvor mye sparer dere samfunnet på å gjøre det på denne måten?

– Det er et litt vanskelig spørsmål. Vi bruker ca 50 millioner kroner på å legge til rette for ringveien, men jeg tror at å gjøre arbeidet i ettertid ville kostet det doble, eller kanskje også mer.

VILLE STOPPET BANEN

Det ville også vært vanskelig å holde Bybanen i drift dersom man startet byggingen av påhugg og portaler til trinn tre i etterkant av at Bybaneanlegget står ferdig.

Skoglie kommenterer tørt at man ikke kan kjøre tog når det drives sprengingsarbeid under.

– Men så kan det jo også hende at tredje trinn av Ringveg Vest aldri blir bygget, og da...?

– Ja, det har slått meg også. Nå er vi der at vi får nå håpe at de bygger veien. Den er en del av bergensprogrammet, sier Skoglie.

Han forteller at de diskuterte om det var, eller ikke var, lønnsomt å bygge påhuggene og portalene.

– Konklusjonen var at det var det lureste å få det gjort, tross at det kanskje ligger litt frem i tid før man begynner å bygge siste trinn av ringveien.

På forsiden nå


...

Nå snur været - finn frem paraplyene

Fra i morgen kan vi vente regn, men ifølge meteorologen er den ingen grunn til å fortvile.

Varm - varmere - Bergen! BA-journalist Eirik Langeland Fjeld prøver å kjøle seg ned.

Varm bileiers bekjennelse

Om ettermiddagen, etter jobb, prøver jeg å spise litt. Det blir kald frukt til middag i dag også. Jeg går ut og setter meg i bilen utenfor huset.

Sjekk den tøffe timelapsen av innseilingen til Tall Ships Races

Sjekk den tøffe timelapsen av innseilingen til Tall Ships Races

...

– Ingen kan lage folkefest som bergensere

Nå er skutefesten offisielt i gang.