...
Dag Jarle Aksnes, styreleder i Kjøttbasaren. Bildet er fra den gang de fikk BAs fasadepris i 2011. Foto: ARNE RISTESUND

Forstår ikke at man skal bevare Bryggen ved å gå amok ved Kjøttbasaren

– Jeg har stor sans for tanken om å bevare ting, men jeg kan ikke forstå at man skal gjøre det med å gå amok.

Geir Kvile
Geir Kvile Profil E-post
Publisert 03.06.2014 kl 19:30 Oppdatert 03.06.2014 kl 19:54

Tips en venn på e-post:


...
Slik ser Eilif Broder Lund for seg at et tunnellinnslag mellom Kjøttbasaren og Hanseatisk museum vil se ut. Foto: Montasje

Slik vil Høyre og Frp bygge Bybanen

Bybanen til Åsane
  • Bybanen kommer fra Kaigaten, opp Christies gate, gjennom Småstrandgaten, langs Torget og inn i en tunnel ved Kjøttbasaren. Bybanen kommer ut til et stopp ved Slakthustomten.
  • Fra Slakthustomten går den videre i Sjøgaten, til stopp ved Sandviken Brygge. Der går den i tunnel til NHH.
  • Fra NHH går den i tunnel til stopp i Eidsvåg. Fra Eidsvåg til stopp ved Tertneskrysset, derfra til Prestestien og stopp der, så på tvers bak Åsane senter til C-tomten, med ny kollektivterminal, og derfra til Vågsbotnen

Det sier Dag Aksnes. Han er regiondirektør i Obos som eier Kjøttbasaren.

Aksnes har siden 1996 vært styreleder for Kjøttbasaren. Han fulgte med da Vestlandske salgslag solgte den til Obos i år 2000. Nå leser Aksnes i avisen at det er snakk om tre Bybane-alternativer i området ved Kjøttbasaren:

To løp, der et av dem går på begge sider. Et dobbeltløp i Finnegårdsgaten, eller et dobbeltløp i Vetrlidsallmenningen.

Det er dette som Aksnes betegner som å gå amok.

– I 1996 hadde vi en idé om å flate ut Finnegårdsgaten og få en bredere uteoppholdsplass. Byantikvar Siri Myrvoll sa da: «Glem det». Vi lærte at å gå løs på det noe slikt var helt håpløst, og vi er glad for den lærdommen vi fikk av henne da.

REVERSIBEL

Aksnes mener en Bybane langs Bryggen faktisk er reversibel, i motsetning til ett eller to tunnellinnslag i området ved Kjøttbasaren.

– Dessuten er Bryggen, dessverre, et helt dødt område fra oktober til mars. Skal man vitalisere Bryggen må det være transport dit, sier Aksnes.

Da Vestlandske salgslag tok over Kjøttbasaren gravde de ut kjelleren. Det vil si, «grave ut» er litt dramatisk. De gjorde den 10 centimeter dypere. Dette arbeidet tok et år.

– Og varebilene gikk i skytteltrafikk til museene. Det ligger jo alt mulig fra gammelt av i grunnen her, sier Aksnes.

Han sier at han ble overrasket da et tunnellinnslag ved Kjøttbasaren dukket opp som den politiske kompromissløsningen som samlet Høyres gruppe.

Høyre fikk fort med seg Fremskrittspartiets gruppe. Men ennå er de to blå partiene alene om dette alternativet.

Så langt har forsøkene på å få med seg Arbeiderpartiet strandet, da sistnevnte parti vil ha en forlenget Fløyfjellstunnel til Åsane.

Aksnes vil ikke kommentere det politiske spillet om Bybanen til Åsane. Det er som kjent ennå ikke ferdig.

FLERTALL FOR PETER MOTZFELDTS GATE

Kompromisset som endte opp i et tunnellinnslag ved Kjøttbasaren handler om å forene Høyres gruppe, som var splittet mellom en tunnelløsning i Peter Motzfeldts gate og Bybanen langs Bryggen.

Høyre har fått med seg Frp på dette, og de to forsøker nå å få KrF til å snu, nok en gang. Først sa KrF til byrådet at de kunne støtte denne løsningen subsidiært.

Så snudde de, og sa at de ikke kunne støtte denne løsningen likevel. I morgen, onsdag, skal partiet ha et eget møte på denne saken.

I deler av KrF er det en stor frykt for at Høyre og Frp skal finne sammen med Arbeiderpartiet og bli enige om å legge Bybanen i Peter Motzfeldts gate, som regnes som et enda verre alternativ.

– I bystyret er det et langt større og reelt flertall for å legge Bybanen inn i Peter Motzfeldts gate, sa Arbeiderpartiets Geir Dale i et møte om Bybanen i Litteraturhuset mandag.

På forsiden nå


...

Skremte vettet av egne ansatte

I fjor tenkte de på budskapet. I år ville de ha det gøy.

Brannmagasinet: Se og le!

Elleville parodier på Rikard Norling og Erik Huseklepp.

...

Nå går Brann ned

Jeg tror Brann går ned, kanskje allerede denne helgen.