...
Inn på den ene, eller andre, eller begge sider av Kjøttbasaren er det nå flertall for å legge Bybanen. Ap skal også kunne stille seg bak dette. Foto: Geir Kvile

Enige om å legge Bybanen langs Bryggen død

Høyre, Frp og Arbeiderpartiet har skrevet under avtale partiene mellom.

Geir Kvile
Geir Kvile Profil E-post
Publisert 10.06.2014 kl 15:16 Oppdatert 10.06.2014 kl 16:24

Tips en venn på e-post:


...
Harald Schjelderup, gruppeleder i Ap. Foto: MAGNE TURØY
...
Eilif Broder Lund sitt skrekkscenario av en tunnel i dette området. Foto: Montasje
...
Slik blir det ikke når Bybanen går mot Åsane. Ap, Frp og Høyre har skrevet en avtale seg mellom. Foto: VIDAR LANGELAND

Slik vil Høyre og Frp bygge Bybanen

Bybanen til Åsane
  • Bybanen kommer fra Kaigaten, opp Christies gate, gjennom Småstrandgaten, langs Torget og inn i en tunnel ved Kjøttbasaren. Bybanen kommer ut til et stopp ved Slakthustomten.
  • Fra Slakthustomten går den videre i Sjøgaten, til stopp ved Sandviken Brygge. Der går den i tunnel til NHH.
  • Fra NHH går den i tunnel til stopp i Eidsvåg. Fra Eidsvåg til stopp ved Tertneskrysset, derfra til Prestestien og stopp der, så på tvers bak Åsane senter til C-tomten, med ny kollektivterminal, og derfra til Vågsbotnen

Som BA skrev tidligere onsdag, har Ap, Høyre og Frp brukt pinsen til å forhandle om Bybane-traseen til Åsane.

Et noe spesielt resultat av dette er at det er inngått en parti-intern avtale mellom de tre største partiene i Bergen.

Den går ut på at uansett hva som skjer, skal det ikke kunne vedtas at Bybanen bygges langs Bryggen verken denne bystyreperioden eller den neste (fra 2015 til 2019).

De tre partiene er også enige om at reguleringen av Ringveg Øst, som inkluderer Arna-tunnelen, skal intensiveres.

KJØTTBASAREN

Ap er nå med på å støtte et tunnelinnslag i området ved Vedtrlidsallmenningen subsidiært. Som motytelse får de litt endrede løsninger for Bybanen i Åsane.

Bybanen vil gå fra Prestestien til c-tomten (på andre siden av motorveien langs Åsane senter), tilbake til Myrdal, fra Myrdal til Tide-tomten og derfra til Vågsbotn.

Det kommer også et miljølokk over motorveien i Åsane mellom senteret og c-tomten.

Ap har også fått med at en forlenget Fløyfjellstunnel blir en realitet dersom den viser seg bedre enn en Bymiljøtunnel.

Dersom Fløyfjellstunnelen blir foretrukket, så kan det bli en midtre løsning for Bybanen i Sandviken - altså i dagen fra Amalie Skrams gate.

Ap og de to andre partiene er også enige om at Bybanen skal bygges først til Åsane. Dette, mener Ap, betyr at Peter Motzfeldts gate, som er deres foretrukne alternativ, blir en slags plan B dersom Kjøttbasaren-tunnelen ikke lar seg bygge.

ÅSANE FØRST

Mens KrF har fått inn at reguleringsarbeidet mot Fyllingsdalen skal intensiveres, har Ap fått inn en at bystyret skal forutsette at neste byggetrinn går mot nord.

I hele pinsen har Høyre og Frp forhandlet med Ap om Bybane-saken. På møtet i komité for miljø- og byutvikling i ettermiddag ligger det an til at Ap vil støtte et tunnellinnslag ved Kjøttbasaren subsidiært.

Dersom dette skjer vil Høyre, KrF, Frp og Ap stå bak denne løsningen.

Poenget med å ha Arbeiderpartiet med seg er å skaffe saken et bredt flertall som står seg over tid og slik sikrer gjennomslag hos statlige myndigheter.

KRISESTEMNING I KRF

Avtalen mellom Høyre, Frp og Ap er som nevnt intern. Den skal ikke opp i bystyret.

I KrF er reaksjonene på avtalen svært sterke.

De er skuffet over at to av byrådspartiene inngår en avtale «under bordet» med det største opposisjonspartiet.

– Jeg forventer at Høyre og Frp stemmer i tråd med den avtalen de har inngått med KrF, sier lederen Bergen KrF Terje Gilje til BA.

Han setter punktum der, og vil ikke kommentere hvorvidt det er mulig for KrF å sitte i byrådet etter dette.

På forsiden nå


...

Syv hus evakuert etter funn av dynamitt i garasje

Politiet har funnet rundt ti kilo dynamitt i garasje på Voss.

...

– Plutselig kjente jeg et dunk i ryggen, og ble dyttet fremover

Gutt (13) utsatt for personran like ved hjemmet sitt på vei hjem fra trening.