Slik blir Bybanen til Åsane

Resultatet av tirsdagens møte i bystyret ble at KrF løp videre til et møte i Rådhuset.

Linn Gjerstad
Linn Gjerstad Profil E-post
Geir Kvile
Geir Kvile Profil E-post
Linda Hilland
Linda Hilland Profil E-post
Publisert 17.06.2014 kl 19:06 Oppdatert 17.06.2014 kl 21:14

Tips en venn på e-post:


...
Dersom det lar seg gjøre å bygge tunnellinnslaget for Bybanen ved Kjøttbasaren, blir traseen til Åsane slik som grafikken BA har laget viser.

– KrF sitter i møter for på gjøre en oppsummering, men jeg kan ikke redegjøre for det nå. Hvis de trekker seg må jeg ta det. Jeg er selvfølgelig veldig bekymret for at de skal trekke seg. Vi har et ønske om å styre byen sammen med KrF. Dette har vært en stor og viktig og støyende sak. At de har behov for å oppsummere skjønner jeg. Jeg skjønner at de synes dette er krevende, sier byrådsleder Ragnhild Stolt-Nielsen ved 2100-tiden.

– Jeg vil ikke redegjøre for de samtalene byrådet og gruppelederne har hatt i løpet av dagen, sier Stolt-Nielsen til BA.

BA vet at KrF har visst at dette kunne bli resultatet i mange timer før kveldens møte.

– Mener du at representantene fra Høyre og Frp som støttet Aps krav om bil- og banefri Bryggen har brutt avtalen?

– Ja, det mener jeg. Så får vi trekke konklusjonen om hva vi gjør med det senere, sier Stolt-Nielsen.

FLERTALL FOR TUNNEL

Krisemøtet ble konsekvensen av at møtet resulterte i flertall for tunnel ved Kjøttbasaren, at Bryggen-alternativet ble lagt død og at KrF dermed ble ydmyket.

Dersom det lar seg gjøre å bygge tunnellinnslaget for Bybanen ved Kjøttbasaren, blir traseen til Åsane slik som grafikken BA har laget viser.

STEMTE IMOT

15 stemte nemlig mot eget byråd og fredet altså Bryggen. Det betyr at KrF vurderer å forlate byrådet.

– Ingen kommentar, var omkvedet til KrF-folkene som forlot bystyret i dag.

Byråd Helge Stormoen fra Frp sier at KrF selv vil måtte finne ut av om de vil sitte i byrådet, og at byrådsleder Ragnhild Stolt-Nielsen må vurdere om hun vil lede et byråd av Høyre og Frp i mindretall dersom KrF går av.

– Hva mener du, bør byrådet fortsette i mindretall dersom det er aktuelt?

– Jeg mener at denne byen står overfor veldig vanskelige saker som er vanskelig å håndtere i mindretall. Men det blir mer spennende for de som er opptatt av politikk, sier Stormoen til BA.

– BØR BLI

Høyres Dag Skansen mener at KrF bør fortsette i byrådet, og at de bør akseptere vedtaket i bystyret. Han forteller at de var klar over at det kunne ende slik.

– Dette var den eneste måten for oss å unngå at det ikke ble et tunnelinnslag i Peter Motzfeldts gate, som er det verste for KrF, sier han.

Hadde ikke Høyres Robert Monsen og et par andre fått forsikring om at Bryggen skal være bil- og banefri, hadde det ikke blitt flertall for et innslag ved Kjøttbasaren, forklarer Skansen.

Da ville mange av de fristilte representantene i Høyre og Frp stemt for Peter Motzfeldts gate.

SKUFFET

Venstres Erlend Horn er svært skuffet over at det ble flertall for alternativet med tunnel ved Kjøttbasaren.

– Dessuten er jeg høyst sjokkert over at de la inn en setning om å ha Bryggen bil- og banefri. Jeg er veldig spent på hva KrF nå kommer til å gjøre.

INTENST

Det var som kjent et intenst møte i bystyret. Følgene er ennå ikke klare. Men det som er klart er at traseen til Åsane er vedtatt.

Bybanen vil få et nytt stopp ved Gulating, svinge opp mot Torget og gå i en tunnel ved Kjøttbasaren. Den ender ved Slaktehustomten i Skuteviken, hvor det blir et stopp. Deretter er det stopp ved Sandviken Brygge, før Bybanen går i tunnel til NHH. Her blir det et nytt stopp, før den går i tunnel til Eidsvåg.

Det blir stopp øst for motorveien på Eidsvåg, så stopp ved Tertneskrysset. Deretter går banen i tunnel til Prestestien borettslag, og gir et stopp der. Så krysser den motorveien til tomten på andre siden av motorveien. Her blir det ny kollektivterminal. or løsningen i sentrum ble det flertall med knappest mulig margin etter at Silje Hjemdal fra Frp satt i ro da resten av Høyre, KrF og Frp reiste seg. 34 stemmer er bare én stemme fra at det ikke ble vedtatt.

Løsningen i Sandviken ble vedtatt med støtte fra Venstre, mens løsningen fra Eidsvåg til Åsane ble vedtatt av et samlet bystyre.

Nå har som kjent byrådet krisemøter. Det kan være at KrF trekker seg fordi at de ble ydmyket av 14 representanter i Høyre og Frp som stemte inn et vedtak om at Bryggen skal være bil og banefri.

FORNØYD

En som må være fornøyd med at Bybane-saken endte som den gjorde, er Høyres opprørsgeneral Peter Frölich.

– Er dette vedtaket en garanti for at Bybanen aldri vil gå langs Bryggen?

– Bystyret har sagt sitt. Victor Norman hadde et veldig godt poeng, realiteten er at motstanden mot en bane langs Bryggen er massiv. Det er fordel at et vedtak i bystyret gir uttrykk for det samme synet.

– Tror du byrådet overlever kvelden?

– Det har jeg ingen formening om.

BA kommer tilbake med mer

På forsiden nå


...

Bergenser driver Oslos mest utskjelte park

– Inas fremste styrke er at hun får ting gjennomført, sier Christian Ringnes om bergenseren, Ina Johannesen, direktør for den omstridte «kvinneparken».

...

I en tid da alle dauer etter «å bli sett», velger burkadamene en interessant strategi

Den beste måten å møte kvinner som insisterer på å gå i heldekkende klesdrakter, er nettopp å gjøre det disse tydeligvis ønsker – å ignorere dem, skriver Erling Gjelsvik.

– En overraskelse for mange

Den Elleville Festen kan bli utvidet til to dager og få en helt ny ramme neste år. Om det blir festival.

...

Chelsea vinner gigantoppgjøret

Sjekk vårt singeltips!