Publisert 15.06.2012 kl 21:25 Oppdatert 16.06.2012 kl 10:43

Tips en venn på e-post:



Våren er her og mange ønsker å trene ute. En aktivitetsform som kan gjøre deg i bedre form er gåtrening, skriver Trening.no.

Her får du noen tips som kan gjøre denne treningsformen mer effektiv.

Sammenlignet med løping gir gåtrening deg bedre utholdenhet med mindre støt mot kroppens ledd. Du får økt utholdenhet og sterkere muskler i bena.

Hvofor effektivisere gåtreningen din?

Kroppen vår er en fantastisk maskin. Etterhvert som vi øker belastningen tilpasser den seg denne. Ved oppstart av et nytt treningsprogram bruker kroppen vår mye energi for å prestere, men den tilpasser seg raskt og blir mer effektiv og forbruker mindre kalorier. Denne tilpassningen kalles et «platå». Å oppnå et slikt «platå» er en god indikator på at du har kommet i bedre form. Men ønsker du å komme i enda bedre form og forbruke flere kalorier per treningsøkt må du gjøre noen endringer i treningen.

Hvordan effektivisere gåtreningen din?

Går du regelmessig er intervalltrening en fin måte å forbedre formen på. Etter å ha gjennomført en oppvarming på fem til ti minutter, øker man farten i 400 meter for deretter å gå rolig i 400 meter. Gjenta denne vekslingen mellom raske og langsomme intervaller mellom fem og åtte ganger. Til slutt kan du roe ned med fem til ti minutter rolig gange. Vet du ikke nøyaktig hvor langt 400 meter er, kan du bruk avstander mellom lyktestolper eller andre faste merker for å bestemme distansen, eller du kan bruke en klokke for tidsintervaller.

Se på oppoverbakker som en utfordring!

Er du kun vant med å gå på flater, vil en oppoverbakke være en av den letteste måten å få en formstigning.

Gå med litt kortere skritt og strekk armene litt mer enn vanlig, når du går oppover. I motbakke jobber kroppen hardt for å overvinne en større motstand. Ikke glem å puste for å tilføre musklene tiltrengt oksygen.

Inviter gjerne en venn med på dine gåturer. Å ha selskap kan hjelpe deg å holde oppe farten og forbrenne kalorier, så lenge vennen din ikke er en sinke.

Er du ute etter optimal effekt av gåtreningen kan du trene overkroppen samtidig. Det gjør du ved enten å ha håndvekter i armene eller gå med staver. Vær forsiktig og ikke overdriv i begynnelsen.

Det er også mulig å øke belastningen ved å bruke ankelvekter, vektvester og ryggsekkker med vekter i. Dette vil gi en lik effekt men belaster ulike muskelgrupper.

Et siste tips fra Trening.no: om du ikke allerde gjør det: bruk musikk! Forskning viser at trening med musikk kan øke motivasjonen med opptil 20 prosent.

På forsiden nå


...

Politiet utsetter Dung-søk

Politiet venter med de planlagte søkene etter den savnede tobarnsmoren Dung Tran Larsen.

...

Barna får helseproblemer av inneklimaet på Varden skole

Inneklimaet i ett av byggene på Varden skole har ført til at flere elever har fått problemer med luftveiene.

...

– Utenkelig at det hadde skjedd hvis det var barna våre

Chris Tvedt og Elisabeth Gulbrandsen skriver om de forsvunne asylbarna ingen leter etter.

...

Kripos har laget fantomtegning av overgrepsmannen

– Tiden jobber mot oss, sier politiet.