...
Bondelaget skal bygge opp et nettverk av det de kaller matinspiratorer. Foto: Vidar Ruud, ANB

Kampanje for kortreist mat

Norsk Bonde- og Småbrukarlag (NBS) bruker 2,7 millioner kroner på fremming av lokal mat, som en del av sitt 100-årsjubileum.

Publisert 12.07.2012 kl 14:12 Oppdatert 12.07.2012 kl 14:35

Tips en venn på e-post:



– Utvikling av lokalmat kan gi økte inntektsmuligheter, økt nyskapning, økt fremtidstro og stolthet tilknyttet matproduksjon som yrkesvalg. Lokalmat bidrar til lokalt kulturliv og til å opprettholde og fornye tradisjoner og utvikle nye produkter med høy kvalitet, sier bondelagsleder Merete Furuberg.

Bondelaget skal bygge opp et nettverk av det de kaller matinspiratorer, produsenter som skal drilles i produktutvikling, kommunikasjon, verdivalg, merkevare- og nettverksbygging.

– Vi tror at vi kan øke rekrutteringen til landbruket samt bidra til en holdningsendring innad i landbruket om verdien og kvalitetene lokalmatproduksjon gir, framholder Furuberg.

I 2013 fyller NBS 100 år. Arbeidet med å fremme økt produksjon av lokalmat er en av fire grunnsøyler i jubileet. Budsjettet på 2,7 millioner kroner er delfinansiert av Innovasjon Norge. (ANB-NTB)

På forsiden nå


...

Dolly Dimples fikk omsetningsforbud etter tilsyn

På kjølerommet fant Mattilsynet kjøtt som var 14 grader varmt.

Antastet kvinne på nattoget

Mann i 20-årene pågrepet.

Rykket ut til brannalarm

Først meldt at én person var skadet. Det stemte ikke.

35-åring stanset på stjålet moped

Ble oppdaget av en politimann på vei til jobb.