Gigantbuss

Gaia Trafikk vil spare 22 millioner kroner året på å sette 25 meter lange gigantbusser i rute langs en bybanetrasé.

Espen Børhaug E-post
Publisert 11.12.2004 kl 10:13 Oppdatert 29.06.2005 kl 16:05

Tips en venn på e-post:


En 25 meter lang trolleybuss har plass til 150 passasjerer, 30 prosent mindre enn en bybane. Gaia trafikk vil sende slike inn på bybanetraseen i stedet for skinnegående vogner.
En 25 meter lang trolleybuss har plass til 150 passasjerer, 30 prosent mindre enn en bybane. Gaia trafikk vil sende slike inn på bybanetraseen i stedet for skinnegående vogner. Foto: Gaia Trafikk

– Det er politikerne som avgjør dette. Men som fagfolk vil vi påpeke at et bussalternativ blir billigere enn en bybane, sier administrerende direktør Arne Buanes i Gaia trafikk til BA.

– EN BLØFF

Gaia kaller ideen Metrobuss. Gigantbussene som skal settes inn på bybanetraseen er syv meter lengre enn de største trolleybussene som i dag ruller rundt i Bergen. Men Gaia vil også satse videre på trolleybusser i byens gater.

– Vi har tro på å forlenge Landås-linjen i begge retninger; fra sentrum gjennom Fyllingsdalen til Sandeidet og fra Birkelundstoppen til Paradis. Også her kan det settes inn 25 meter lange busser. En slik linje vil være et godt supplement til en bybane, tror Buanes.

Det har lenge vært kjent at Gaia trafikk ikke har vært en varm forkjemper for en skinnegående bybane.

– Vi har slåss mot vindmøller, men Terramars kvalitetssikring av bybanen ga oss omsider et nødvendig holdepunkt. Vi bestrider ikke tallene for bybanen, men de må sammenlignes med et optimalt bussalternativ. Så langt har en sammenlignet med dagens tilbud, og det er rett og slett en bløff. I en egen kollektivtrasé kan vi bruke helt andre busser enn i dag. Det er dette politikerne må velge mellom.

LEDIG KAPASITET

En bybane mellom sentrum og Nesttun vil ha årlige driftsutgifter på 51 millioner kroner. Passasjerkapasiteten per døgn vil være 61 344, fordelt på 288 avganger, med en frekvens på fem minutter i rushtiden og ti minutter ellers i døgnet.

– Metrobuss med samme frekvens i samme trasé vil være 22 millioner kroner billigere i året. Passasjerkapasiteten vil være lavere enn på bybanen, men 66 prosent høyere enn prognosen på 26 000 reisende i 2015. Dette er den samme prognosen som bybanekontoret har lagt til grunn.

I de travleste timene vil Metrobuss da ha en overkapasitet på 212 plasser. Bybanen vil ha en overkapasitet i rushtiden på nærmere 1000.

På forsiden nå


...

Turgåer gikk seg fast ved Svartediket

Var utmattet og kom seg ikke videre. Brannvesenet har nå hentet ham med båt.

I denne hulen trener han til å møte verdenstoppen i håndbak

– Alle unger vil være sterke. Jeg vokste bare aldri fra det, ler Lars Rørbakken.

...

– Liverpool er ikke gode nok

Kjetil Rekdal avfeier Paul Scholes-spådom.

Genialt triks: – All skitten bare rant rett av

...

«Hah!» – Slik gjør du det.