Filip Rygg vil ha elbil-lading på bensinstasjonene. Statoil sier ikke nei. (OBS! Bildet er manipulert).
Filip Rygg vil ha elbil-lading på bensinstasjonene. Statoil sier ikke nei. (OBS! Bildet er manipulert). Foto: VIDAR LANGELAND

Fra Statoil til Statstrøm?

Filip Rygg vil ha elbil-lading på bensinstasjonene. Statoil sier ikke nei.

Geir Kvile
Publisert 06.11.2012 kl 16:57 Oppdatert 06.11.2012 kl 16:58

Tips en venn på e-post:



I går var byråd Filip Rygg (KrF) med på åpningen av en hurtigladestasjon på Rema på Fjøsanger. Nå håper han at også bensinstasjonene innfører alternativ energi til sine kunder.

– Det tar 20-30 minutter å lade en elbil. Du kan få solgt ganske mange pølser og boller på den tiden, sier Rygg.

LETTERE Å HA ELBIL MED FLERE LADESTASJONER

Han har fått med seg at bensinstasjonene tidligere har medgitt at det langt fra er drivstoffet som utgjør hovedinntekten, men nettopp salg av mat og drikke.

– Nå er det mange som vurderer el-bil, men frykter å få fort tom for strøm. Dess mer lett tilgjengelig lading er, dess lettere er det for folk å investere i elbiler, sier Rygg.

Statoil Fuel and Retail var første drivstoffkjede med hurtiglading til elbiler, sier pressetalsmann Knut Hansen.

– Vi har så langt etablert tre hurtigladere, i Oslo, Østfold og Akershus.

– Hvilke planer for har dere Bergen?

– Vi utelukker ikke noe i Bergen, men har ingen umiddelbare planer om å etablere hurtigladere. Vi vurderer fortløpende nye muligheter, og det viktigste for oss er storbyer, flåtesamarbeid, korridorer mellom byer og randsoner rundt byer.

– Men er det bærekraftig for Statoil å selge strøm, dere som lever av å pumpe opp gass og olje?

– Statoil Fuel & Retail, som driver bensinstasjonene, er ikke lenger en del av Statoil, vi står på egne bein. Elektrisitet er et spennende alternativt drivstoff, og nybilsalget av elbiler viser at nordmenn synes dette er interessant. Vi har vært tidlig ute i mange sammenhenger, og vi skal være innovative og nyskapende også på drivstoffsiden. Derfor ville vi også være første drivstoffkjede med hurtiglader for elbiler, svarer Hansen.

Det finnes fra før mer enn 80 ladestasjoner i bergen kommune, ifølge ladestasjoner.no. (Sjekk oversikten her.)

AVHENGER AV MYNDIGHETENE

Hansen poengterer at de har vært først på alt fra å ta i bruk biodrivstoff i eksisterende drivstoff til å etablere egne hydrogenpumper.

– Hvordan vurderer du fremtiden på dette markedet?

– En god del av nybilsalget viser seg å være elbiler. Det er et område som stadig flere ser til å ta i bruk, spesielt i byene. Men fremtiden for elektrisitet som drivstoff vil fortsatt være avhengig av attraktive rammebetingelser fra myndighetenes side.

På forsiden nå


– Vi har hele tiden ment at Monika ble drept

Innbyggerne i Sund er svært glade og lettet for at en 32-åring er pågrepet for forsettlig drap.

Fant uregistrert bobil i hagen

Politiet på vei for å undersøke.

...

Slik kan svømmetilbudet i bydelshallene bli

Idrettsbyråden føler seg trygg på at tilbudet i bydelssvømmehallene blir bedre, og ikke dårligere, når Ado-arena åpner.

...

– Han er sterkt preget

– Siktelsen er selvsagt en stor belastning. Han er sterkt preget, men nekter straffskyld, sier forsvarer, advokat Fredrik Verling til BA.