...
OPPAVSOFAEN: Gina Barstad og Audun Lysbakken lanserte tidligere denne uken sin nye nettsatsing «oppavsofaen» med en menneskekastende sofa på Youngstorget. Foto: SV

Stadig bedre nettsider

Flere av partiene lager valgkampsider som engasjerer velgerne.

Publisert 06.08.2009 kl 10:08 Oppdatert 06.08.2009 kl 17:14

Tips en venn på e-post:

Det mener Anders Fagerjord, førsteamanuensis i medievitenskap ved Universitetet i Oslo.

Valget 2009

Han studerer nye sjangre på web og har på oppfordring fra BA gått gjennom noen av de nye valgkampsidene til partiene.

Fagerjord imponeres særlig av SV og Ap.

– Siden til SV, www.oppavsofaen.no , har jeg mest tro på. Her oppfordres folk til å være aktive, og partiet får vist frem politikken sin.

AKTIVT: Han viser til den gamle sannheten om mediepåvirkning, som sier at man ikke godtar medias meninger direkte, men dersom noen man har tillit på går god for budskapet, så stoler man på det.

Også KrF aktiviserer sine velgere gjennom nettsiden 9ting.no. Her får man informasjon om ni ting man kan gjøre for KrF i valgkampen.

– Dette er bra. Jeg har veldig tro på aktivisering.

Ap sin valgplakat imponeres han også av. Her henter de inn informasjon fra vanlige folk om hva som betyr noe for dem.

– Dette minner litt Obama sin valgkamp. Han spredde ikke bare budskapet, men hentet inn informasjon fra folk. Dette brukte han aktivt i valgkampen.

I forhold til stemmesanking tror han ikke det har så mye å si.

– Hovedeffekten av satsingen på nett er at partiene engasjerer sine egne. De kan bruke dette til å oppildne eget valgkampapparat.

På forsiden nå


– Røyk fra hus ved Danmarks plass

Brannvesenet og politiet rykker ut til Kiellands gate.

...

Her renner pengene ut

Fra 2006 til 2014 har byggeprisen på fire avløpsrenseanlegg i Bergen kommune økt fra 465 millioner kroner til 1,5 milliarder kroner.