Skolestart Alvøen skole (illustrasjon).
Skolestart Alvøen skole (illustrasjon). Foto: Kari Tønseth

Karakterer gir umotiverte barn

Høyre, Venstre og Frp vil ha karakterer i barneskolen.

Linda Hilland
Linda Anette Hilland Profil E-post
Publisert 24.08.2011 kl 15:43 Oppdatert 24.08.2011 kl 16:58

Tips en venn på e-post:


Peter Christian Frølich.
Peter Christian Frølich. Foto: NIKITA SOLENOV

I Bergen går Høyre, Venstre og Frp til valg på å gjeninnføre karakterer i barneskolen. Nå viser forskning at karakterer gir umotiverte barn.

Resultatene viser at når elevene blir motiverte av å mestre oppgavene, så presterer de bedre på skolen. Men når motivasjonen er å prestere bedre enn medelever, gir dette ingen positiv effekt på skoleprestasjonene.

– Å gi karakterer lengre ned i skolen strider imot forskning. Det gjør ungene oppmerksom på prestasjon istedenfor mestringsglede og det er ingen forskning som tyder på at det er bra, heller tvert om, sier førsteamanuensis Åge Diseth til nettavisen for Universitetet i Bergen.

Han har over flere år studert elevenes oppfating av arbeidsmiljøet i skolen. Denne uken presenterer han og professor Oddrun Samdal nye resultater på en psykologikonferanse i Bergen, om hva som er viktig for at elever i alderen 11, 13, og 15 år skal mestre skolehverdagen.

Resultatene viser at ytre motivasjon, det vil si at elevene vil vise at de er flinkere enn andre, ikke har noen sammenheng med prestasjonsnivået.

– Elever har mer nytte av sin egen mestringsglede alene desto lengre ned i grunnskolen man kommer, sier Diseth.

Forskerne mener at elever som motiveres av å oppnå best mulig karakterer ikke vil få like god kunnskap som dem som har den indre motivasjonen til å lære. Dersom elevene skal bli flinke, er det viktig at de motiveres ut fra et eget ønske om å forstå.

Bergen Høyre foreslår i sitt partiprogram at barn for karakterer fra 6. klassetrinn. Det nye forskningsresultatet gjør ikke at de endrer sitt standpunkt.

– Det er alltid interessant å lese ny forskning, men jeg tror det skal mer til enn én rapport før karakterer avskaffes i skolen. Karakterer brukes i alle utdanningsledd etter barneskolen, og i resten av verdens skolesystemer, og det tror jeg er en realitet man må forholde seg til enten man liker det eller ikke, sier 5. kandidat for Høyre, Peter Christian Frølich.

– Det avgjørende for Høyre i akkurat denne saken er derfor ikke om karakterer fungerer, men at elevene skal få lov til å forberede seg på den realitet som venter dem senere i livet, sier han.

– Overgangen til karakterer er noe som mange unge synes er vanskelig. Derfor foreslår Høyre en mer naturlig overgang der 7. klassinger kan, hvis de vil, få en muntlig tilbakemelding om hva de hadde fått i karakter. Vi tror at elevene på denne måten vil bli bedre rustet til å møte karakterene som venter dem på ungdomsskolen. Det skylder vi elevene, sier Frølich.

I dag får elevene karakterer først på ungdomsskolen.

På forsiden nå


...

Så mye vil et nedrykk koste Brann

Færre tilskuere. Nedgang i sponsorinntekter. Mindre tilskudd fra Norsk Toppfotball. Det er de tre viktigste økonomiske konsekvensene med et nedrykk.

...

Bergensere bygget samfunn midt i Afrika

De enorme kontrastene fikk kvinnene fra Bergen til å ville gjøre en endring. Fem år etter har de bygget og fått i drift barnehjem, skole og helsesenter i Uganda.

Kritisk for basehopper etter ulykke i Lysebotn

Tilstanden er kritisk for den canadiske basehopperen som fikk problemer med fallskjermen og landet på en fjellhylle i Lysebotn i Rogaland tirsdag kveld.

...

Naturvernerne mener at dette vil ødelegge en turistmagnet

– En rasering av Vøringsfossen, hevder Naturvernforbundet.