- Kunsten må være mer enn et estetisk ekko av sitt samfunn, sa Trond Giske som etterlyste kunst som utfordrer den etablerte forestillingen om Norge i 2008. Foto: Vidar Ruud, ANB

Etterlyste farlig kunst

Muligheten for å lage farlig kunst i Norge i dag er nesten ikke-eksisterende, ble det hevdet da store deler av Kultur-Norge var samlet fredag.
Publisert 15.11.2008 kl 10:13 Oppdatert 15.11.2008 kl 10:17

Tips en venn på e-post:



Ordene tilhører Gunnar Danbolt, professor i kunsthistorie ved Universitetet i Bergen, og ble ytret under Norsk kulturråds årskonferanse, melder Dagsavisen. Danbolt hadde fått i oppgave å presentere potensielt farlige kunstnere som bidro på konferansen.

En av dem, regissør og forfatter Vibeke Løkkeberg, sa seg umiddelbart uenig med ham.

– Norge er ikke et robust nok samfunn til at det klarer å forholde seg til historier som avviker fra nasjonens etablerte selvforståelse, sa Løkkeberg, og henviste til kritikken og tausheten hun møtte etter at hun skildret Milorg-folk på Laksevåg som reddet sine egne barn og lot andre omkomme i romanen «Allierte».

Dagens innleder, kulturminister Trond Giske konkluderte selv med at de store norske debattene dreier seg mer om estetikken i kunsten.

– Hvor finner vi den farlige kunsten i Norge i dag? Romanen som provoserer, utfordrer makthaverne? Teaterstykket som forandrer vår virkelighetsoppfatning, spurte han.

– I mange land er kunsten åpenbart farlig. Her finnes skuespill, romaner og dikt i fortroppen i kampen mot diktatur og for ytringsfrihet. For meg er det kun denne typen kunst som fortjener betegnelsen farlig kunst. Likevel viktig at også norske kunstnere får anledning til å provosere og til å tøye grenser, sa Giske,. (ANB)