...
Villanden blir vist på Nasjonalteateret i høst. Foto: Terje Pedersen, ANB

Sprelsk villand slippes løs

Spenningen er stor på Nationaltheatret når «Villanden» settes opp i ny og ellevill tapping.

Publisert 09.08.2012 kl 21:36 Oppdatert 09.08.2012 kl 21:39

Tips en venn på e-post:



Det er den svenske regissøren Anders Paulin som har sett på Ibsens klassiker med friskt blikk. Teppet går opp 4. september og pressen fikk treffe noen av skuespillerne i stykket torsdag, da teatret presenterte høstens program.

En god del av det opprinnelige materialet er beholdt i i nyoppsetningen. Men Paulin har tilført nytt rammeverk og byttet ut tekst til fordel for Kafka, Deleuze og Derrida – samt filmsitater fra blant annet «The Matrix» og «Escape from New York».

– Lytter til tekstene

– Teater er å fortelle historier sammen. For meg er det viktigere å lytte til tekstene, enn å oppklare dem. I det øyeblikket du har forstått noe fullt ut, kan du jo like gjerne si takk for deg, sier regissøren selv.

Han synes prosessen fram mot forestillingen er like spennende som selve forestillingen.

Paulin er kjent for sin lekne stil og for å bruke popkulturelle referanser fra film, musikk og multimedia. Videre er han opptatt av politikk, filosofi og av grensen mellom kopi og original, og mellom sannhet og løgn.

– Jeg har virkelig hatt det supergøy med «Villanden». Det var flott å kunne gå helt inn i denne dramatikken, som har en så fantastisk bra tekst. Han er kompleks her, Ibsen, det hele er litt ute av kontroll. Ingenting er helt forutsigbart. Og det passer jo meg bra, smiler regissøren.

– Ikke på loftet

På rollelisten finner vi blant andre Andrea Bræin Hovig, som stiller på scenen med mage. Hun venter sitt tredje barn, men teaterscenen er ingen hindring.

– Jeg fikk mitt første barn for ti år siden, og min opplevelse er at det har skjedd mye siden da. Det er absolutt roller å oppdrive for folk med mage nå, smiler hun. Og minner om at hun faktisk har gått løs på Ibsens kvinner før, med barn i magen.

– For to år siden stilte jeg ganske så gravid som Hedda Gabler på Nationaltheatret. Så det er tydelig at for meg gir det en ekstra dimensjon å være gravid når jeg spiller Ibsen, fleiper hun. Og legger mer alvorlig til at det er fint å ikke bli plassert på et loft selv om man venter barn.

Fornyelse – i Ibsens ånd

Hun er svært begeistret for den litt uvanlige «Villanden»-forestillingen.

– Det er veldig få teatre i dag som setter opp Ibsen med kniplinger og 1800-tallsinteriør. Fornyelse er i Ibsens egen ånd. Skal teater treffe folk, kan det ikke sitte fast i fortid. Det må oppleves relevant, det som skjer på scenen.

Selv følte hun en umiddelbar dragning mot Paulins bearbeidelse.

– Jeg kjente at jeg virkelig heiet på dette prosjektet. Og så har det vært så flott å komme på jobb og bli «overvurdert». Ja, dette er rett og slett noe av det morsomste jeg har vært med på. Paulin har en helt ny og frisk måte å tenke teater på som tiltaler meg veldig. Jeg gjør det gjerne igjen!

Nationaltheatrets høstsesong byr videre på det teatersjef Hanne Tømta beskriver som «1700-tallets Paradise Hotel». Det blir Egner for både voksne og barn, samt en oppsetning signert dramatiker-kometen Arne Lygre.

100 vanlige Oslofolk får også sin debut på Hovedscenen i forbindelse med Ibsen-festivalen 23. august – 9. september. (ANB-NTB)

På forsiden nå


Benjamin (16) fant båten til den savnede mannen i Osterfjorden

Benjamin (16) var på vei til hytten da han plutselig så noe i sjøen.

...

Furedalen gjør som Eikedalen

Trøst for skuffete alpinentusiaster.

Trafikkulykke i Fana

Kvinne skadet etter krasj i Fana.

...

Sjåføren stakk fra stedet etter ulykke

Først kjørte sjåføren BMW-en uten lappen, så kolliderte han og deretter stakk han fra stedet.