...
Klara, den yngste av søstrene Söderberg, under konserten på Enga-scenen på Øyafestivalens siste dag. Foto: Ørjan Nilsson
First Aid Kit 

Vilt og vakkert

Øyafestivalen: Subtil svensk indiemagi på Øyas siste dag.

Ørjan Nilsson
Ørjan Nilsson Profil E-post
Publisert 11.08.2012 kl 20:09 Oppdatert 13.08.2012 kl 08:52

Tips en venn på e-post:



Søstrene i First Aid Kit spilte for et smekkfullt Kvarteret i starten av februar. Dessverre hadde eldstemann, Johanna Söderberg, akkurat vært syk og bergenskonserten var faktisk den første på et par konserter der hun i det hele tatt sang.

Når en så sentral komponent i et finstemt, men skjørt maskineri som First Aid Kit bare funker sånn halvveis blir totalopplevelsen forringet flere hakk.

Drøyt syv måneder etter at svenskenes plate «The Lions roar» dumpet inn i mailboksen min med myk folkamericana-pop ispedd kjølig nordisk melankoli i seg har den fulgt meg gjennom høretelefone. Vinter har blitt til vår og vår til våt sommer.

Fortsatt er den der. I hodet og i magen.

På Øyafestivalens største scene lørdag fikk duoens nesten uimotståelige vesen skinne i all sin prakt.

Med lange flagrende kjoler og årets fortsatt fineste skandinaviske låt i beltet, «Emmylou», var det som å bli langsomt dratt ut av Oslo-bakrusen og ut på en gul, varm eng i Omaha-ørkenen (hvor albumet ble spilt inn).

Myrseige «This old routine» var først ut med sin sobre skjønnhet før varme «Blue» ble trillet ut over Øya-publikummet.

Den bejublede sisteplaten er ryggraden i festivaltimen med svenskene, men også litt eldre livefavoritter som stillfarne «Ghost Town» blir tatt veldig godt imot foran Enga-scenen. De to bytter forresten også ut tekstlinjen «A New York window view» med flørtende «A Oslo window view» som selvfølgelig generer et gledeshyl. Konsertens første virkelige toppunkt er utvilsomt «New year´s eve» med en lillesøster Klara så glassklar og sterk at man tar seg i å måpe.

De tohodede First Aid Kit-trollet har en litt splittet personlighet. På den ene siden en nesten uskyldsren naivitet, på den andre en svensk indiepop-selvtillitt høy og stor som Kebnekaise.

Deres nesten parodiske headbanging mot slutten av settet på låter som «The lion´s roar» og avslutteren «King of the world» er et eksempel på det siste.

Selvfølgelig får Øya-publikummet også servert hyllesthymnen til Gram Parsons, June Carter, Johnny Cash og Emmylou Harris. En av festivalens desiderte høydepunkt så langt. Tenker Johnny Cash også smiler og vugger med - hvor enn han er nå.

Heldigvis kommer First Aid Kit til Bergen igjen i høst, på Ole Bull Scene 6. november.

På forsiden nå


Vogntog fast i E16-tunnel

Bremsene hadde låst seg.

...

Stenger serveringen på Fløyen etter fyllerør

Byrådet stiller seg bak skjenkekontorets vurdering: Restauranten på Fløyen ikke får servere alkohol en i periode på to uker.

...

– En mann med et gedigent hjerte

Sotra Sportsklubb kan ikke få hyllet Trond Mohn nok.

...

Det er ti år mellom disse bildene

I 2004 var Erlend Hanstveit på besøk på en fotballskole på Leikvang, og tok dette bildet sammen med en da ti år gammel Jonas Grønner. Stopperkollegaen er fortsatt et forbilde.