– Vi er selvsagt fornøyd. Søkte riktignok om 300–400 000 kroner, men dette betyr jo at det letter litt på trykket, sier driftsbestyrer på Museet Gamle Vossebanen, Ivar Gubberud.

Bygget i Sverige

Kulturminnefondets pott via statsbudsjettet for 2021 ble langt mindre enn ventet.

– Nå må vi nok selv legge en del penger i potten.

Det er i år 100 år siden postvognen rullet vestover, og den svenskbygde vognen fra Södertälje gjorde tjeneste både på Bergensbanen og de siste årene på Vossebanen.

– Postvogn! Vi må forklare litt.

– Ja, dagens unge vet vel knapt hva post, brev og frimerker er. Forståelig nok. Og derfor mener vi det er desto viktigere å løfte frem denne gamle vognen, og fortelle historien om postvognene.

Gubberud forteller at det var egen postvogn på Bergensbanen til 1991.

Frem til postvognen ble hektet av for godt, var dette absolutt raskeste måten å få sendt et brev fra Bergen til Oslo på.

– Gikk du og la det i brevkassen på nattoget, så var dette fremme i Oslo klokken syv neste morgen. Det ble så levert ut til rett sted innen kl. 0900. Ti timer tok det altså for et brev å komme fra Bergen til Oslo.

Hundreåringen skal tilbakeføres til slik den var ved ankomst Bergen i 1921, og ildsjelene er allerede kommet godt i gang med restaureringsjobben av den spesielle vognen som var bygget for sidebaner og kortere strekninger.

– Den er en kombinert vogn som består av tre kupeer, hver med åtte sitteplasser og noen klappseter. Men så har den altså en egen postkupé, og dessuten tok den med reisegods. Til slutt må nevnes at den og har egen konduktørkupé, forklarer Gubberud.

I likhet med posttjenesten, er også det å sende reisegods borte.

– Før kunne man levere ski og kjelker, kofferter og ryggsekker på toget før man skulle dra. Og så var alt fremme, når man selv ankom bestemmelsesstedet.

Viktig historie

I sin begrunnelse for å gi midler til prosjektet, sier styreleder i Kulturminnefondet, Tine Sundtoft:

– Postvognen er et glimrende eksempel på rullende kulturminne som er et av våre nye satsingsområder. Denne vognen har vært å se i over 50 år på norske toglinjer og er en viktig del av vår historie om infrastruktur.

Og hun legger til:

– Her er det lagt ned et grundig forarbeid, som viser hvor mye som må gjøres. Vi ønsker å prioritere rask igangsettelse, gjennomføring og ferdigstilling av prosjekter.