Natt til tirsdag 28. desember ble flere av Amedias sentrale datasystemer satt ut av drift. Produksjonen av nettavis går som normalt, men ingen papiraviser blir publisert onsdag. Det er fordi systemer for publisering av papiravis, annonser og abonnementshåndtering ikke fungerer som normalt.

Et alvorlig dataangrep

– Situasjonen er uklar. Problemene vi opplever skyldes et eksternt dataangrep mot enkelte av våre systemet. Vi er i ferd med å få oversikt over situasjonen, men kjenner ennå ikke det fulle skadepotensialet. Vi har allerede satt i verk omfattende tiltak for å begrense skaden og for å gjenopprette normal drift så raskt som mulig, sier konserndirektør for teknologi, Pål Nedregotten.

– Alle tilgjengelige ressurser jobber nå intenst med å løse problemene og avdekke hvilke skader som er skjedd. Vi beklager de problemene som har oppstått og som på ulike måter rammer våre kunder og ansatte, sier han.

Klokken 1800 slo Amedia selv fast at angrepet var over, og at situasjonen jobbes med videre kontinuerlig.

Problemene er begrenset til de systemene som administreres av Amedias sentrale IT-selskap, Amedia Teknologi. Amedias andre systemer fungerer som normalt.

BA er en del av Amedia, og blir rammet av dette.

– Vi beklager til alle våre lesere og annonsører at det ikke blir papiravis i morgen. Dette er en alvorlig situasjon, sier BAs sjefredaktør Tor Godal.

– Dette stopper ikke journalistikken vår. BAs journalister og fotografer produserer stoff til BA.no som normalt, og du kan lese alle sakene våre der.

Det blir ingen BA-papiravis onsdag.

– Vi er veldig lei oss for at vi ikke får gitt ut papirutgaven eller e-avisen av BA på onsdag. Vi håper på en snarlig løsning, og lover at vi skal kompensere med ekstra fyldig avis når problemet er løst. I mellomtiden vil vi fortsette å holde leserne oppdatert på BA.no, sier utgaveredaktør Camilla Fosse.

Mange berørte

Abonnenter blir berørt ved at de ikke kan bestille eller avbestille abonnement, og ved at papiravisen ikke kommer ut som normalt.

Det er fortsatt uklart om personopplysninger om abonnenter og ansatte er kommet på avveie eller blitt kompromittert. Så langt er det ingen sikre opplysninger om at dette har skjedd, men det kan ikke utelukkes at det likevel har skjedd.

I abonnementssystemet som er blitt angrepet, ligger det navn, adresse, telefonnummer og abonnementsform og -historikk om abonnentene. Andre data som aID-passord, lesehistorikk og opplysninger om bankkort etc er ikke berørt.

– Amedia jobber nå med utgangspunkt i at kundedata kan være kompromittert. Hvis personopplysninger er kommet på avveie, vil berørte bli informert raskest mulig. Dette vil gjelde både kunder og ansatte. Datatilsynet vil i et slikt tilfelle bli varslet om hva som er skjedd og hvordan vi jobber med avbøtende tiltak, fortsetter Nedregotten.

– Så langt må vi konstatere at de problemene vi nå erfarer er alvorlige. Vi tar situasjonen svært alvorlig. Datasikkerhet er et prioritert område for oss. Saken vil bli politianmeldt og fulgt opp i henhold til de sikkerhetskrav vi skal levere på, sier Nedregotten.