Terningkast 5: «Noe av det ypperste den norske visepop-scenen kan tilby»

Tønes avsluttet sin «Sesong Fire»-turné på Ole Bull Scene søndag kveld.

Tønes avsluttet sin «Sesong Fire»-turné på Ole Bull Scene søndag kveld. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Fra skjult regional skatt til hverdagsformidlende ledestjerne for massene.

DEL

Det har faktisk gått fem år nå. Nøyaktig fem år siden Tønes brøt isen og tiden som småvittig regional revyviseartist var over. Landet lå der for hans myke tøysko og hverdagslige bitt. Syv plater tok det også. Med andre ord; han har så mye å plukke fra.

Vannskillet for Tønes markerte ikke bare et kommersielt jafs oppover stigen i form av solgte konsertbilletter og flotte anmeldelser, det markerte også en lett utfasing av «fjaselåtene». Dessverre, mente mange. Alvoret tok bolig i Tønes-låtene. «Jeg spilte i en bursdag her for ikke så lenge siden og da ble jeg spurt om å spille noen av rølpelåtene. Og jeg likte det godt. Tekstene har også forandret seg med tiden. Jeg skulle egentlig ønske at jeg kunne finne tilbake til den innfallsvinkelen jeg hadde i starten. Jeg kan jo ha mistet brodden», sa Tønes i et BA-intervju i 2015.

Men alvor og humor er jo et fint og stødig par, vandrende hånd i hånd gjennom livet. Konserten på Ole Bull Scene søndag kveld hadde denne fintfølende vekselvirkningen i seg. Mørk og lys, lett og myrseig. Og selv om man ikke kan skylde alt på en viss amerikaner med luftig lugg og mye makt kan Tønes eskalerende alvor også speile vår samtid, rett og slett.

Kultklassikerne «Yatzy» og en alltid like skarp «Bjørnar Vigeland» gir naturlig nok mest gjenklang mellom stolradene på scenen som vanligvis befolkes av humorister. Men det er jo nettopp når gården skal legges ned og selve livsgrunnlaget rives bort under beina på landbruksnæringen i nye «Signala» at Tønes-katalogen viser hvor slitesterkt spennet i den er. «Koss signal tru du det sende ut»?, som han synger. Hvilket signal Tønes forresten ville sende ut med sin nyanlagte lange britpop-lugg er ikke godt å si, men den kan kanskje si noe om at Tønes-universet i dag rommer så mye – og at han kaster den til siden i et forsøk på å fjerne seg fra bygdeoriginal-auraen og streite opp uttrykket. Eller ikke.

Senest i februar i år besøkte Tønes Bergen og Lille Ole Bull, den gangen i en litt mer løssluppen utgave – flere ønskelåter fra salen og mer interaksjon med publikum, men så er også turneen som han avsluttet i Bergen i går den første runden etter høstferske «Sesong Fire». Platen er konsertens bunnlinje, men heldigvis drar sokndølen også opp moderne klassikere som «Då Runar fikk skabb» og «Ikkje Mogna», sistnevnte er for øvrig en rølpelåt ispedd et mørkt driv. Festbetrakterne «Maxitaxi» og «Eg går og legge meg» stikker seg også ut i den drøyt 1 time og tre kvarter lange kvelden med noe av det ypperste en norsk visepop-scene kan tilby.

Konsert:

Tønes

Ole Bull Scene