Gå til sidens hovedinnhold

Askøybåt-rederi med sterke 2018-tall

Artikkelen er over 1 år gammel

Fire år etter at Norled gikk i minus, leverer rederiet et overskudd på 228,5 millioner kroner i 2018.

Det skriver Nettavisen.

Norled-konsernet driver med drift av ferger og hurtigbåter, i 10 av landets 18 fylker. Størst er Norled på Vestlandet, som sto for 2 milliarder av inntektene til konsernet alene.

Norled drifter de fleste hurtigbåtrutene som har Strandkaiterminalen som endestopp, inkludert sambandet til og fra Askøy. De er også operatører på flere fergesamband i Hordaland, men fra nyttår står de ribbet tilbake i fylket som følge av at Fjord1 og til en viss grad Boreal stakk av med de mest attraktive godbitene i den nye anbudsperioden.

74 prosent fra staten

Etter flere tøffe år har Norled-konsernet snudd skuten. Etter positive tall i 2016 og et etterlengtet oppsving i 2017, mer enn doblet ferge- og hurtigbåtrederiet overskuddet i 2018.Totalt omsatte Norled-konsernet for 2,37 milliarder kroner i 2018, opp fra 2,09 milliarder i 2017. Konsernet tjente 192,7 millioner på passasjerfrakt og 242,8 millioner på frakt for biler med ferge. Begge summene er noe opp fra 2017.

Kontraktsinntektene alene stod for 1,8 milliarder kroner i 2018, opp fra 1,55 milliarder i 2017. 74 prosent av inntektene til Norled kom fra statlige oppdragsgivere.

- Resultatet i 2018 representerer en vesentlig forbedring i forhold til resultatet i 2017. Hovedårsaken til resultatforbedringene er endringer i Norleds kontraktsportefølje, hvor man i 2018 har startet kontrakter med bedre inntjening. Videre har også stabil drift med god regularitet og et fåtall uforutsette hendelser bidratt til økt lønnsomhet, skriver ledelsen i årsrapporten for fjoråret.

Etter positive tall i 2016 og et etterlengtet oppsving i 2017, mer enn doblet ferge- og hurtigbåtrederiet overskuddet i 2018.

Fergegiganten leverte et resultat før skatt på 228,47 millioner kroner i 2018, mer enn en dobling (107 prosent) av overskuddet fra 2017, da resultatet ble 110,23 millioner kroner. Konsernet leverte et resultat fra driften på 458 millioner kroner, opp fra 339 millioner i 2017.

Solgt til utlandet

I mai solgte rederarvingen Yuhong Hermansen Norled til finsk-svenske Capman og kanadiske CBRE Caledon, som kjøpte 50 prosent hver av konsernet.

Hermansen overtok som konsernsjef i Det Stavangerske Dampskibsselskap etter sin avdøde mann Folke Hermansen, og er ifølge Kapital 65. rikest i Norge. Forretningsimperiet og Hermansen opplevde noen svært tøffe år mellom 2010 og 2015, og leverte sist i 2014 et negativt resultat før skatt på -130,6 millioner kroner.

- Denne avtalen kommer i en tid der norsk ferge- og hurtigbåtindustri investerer betydelig i ny, miljøvennlig teknologi. Norleds dedikerte medarbeidere har i flere år bevist sin evne til å være og forbli pionerer i det grønne skiftet innen sektoren, og jeg er sikker på at Norled med disse eierne vil fortsette sin positive utvikling og blomstre også i årene som kommer, sa Hermansen i en melding etter at salget ble klart.

Nå investerer Norled, en av Hermansens største inntektskilder i 2018, kraftig i batteri- og hydrogendrevne fartøy. Konsernet har etter nederlagene i Hordaland vunnet flere prestisjetunge anbudskonkurranser andre steder i landet de siste årene, og ifølge årsrapporten for 2018 vil satsingen fortsette med uforminsket styrke.

Kommentarer til denne saken