Sjokkregning fra Fjordkraft

– Søndag fikk vi strømregningen fra Fjordkraft. Regningen har kommet hver måned og vi har opplevd den som overkommelig. Vi har måttet betale rundt kr 3000, men uten strømstøtten har den vært mye høyere. Vår avtale med strømselskapet er «Stabil strømpris», som ifølge Fjordkraft skal gi oss forutsigbar strømpris. Men hva skjer? Denne regningen var på kr 8667,37. Det var et sjokk. Hvordan er dette mulig? Vi har brukt 286,93 mer kWh enn forrige måned, likevel er regningen nesten 3 ganger så høy. Hvor er forutsigbarheten Fjordkraft reklamerer med? Det er strømstøtten som mangler. I perioden fra 01.09.22 var strømstøtten vår minus kr 3597,50. I denne perioden var den på pluss kr 7,69. I vår godtroenhet regnet vi med at strømstøtten fulgte prisen vi betalte for strøm pr. kWh, men har nå lært at støtten følger spotprisen. Dette har Fjordkraft IKKE orientert om. Dette opplever vi som svært dårlig service, og vi er ikke alene om å oppleve det samme. Vi skjønner at det er 2 timers ventetid på telefonen for å få kontakt med Fjordkraft. Da strømstøtten trådde i kraft, burde Fjordkraft orientert kundene om at støtten fulgte spotprisen, slik at vi alle kunne skifte avtale, eventuelt strømleverandør. Kan Fjordkraft gi en god forklaring på dette?

Eva K. Budal

Svar: Hei. Aller først: Vi har full forståelse for frustrasjonen og skulle gjerne vært denne situasjonen foruten. Dette er en problemstilling som dessverre gjelder for alle strømleverandører som har tilbudt variabelavtaler eller kortsiktige fastprisavtaler for oktober. Et ekstraordinært prisfall har gjort differansen mellom spotprisen og prisen som er sikret ubehagelig stor. Den negative effekten er forsterket av at strømstøtten (som beregnes ut ifra gjennomsnittlig spotpris) ikke har dekket dette gapet.

Når det gjelder strømstøtte så har vi blant annet informert på nettsidene våre og i direkteutsendelser om hvordan strømstøtten beregnes, og om at strømstøtten er uavhengig av strømavtalen.

Eksempler: I denne saken har vi et eget avsnitt som heter: Det er spotprisen som bestemmer hva du får igjen – ikke strømavtalen din. https://www.fjordkraft.no/strom/stromregning/nettleie-strom/kompensasjon-for-hoye-strompriser/

Eksempler på utsendelser:


Nederste eksempler er fra september 2022. (Ikke alle utsendelser går til alle kunder.)

Med vennlig hilsen

Jon Vaag Eikeland |

kommunikasjonsrådgiver


Slutt med hysteriet

– Det er ingen som stirrer på et treningssenter. Om noen har en fin kropp, mann eller kvinne, kan blikket «henge et sekund ekstra». De fleste vet å passe blikket sitt – ellers blir de uglesett eller «kastet ut». Så du kan ikke «se for lenge» eller «glane». Jeg er sikker på at resepsjonisten får beskjed om det kjennes ubehagelig.

Du ser selvfølgelig på en kropp på et senter. Det er jo derfor vi går der – for å få inspirasjon og dele gledene ved en kropp som tar fasong.

Nå må vi slutte med dette kroppshysteriet!

Selvfølgelig kan et senter ha et «ladies corner». Menn har nå alltid hatt disse «boleområdene» for seg selv, men mange syns nå det er greit å vise frem kroppen sin – og få «litt» beundring, da.

La nå ikke dette bli et problem! I dagens samfunn skal nå all blikkontakt underslås. Folk tør knapt se på hverandre lenger.

De fleste er opptatt med mobilen, uansett! Det er et større problem: de ser deg jo ikke, overhodet!

Ingen samtale, ingen kontakt. Finnes det større ensomhet? Gruppetimene er annerledes – men i vanlige treningspass dominerer mobilen, ikke blikkene!

De fleste vet å passe seg for stirring. Det skremmer vekk folk! Og ingen ønsker da det. Men hvor skal blikket vandre – når du er omgitt av kropper? Veggen, treningsmatten?

«Å løfte blikket» burde være den mest naturlige ting av verden.

Føles et treningssenter «fullt av stirrende blikk», så er det sikkert mange alternative sentre.

Frank Arvid Olsen

Møkk lei reklame

– Jeg er helt enig med innlegget skrevet av Frank Olsen. Reklamen på TV er vi møkk lei av. Ser du på en film som begynner klokken 2100 som normalt skal vare 1 time og 30 minutter, så er den ikke ferdig før kl. 2340. – Reklame hvert kvarter må vi jo ha, for tenk om vi gikk glipp av et tilbud på ost eller vaskepulver nattetid? Skandale!

Øyvind Nilsen

Senk farten

– Mange sjåfører kjører altfor fort mot gangfelt. Jeg har holdt på å bli påkjørt flere ganger! Senk farten!

jente 21

Bare repriser

– Sitter her på en søndags kveld i 23-tiden og blar igjennom TV-kanaler. Må se to ganger, jo da det er søndag, men nesten hele TV-programmet er repriser fra lørdagen. Samme filmer som dagen før. TV-kanalene bytter om å sende filmene, og alle sender et eller annet tulleprogram med kjendiser. TV 2 og TV3 er de verste på å sende repriser. Også NRK kan sende en film på NRK1 og neste dag sender de samme film på NRK2.

Nei, jeg slår av TV igjen og går over på nettet. Jeg vil påstå at TV vil forsvinne innen noen år. Ungdommene har de mistet for lenge siden.

BA-leser

Ønskebrønnen

– Hvem har ansvaret for ønskebrønnen ved Vågsallmenningen?

Den ser veldig lite mottakelig ut for den som vil gi en liten slant til et godt formål!

Søndag gikk en forbi og skulle gi noen kroner, men det ble ikke mye glede med det.

Hadde man gjort rent der ville det vært en større glede å gi!

Ronny



Fint med lys

– I Bergen er vi så flinke til å pynte til jul! Både i Sentrum og på Fløyen. Julelysene skaper glede og god stemning, og vi gleder oss til julemarked og julegater. Når vi har så lite sol, er lysene en god erstatning. Lysene er så fine!

Caroline og Mathea (begge 15)

Rives?

– Ser at bybane-stoppet i Sandviken skal ha utgang i Grensegrenden. Hva da med buekorpshuset til Sandvikens Bataljon? Skal det rives?

BA-leser

Les flere summetoner her: Det er for vanskelig å få psykisk helsehjelp