Mannen arbeider i dag som styrmann på et sivilt skip. For fire år siden var han vaktsjef på KNM Helge Ingstad.

Han arbeidet i turnus sammen med den nå tiltalte vaktsjefen på fregatten.

I flere timer forklarte han seg for Hordaland tingrett onsdag om hva de diskuterte under den ti minutter lange overleveringen før han gikk av vakt natt til 8. november 2018.

Lysende objekt

I likhet med den tiltalte offiseren fikk begge forståelsen av at det lysende objektet lå ved kai på Sture-terminalen.

Han fikk en rekke spørsmål om trafikkbildet og deres forståelse av situasjonen i Hjeltefjorden. Om de sjekket radar og AIS-signaler og om de fikk med seg meldinger på VHF-sambandet.

Den 34-årige bergenseren svarte med få ord og brukte lange tenkepauser.

– Tenker du at Sola TS var godt synlig på radaren i de siste minuttene før sammenstøtet?

– Ja, det tenker jeg.

34-åringen hadde logget seg ut fra vakten og forlatt broen cirka syv minutter før det smalt.

Tok til tårene

Da han onsdag fikk spørsmål om han i ettertid hadde hørt den dramatiske VHF-dialogen mellom losen på Sola TS, hans kollega og trafikksentralen på Fedje, tok han til tårene.

– Jeg opplevd det helt forferdelig. Jeg hører hvor forvirret han er. Det høres ikke ut som den NN (navnet på vaktsjefen) jeg kjenner. Oppkallet, det er som han ikke forstår hvem som kaller ham opp. Det gjør veldig inntrykk. Det er så vondt. Det var helt forferdelig å høre på, sa 34-åringen sterkt beveget.

– Har du lyst på en pause, spurte dommeren.

- Veldig, svarte styrmannen og tørket bort noen tårer på vei ut av rettssalen.

Mye opplæring

Senere på dagen fikk han spørsmål om all opplæringen som foregikk på broen.

Havarikommisjonen har i en tidligere rapport slått fast at opplæringsarbeidet trakk bort en del av broteamets oppmerksomhet av det totale trafikkbildet denne natten.

Både en assistent og en vaktsjef under opplæring var på broen. Førstnevnte er lærling, mens sistnevnte har navigasjonsutdannelse.

Vanligvis tar det et år før de blir utlært og klarert.

- Det er helt vanlig med opplæring på bro på fregattene, sa 34-åringen i sin forklaring.

Det er fremkommet under rettssaken at vaktsjefen under opplæring var en amerikansk kvinne som ikke hadde så mye bakgrunn fra norske skipsleder.

– Jeg syntes personlig at hun ikke var så veldig dyktig. Hun var ganske langt unna å bli klarert vaktsjef, sa bergenseren.

Han fremholdt likevel at det er vaktsjefene som har ansvaret og fungerer som en sikkerhetskontrollør.

- Vaktsjefens primære oppgave er sikker navigering, poengterte han på spørsmål fra aktoratet.

- Det var bare et sjokk

Da fregatten krasjet ved 04-tiden om natten satt han i messen og spiste sammen med 4-5 andre.

- Etter en liten stund smalt det. Jeg kvapp og ble livredd. Jeg forsto ikke hva som hadde skjedd. Det var bare et sjokk, avsluttet mannen i sitt vitnemål.

Rettssaken fortsetter torsdag med blant annet avhøring av rormann og utkikken på Helge Ingstad ulykkesnatten.