Amedia kjøper de tre bydelsavisene Fanaposten, Sydvesten og Åsane Tidende av Bydelsavisene AS, som eies av Media Bergen AS. Det kommer frem i en pressemelding onsdag.
Morten Nilsen, direktør for mediehus i Amedia er storfornøyd med kjøpene.
– Disse tre lokale mediehusene spiller hver for seg, og samlet sett en viktig lokal samfunnsrolle i sine respektive dekningsområder. Avisene har allerede et fotfeste som abonnementsaviser. Amedia ønsker å ta vare på, styrke og utvikle disse avisene videre, sier Nilsen i pressemeldingen.
Amedia er i dag majoritetseier i BA.
– BA skal fortsette å være best på nyheter og journalistikk i Bergen by, som er relevant for alle bergensere hver dag. Mens de tre bydelsavisene skal fortsette å være relevante næraviser i sine respektive bydeler i Bergen, legger Nilsen til.
I pressemeldingen forklarer han videre at disse tre mediehusene blir fullverdige medlemmer av Amedia-familien, og at de demed får tilført mer innsikt, analyse og sterke fellestjenester for utvikling av både innhold, formater og andre løsninger.
– Vi ser frem til å bidra med vår kunnskap og erfaring for å styrke det redaksjonelle og kommersielle tilbudet i vestlandets hovedstad, legger Nilsen til.
– Bydelsaviser har en samfunnsviktig rolle i sine lokalsamfunn
Grunder og styreleder i Bydelsavisene AS Ove Grønnevik var med å starte Åsane Tidende for nesten 30 år siden.
– Bydelsaviser har en samfunnsviktig rolle i sine lokalsamfunn, og å eie slike aviser er derfor et tungt samfunnsansvar, sier Grønnevik i meldingen fra Amedia.
Bydelsavisene AS eies av Media Bergen AS som nå er enig om en avtale med Amedia.
– Nå har vi kommet dit at vi mener Amedia er den riktige eieren som tar disse avishusene videre, sier Grønnevik.
Marte Ingul, konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt i Amedia sier at kjøpet skal bidra til å videreutvikle og sikre mediemangfoldet, i møte med den globale konkurransen.
– På få år har medielandskapet gått fra et norgesmesterskap til et verdensmesterskap. Kampen om folks tid, tillit og betalingsvilje blir stadig tøffere. Vårt formål er å sikre sterke norske redaktørstyrte medier, sier Ingul i pressemeldingen fra Amedia.