– Vi frykter massive permitteringer og nedtrapping av flygninger til et minimum, muligens bare de ruter staten ønsker å gjennomføre, sier leder for Norwegian Pilot Union i Parat, Alf Wilhelm Hansen.

Han ser for seg at flyselskapet må ned på et aktivitetsnivå tilsvarende det Norwegian hadde i mars og april, da det kun var ruter subsidiert av samferdselsdepartementet som ble opprettholdt.

For Bergens del kan det innebære at pilotbasen i Bergen igjen legges ned – slik at alt av selskapets flytrafikk opereres fra Oslo. Det vil trolig også kunne bli færre ruter til og fra Bergen.

Alt i dag er 23 av 28 ruter til og fra Flesland lagt ned. 31 av 148 årsverk er permittert.

– Men dette kan jeg ikke si noe sikkert om. Jeg regner med at selskapet vil komme med en orientering om konsekvensene så snart de ansvarlige får oversikten, sier Hansen til BA.

Generell støtte

Det var mandag morgen at regjeringen kunngjorde at de vil støtte luftfarten generelt, men at Norwegian ikke får ekstra støtte fremover. Reaksjonenen lot ikke vente på seg.

Konsernsjefen utelukker ikke at det kan føre til konkurs.

– Jeg utelukker ingenting nå, verken konkurs, permitteringer eller oppsigelser. Jeg kan ikke utelukke noen scenarioer. Det er krevende, det er det ingen tvil om, sier Schram.

Konsernsjefen understreket at selskapet trenger hjelp til å komme seg gjennom vinteren. Han sier at selskapet regner med en bedre sommer enn i år, med om lag 50–60 prosent av en normal sommer.

– Derfra ser vi videre til 2022, hvor vi venter 80–90 prosent av en vanlig sommer, sier han.

Schram peker på at andre lands flyselskaper har mottatt betydelig støtte, for eksempel Lufthansa, AirFrance og KLM. Han peker også på selskapet bidrar til å opprettholde 24.000 arbeidsplasser i landet og en verdiskaping på rundt 18 milliarder kroner i året.

– De landene har sett betydningen av å sikre egen infrastruktur, arbeidsplasser og turisme til eget land. Vi heter Norwegian, vi er norske, vi er en del av Norge, og Norge er en del av oss, sier han.

– Ved å si nei til Norwegian åpner man døren for et ungarsk flyselskap, som statsministeren selv sier hun vil boikotte.

– Ikke forsvarlig

Støtten Norwegian har bedt om, er i milliardklassen. Ifølge næringsminister Iselin Nybø (V) vil ikke en støtte til Norwegian representere en forsvarlig bruk av fellesskapets midler. Hun sier at å gå inn i Norwegian ville vært for risikabelt på bakgrunn av selskapets «finansielle struktur».

– Norwegian er et selskap med over 40 milliarder i gjeld. Det å gå inn i et slikt selskap med fellesskapets midler vil medføre en betydelig risiko, sier hun.

– Nå må de selv se hva de kan klare å få til sammen med dem som er inne i selskapet, legger hun til.

Hun mener at slik støtte vil også kunne være konkurransevridende.

– Aktørene i norsk luftfart kan også trekke på mange av de andre generelle ordningene vi har lagt frem, sier Nybø.

Forlenger muligheten til å kjøpe ruter

Selv om regjeringen avviser tilleggsstøtte til Norwegian, varsler de at de vil utvide og forsterke de allerede eksisterende ordningene for luftfarten. Regjeringen vil blant annet foreslå å bevilge et betydelig beløp til kjøp av minimumstilbud på innenlands flyruter.

– Vi vil forlenge muligheten til å kjøpe ruter, og dermed sørge for å opprettholde et tilstrekkelig flytilbud for de reisende frem til markedene normaliserer seg. Dette er regjeringens hovedmål på kort sikt. Fly er en sentral del av transporttilbudet i et langstrakt land som Norge, og vi ønsker å sikre en konkurransedyktig norsk luftfartsbransje også etter korona, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).