– Velger alltid de beste

Seonghoon Kim (t.v), Young Soo Shim, Melissa Kim og Lilian Kim er på rundreise i Norden og hadde vært i København og Gøteborg før de kom til Bergen torsdag. Kjøkkensjef Christer Økland på 1887 i midten. Foto: Eirik Hagesæter

Seonghoon Kim (t.v), Young Soo Shim, Melissa Kim og Lilian Kim er på rundreise i Norden og hadde vært i København og Gøteborg før de kom til Bergen torsdag. Kjøkkensjef Christer Økland på 1887 i midten. Foto: Eirik Hagesæter

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

– Topplasseringen hos Tripadvisor skaper enorme forventninger og et stort press som vi må leve opp til hver dag.

DEL

Det sier eier og kjøkkensjef hos Restaurant 1877 på Kjøttbasaren, Christer Økland. Restauranten troner øverst på listen over anbefalte spisesteder i Bergen hos reisenettsiden Tripadvisor.

– Det betyr helt klart en del for oss å være øverst på den listen i forhold til den kundegruppen vi ønsker å tiltrekke oss, sier Økland.

Stor fordel

277 gjestevurderinger har gitt dem en sammenlagt score på fem poeng av fem mulige.

Hans inntrykk er at mange reisende bruker tid på å planlegge reisen sin, spesielt dersom de planlegger å bruke penger på en god restaurant.

– Det kan være fordeler og ulemper tilknyttet en så høy plassering på en nettside som er brukerstyrt. Vår bransje lever av fornøyde gjester, og et godt ord på veien setter teamet stor pris på, sier Økland.

Torsdag var familien Kim fra Brasil på besøk.

– Min far sjekker alltid Tripadvisor før vi reiser på ferie, og vi prøver å få booket bord på restaurantene som flest anbefaler. Det har vi svært gode erfaringer med, sier Lilian Kim.

Viktig kanal

– For et lite sted som oss er anbefalingene tidligere gjester deler på nett, helt avgjørende.

Det sier medeier i To søstre gjestehus, Yvonne Breen.

I fem år har hun drevet et annerledes overnattingstilbud med tre rom og to leiligheter sentralt i Bergen sentrum.

– I jungelen av overnattingstilbud, er det gjestevurderinger som deles på nettsider som Tripadvisor og Finn.no som trekker gjester og som gjør at vi skiller oss ut, mener Breen.

På verdens største reisenettsted, Tripadvisor, ligger To søstre øverst på listen av 18 gjestehus i Bergen med fem av fem mulige poeng, gitt gjennom 186 gjesteanmeldelser.

– Tripadvisor er vår absolutt viktigste markedsføringskanal. Gjestenes egne erfaringer er den beste måten å få nye gjester på, sier Breen.

Yvonne Breen har drevet To søstre gjestehus i snart seks år. – Vi oppfordrer ikke gjestene aktivt til å skrive anmeldelser på reisenettsteder, men vi er selvsagt veldig takknemlige for dem som gjør det, sier Breen. Foto: Rune Johansen

Yvonne Breen har drevet To søstre gjestehus i snart seks år. – Vi oppfordrer ikke gjestene aktivt til å skrive anmeldelser på reisenettsteder, men vi er selvsagt veldig takknemlige for dem som gjør det, sier Breen. Foto: Rune Johansen Foto:

 

Oppfordrer gjestene

På hotellfronten er det flere av byens Clarion-hoteller som skiller seg ut.

(Se listen i bunnen av saken).

Øverst hos Tripadvisor finner vi Bergen Airport, tett fulgt av Hotel Havnekontoret, Hotel no. 13, Hotel Admiral og Klosterhagen hotell, alle med 4,5 av fem mulige poeng.

Også på Trivago.no, Finn.no og Hotels.com ligger de nevnte hotellene på topp fem.

– Jeg kan ikke vise til konkrete tall som viser at vi får flere gjester av å ligge i toppen på alle disse listene, men det betyr mye for oss å være der. Spesielt å trone øverst hos Tripadvisor gir mye prestisje og er svært viktig for oss, sier skiftleder resepsjon, Trine-Lill Rasmussen på Bergen Airport.

De oppfordrer aktivt gjestene til å dele sine erfaringer fra oppholdet på reisenettsider.

– Vi vet at det er mange som velger hotell gjennom Tripadvisor. Reisende stoler på denne typen gjesteanmeldelser, og vi tar alle tilbakemeldinger på alvor. De negative blir besvart og tatt med videre i organisasjonen, sier Rasmussen til BA.

Avslører de falske

Gjesteanmeldelser er viktig for de reisende, og naturlig nok også viktig for bransjen selv. Det gjør at de bruker tid og energi på å luke ut falske anmeldelser, som det selvsagt finnes mange av.

Ifølge den engelske avisen The Telegraph bruker bransjen et verktøy som avslører falske anmeldelser i 90 prosent av tilfellene.

– Jeg tror bruken av Tripadvisor er en viktig del av det å skaffe seg info om et reisemål, men jeg ville ikke brukt det ukritisk, sier rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim til BA.

Han tror kanskje det er spesielt viktig i et høykostland som Norge at gjestene kan sjekke andre reisendes opplevelser for å finne ut om opplevelsen står i stil med prisen.

– Forbrukerne har fått mer makt gjennom denne typen erfaringsdeling på nett, men mange reiser i jobben og på organiserte turer, og da spiller for eksempel også pris og beliggenhet en viktig rolle, mener han.

Bruk sunn fornuft

I løpet av ett år kommer det 3,5 millioner mennesker til Bergen. Reiselivsdirektør Ole Warberg håper de fleste av dem bruker mer enn bare internett for å orientere seg.

– Sosiale medier gir et subjektivt bilde av en opplevelse, som ikke nødvendigvis er riktig. Det er viktig at folk bruker sunn fornuft når de leser slike anmeldelser, men det er utvilsomt viktig for bransjen å få gode tilbakemeldinger, sier Warberg.

– Folk er flinke til å sjekke flere kilder, for på den måten å få det beste bildet av et hotell eller et spisested. Internett er et av de sterkeste og mest betydningsfulle stedene for informasjonshenting, sier seniorkonsulent reiseliv i Innovasjon Norge, Christopher Rosenkilde til BA.

Preben Larsen, daglig leder i Krok og Krinkel bokkafe, forteller at han stadig vekk opplever at gjester har funnet kafeen hans på Tripadvisor.

Preben Larsen, daglig leder i Krok og Krinkel bokkafe, forteller at han stadig vekk opplever at gjester har funnet kafeen hans på Tripadvisor. Foto:

 

Skaper forventninger

I Lille Øvregate ligger Krok og Krinkel Bokkafè. De ligger høyt på Tripadvisors restaurantliste med 4,5 av fem mulige poeng.

– Vi bruker ikke disse reisenettstedene aktivt, men vi setter enormt pris på at kundene våre har valgt å legge oss inn og gir oss gode tilbakemeldinger. For oss som kafe er det vanskelig å si hva omtalen betyr, for vi har mye drop in-kunder. Men jeg hører gjester sier at de har funnet oss på Tripadvisor, og det er jo kjekt, sier daglig leder Preben Larsen.

Topp fem i Bergen

Det finnes en rekke søkemotorer for å finne hotell, vi har sett på noen av dem.

Tripadvisor:

Tripadvisor er verdens største reisenettsted. Tripadvisor-merkede nettsteder har mer enn 340 millioner unike besøkende per måned, og over 225 millioner anmeldelser og synspunkter som dekker mer enn 4,9 millioner overnattingssteder, restauranter og attraksjoner i 45 land. (Maks er fem poeng)

 1. Clarion Hotel Bergen Airport, 429 anmeldelser, 4,5

 2. Clarion Collection Havnekont., 104 anmeldelser, 4,5

 3. Clarion Collection Hotel no.13, 104 anmeldelser, 4,5

 4. Clarion Hotel Admiral, 368 anmeldelser, 4,5

 5. Hotell Park Bergen, 255 anmeldelser, 4,0

Trivago:

Sammenligner priser fra 804 526 hoteller på 269 ulike bookingsider. 80 millioner brukere hver måned. (Maks er 100 poeng)

 1. C.H Bergen Airport, 1122 anmeldelser, 87

 2. C.C. Hotel no. 13, 256 anmeldelser, 87

 3. Hanseatisk hotell, 1625 anmeldelser, 87

 4. Bergen apartments, 573 anmeldelser, 86

 5. C.C. Hotel Havnekont., 1261 anmeldelser, 86

Hotels.com:

Nettside som formidler hotellovernatting fra 154 000 hoteller i mer enn 60 land. (Maks er fem poeng)

 1. C.C. Hotel no. 13., 37 anmeldelser, 4,6

 2. C.C. Havnekontoret, 74 anmeldelser, 4,5

 3. Det Hanseatiske hotell, 327 anmeldelser, 4,5

 4. Ørnen/Bergen Airport/Bergen Apartments har alle 4,4

Finn.no:

Norges største markedsplass. (Maks er ti poeng)

 1. To søstre gjestehus, 173 anmeldelser, 10,0

 2. C.C. Hotel No. 13,  17 anmeldelser, 9,4

 3. C.H. Bergen Airport, 482 anmeldelser, 9,0

 4. Klosterhagen hotell, 182 anmeldelser, 9,0

 5. Fjordside Lodge, 34 anmeldelser, 9,0

Restauranter på Tripadvisor:

1. 1877, 277 anmeldelser, 5,0

 2. Colonialen, 114 anmeldelser. 4,5

 3. Restaurant Cornelius, 270 anmeldelser, 4,5

Rangeringen på de ulike nettsidene regnes ut basert på ulike algoritmer hvor blant annet dato for anmeldelsen spiller en rolle. Algoritmene sørger for upartiske sammenligninger uavhengig av antall anmeldelser. Listene er hentet inn 15. juli, og vi tar forbehold om feil hos nettsidene.

Artikkeltags