Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Savner parker
– Det burde vært flere parker i Bergen. Parker hvor man kan samles, slik som i Nygårdsparken. Spesielt savner jeg en park ved Haukeland. Når det ikke er noe sted å være ute, så sitter man bare inne.
Angelina (13)
Starefossen
– Vi vil ha fortau i Starefossen! Det bor mange barn i Starefossen, og veien er trang og bratt. Bilene fosser frem gjennom svingene, mens barna går i gaten. Det er skikkelig skummelt!
Jenter 13
Til Åsane
– Bygg kollektivfelt til Åsane. Det vil koste en brøkdel av bybane. Bjørn
Sitteplasser
– Vi savner sitteplasser i byen. Det er nesten ingen sitteplasser ute, skal vi sitte så må vi sitte på busstopp! Det er sitteplasser oppe på Galleriet, men de er som regel opptatt. Alle andre steder må vi kjøpe noe for å sette oss ned! Sett ut benker!
Cecilie, Angelina og Deimante (alle 13)
Sniking?
– En summer sier hun vil ha flere kontroller på bussen, siden det er mange som sniker. Hvordan kan den summeren vite at folk sniker? Så å si alle bruker appen på telefonen. Så da er jeg spent på hvordan den summeren vet at folk sniker.
Tommy
Er vi glemt?
– Vi føler oss litt glemt på Nordnes. Før i tiden hadde vi buss hvert kvarter, nå går de mye sjeldnere og ikke i det hele tatt søndag kveld. Man tenker gjerne at Nordnes er i sentrum, men det er faktisk ganske langt å gå. Jeg synes i det minste vi burde hatt et busstilbud til klokken 23 søndag kveld.
Maria
Svar: Vi økte opp tilbudet til Nordnes fra august 2022, slik at det nå går avganger hvert 30. minutt hele dagen, der det tidligere var 60 minutters frekvens. Lørdager og søndager er det også 30 minutters frekvens deler av dagen.
Vi tar med oss ønsket om flere avganger i helgene, og vil vurdere det i fremtidig ruteplanlegging. Samtidig må vi prioritere innenfor de ressursene vi har tilgjengelige.
Med vennlig hilsen
Øyvind Strømmen,
pressekontakt, Skyss
Fjordkraft-appen
– Jeg har installert Fjordkraft- appen på mobiltelefonen og den har virket utmerket til nå. For å komme inn i appen nå må jeg heretter slå inn telefonnummer og fødselsdato og logge på. Etter det får jeg en sms-kode som skal legges inn. Men det virker ikke. Får bare melding om at det er feil og forsøk igjen. Dette gjentar seg hele tiden, så nå får jeg ikke lenger nytten av dette hjelpemiddelet til kunnskap om strømprisen. Er det bare jeg som har et problem? Kan Fjordkraft gi en forklaring på dette?
En fortvilet Fjordkraft-kunde
Svar: Vi er kjent med at noen kunder ikke forblir innlogget, men må logge inn i appen på nytt med telefonnummer og kode. Vi jobber med å forbedre påloggingen for disse kundene og venter at problemet er løst innen januar er omme. Hvis kunden ikke kommer inn i appen i det hele tatt, oppfordrer vi kunden til å ta direkte kontakt med vår kundeservice, så skal vi se på saken.
Vennlig hilsen Jon Vaag Eikeland, kommunikasjonsrådgiver Fjordkraft
Brann
– Jeg ser at det er flere eksperter ute i media og formidler sin utålmodighet vedrørende Branns aktivitet, eller fraværet av den, på vinterens overgangsmarked. Jeg synes klubben gjør klokt i å se situasjonen an, og heller bruke pengene på bl.a. nye treningsfasiliteter. Andre klubbers kjøpefest i vinter har drevet prisen på norske spillere opp, så Brann har ikke råd til noe bomkjøp. Jeg har full tillit til sportssjefen i denne saken.
Supporter på felt Z
Enklere og billigere
– Fortsatt kommer våre «valgte» politikere med uttalelser om hvor denne banen skal gå til Åsane, over Bryggen eller i tunnel.
Traseen byttes etter hvilke partier som har flest partier i bystyret i ryggen, og hvem som kan komme i posisjon til å vinne frem.
Prisen krangles det fortsatt om, og hvem som skal betale, vi (bilistene) eller staten.
Busselskapet Kolumbus i Stavanger har brukt elbusser i mange år, og det fungerer.
Hva om vi laget en trase fra Festplassen til Busstasjonen, Flaktveit, Åsane senter og tilbake til Festplassen? Avgang hvert 5. minutt. Veien har to felt hver vei, og bussene er leddbusser som tar mange passasjerer, og til en fornuftig pris. Da vil mange benytte disse, og det vil gi mindre privatbiler (elektriske og fossile) på veien til og fra arbeid.
På de andre rutene, som til og fra Loddefjord og ellers, kan det benyttes busser med størrelse etter passasjerbehovet.
– Trolleybussen, som de pusset støvet av, og la over Laksevåg medførte rasering av Laksevåg, med stolper og med trafikale problemer i lang tid under byggingen. Pris 150 millioner, og i disse dager går den ikke!
Sørover og vestover har vi allerede bane, men vi trenger ikke bane nordover.
Tenk pris, alt det vil ødelegge underveis og kaoset det vil medføre under byggingen – og ikke minst tiden det vil ta før den er ferdig.
Byen vår er vakker, men den er ikke laget for all trafikken som må gjennom sentrum hver dag. Sats heller på disse bussene, og en trase rundt sentrum for gjennomgangstrafikken nord–sør.
Dette var min utlufting for i dag, og etter 50 år som yrkessjåfør håper jeg på bedre tider for byens befolkning.
Med vennlig hilsen
Bjørn Johannes Anthun
Les flere summetoner her: Jeg ble kvitt sprøyteskrekken