Nostalgisk tur i Bergens gater

Illustratør Åshild Kanstad Johnsen har tegnet Fiskertorget slik hun husker det fra barnsben av. Illustrasjon: Åshild Kanstad Johnsen

Illustratør Åshild Kanstad Johnsen har tegnet Fiskertorget slik hun husker det fra barnsben av. Illustrasjon: Åshild Kanstad Johnsen

Artikkelen er over 2 år gammel

Illustratør har tegnet Bergen slik hun husker byen fra sin barndom i samlebok fra Figenschou forlag.

DEL

Oppdagelsen av en ny trend på verdens største barneboksmesse i Bologna resulterte i bokserien «Jeg elsker byen min», hvor illustratører med et nært forhold til fire store byer i Norge fikk leke seg. Nå kommer det en samlebok, der 15 byer er representert under tittelen: «Norske byer fra A til Å: En let-og-finn ABC»

– Jeg så barnebøker som skildret verdens største byer i detaljerte tegnede bilder. Såkalte myldrebøker eller let-og-finn bøker. Vi må ha dette i Norge også, sier forlegger og redaktør Anitra Figenschou.

– Skrevet i stjernene

Hun forteller videre at grunnideen for bokprosjektet var at hver by skulle ha sin illustratør og at disse måtte komme fra byen han eller hun skulle tegne. For Bergens del var det Åshild Kanstad Johnsen som fikk ansvaret.

– Hun sto skrevet i stjernene for Bergensboken. En stor kunstner i Norge og kanskje enda mer kjent og populær i Japan, sier Figenschou.

– Jeg likte prosjektet kjempegodt. Det var litt som å gå inn i barndomstiden min i Bergen, til det som inspirerte meg da jeg var liten – mye krinkelkroker, sier Kanstad.

Selv hadde hun ikke arbeidet på denne måten før.

– Jeg måtte jobbe på nye måter og jeg har jukset det litt til. Jeg har tegnet fisketorget litt slik det så ut før med bondens marked og fiskebutikker, sier Kanstad.

Ikke lukrativt

Selve «Myldrebok»-konseptet har hun stor tro på. Men hun konstaterer også at det ikke er en lukrativ gren av litteraturbransjen.

– Bøkene finansieres ved at folk synes de er spennende og ønsker å kjøpe dem. Det er ikke en veldig lønnsom bransje, så man bør ikke begynne å utgi barnebøker om man vil bli rik, men man blir veldig glad av det, sier Figenschou.

Kanstad og Johnsen har også samarbeidet med Robotbutikken i sentrum med salg av trykk av illustrasjonene.

– Salget går veldig godt, det er mange som kjøper trykk som gaver til familie og vi har også sett de dukke opp overalt på nettet, sier butikksjef Henrik Svanevik.

Artikkeltags