Kjell Sellevold har kjørt turisttoget Bergens-Expressen i 30 år. Nå er togene solgt. Kiosken i Fjellveien bygget han i                        sin tid for at turistene skulle kunne gå på do og kjøpe seg en is. Selv om togene nå er solgt beholder han inntil videre kiosken. foto: Skjalg Ekeland

Kjell Sellevold har kjørt turisttoget Bergens-Expressen i 30 år. Nå er togene solgt. Kiosken i Fjellveien bygget han i sin tid for at turistene skulle kunne gå på do og kjøpe seg en is. Selv om togene nå er solgt beholder han inntil videre kiosken. foto: Skjalg Ekeland Foto:

30 ganger rundt jorden i sneglefart

Skjalg Ekeland
Publisert
DEL

Fra barkrakken i Alcudia så Kjell Sellevold et mer eller mindre hjemmelaget turisttog snegle seg forbi.

Året var 1987, han var på ferie med sin kone og et vennepar på Mallorca.

For nordsjøarbeideren var ideen om å starte et lignende tilbud i Bergen åpenbar.

Det var det ikke mange som var enige i.

Verken konen eller banken viste noen stor begeistring for planen. Den siste sa blankt nei. Konen lot seg etter hvert overtale.

Lisbeth Sandquist fra det andre venneparet tente imidlertid umiddelbart på ideen. Sammen gikk de to i kompaniskap og drog det hele i gang.

Det ble mye papirarbeid før første avgang. Det 20 meter lange toget trengte dispensasjon fra maksgrensen på 18 meter før det fikk kjøre i sentrumsgatene i Bergen.

– Du vet, Fjellveien er jo hellig grunn, det var ikke bare bare å få løyve til å kjøre der, sier Sellevold.

Han forteller om hvordan han til slutt inviterte politisjef, havnesjef, turistsjef, veisjef og kommandanten på Bergenhus festning til møte ved «Hesten trenger kvile» midt i Fjellveien.

Der disket han opp med vin og kanapeer fra Bellevue. Han presenterte planene sine.

– Det meste ordnet seg etter det, humrer Sellevold lunt.

Med stort pågangsmot og en smule egenkapital i bunnen stilte Sellevold med byens eget turisttog til første avgang.

Da fikk barn fra Haukeland sykehus sitte på gjennom 17. mai-prosesjonen.

Bergens-Expressen var en realitet.

Den første turen fikk barn fra Haukeland sykehus kjøre med toget i 17. mai prosesjonen.

Den første turen fikk barn fra Haukeland sykehus kjøre med toget i 17. mai prosesjonen. Foto:

Sneglefart rundt jorden

Selv om avgangene har vært mer punktlige enn NSB kan navnet Express kalles en mild overdrivelse.

Toget har en toppfart på 25 km/t, men holder seg stort sett under det ute i trafikken.

De første årene startet ruten fra turistinformasjonen, som den gangen holdt til i kiosken på Torgallmenningen. Videre tøffet toget forbi jernbanestasjonen, opp Kalfaret og den bratte bakken til Bellevue, utover Fjellveien, hvor det var lagt inn stopp til fotografering. Videre forbi Mon Plaisir, Mariakirken, Haakonshallen og Torget.

– Jeg vet faktisk ikke hvor mange passasjerer vi har fraktet opp gjennom årene. Vi har kjørt mellom 70 000 og 75 000 turer til sammen med togene våre, sier Kjell Sellevold.

De 180 hestekreftene i motoren har gjort jobben og dradd det ni tonn tunge toget gjennom ruten dag etter dag, time etter time. Gjennom hele turistsesongen.

Sammenlagt utgjør avstanden togene til Sellevold har tilbakelagt siden oppstarten en strekning tilsvarene omtrent 30 ganger rundt Jorden, ved Ekvator.

Med en fart på 20 km/t kunne man tro det kunne bli en kjedelig stund eller to, men «tog-rederen» har nesten bare gode minner fra de 30 årene han har holdt det gående.

Private turer

Det er heller ikke bare turister som har benyttet det lille toget.

Kjell Sellevold mener at nesten to tredjedeler av passasjerene har vært bergenserne selv.

Noen har villet oppleve en sightseeing i egen by.

Det har også blitt en del private turer. Barnehager, blåturer, bryllup og dåp.

– Jeg har kjørt alt unntatt begravelser. Det som har gledet meg aller mest er de gangene jeg har hentet folk på alders- og sykehjem rundt om i Bergen.

Mange eldre har ikke sett utsikten fra Fjellveien på flere år. Å se gleden i ansiktene på disse passasjerene har gitt meg utrolig mye, smiler Sellevold.

Det er ikke bare beboere på alders og sykehjem som har nytt godt av gratis turer med toget.

En del av fruene i Fjellveien har også benyttet seg av skyss hjem fra sentrum med handleposene sine.

– De har sikkert vært lei av meg av og til, men jeg tror jeg har beholdt et godt forhold til beboerne her oppe. Vi har ikke hatt noen konflikter, mener Sellevold.

Champagne og promilletest

Vi vet ikke om vi skal tro på det, men han insisterer på at det ikke har vært mye irritasjon fra bilister som har havnet bak toget.

– Det har kanskje vert en og annen på vei opp Kalfaret, på vei hjem til middag, som har irritert seg litt, innrømmer han.

Det høljer ned med hagl denne formiddagen. Vi sitter i ly for været utenfor kiosken Sellevold fikk bygget etter ti år med turistfart i Fjellveien. Han ville tilby passasjerene muligheten til å gå på do og kjøpe seg en is. Dette ble et fast stoppested på ruten.

Av alle som går forbi er det kun en som ikke er på fornavn med Kjell. Han hilser, slår av en prat og kjenner alle. Folk i Bergen vet hvem han er. Det fikk han merke den gangen han traff en bekjent på en butikk i sentrum. Hun hadde ikke kjørt med toget ennå.

– Bli med på tur, så tar vi en flaske Champagne og siger gjennom Fjellveien. Det er ikke farlig, toget går jo ikke fortere en 25 km/t.

Sellevold hadde selvsagt dratt en spøk, men neste dag sto politiet klar med promilletesten ved endestoppet på Torgallmenningen.

– Du skal ikke snakke for høyt i denne byen, humrer han med glimt i øyet.

Klar for sommerferie

Historiene og minnene fra 30 år med turisttog i Bergen er mange.

Det er særlig kontakten med folk rundt Fjellveien Sellevold kommer til å savne når han nå gir seg.

Kiosken beholder han inntil videre, fremtiden for den er ennå ikke klarlagt.

Togene er solgt og transportert til ny eier i Eidfjord. Skuret på holdeplassen ved bryggen er heist bort og solgt til en liten kommune et sted i Sogn og Fjordane.

Kjell Sellevold vurderte aldri å la noen i Bergen ta over driften.

– Da ville jeg blitt en syvende far i huset. Det vil jeg ikke. Jeg er 72 år nå, jeg skylder ingen. Nå vil jeg ha ferie, slår han fast.

Artikkeltags