Ruteheftet til Skyss ble fjernet - så funket verken appen eller nettsiden

Busspassasjerer ble møtt med feilmelding da de skulle søke opp rutetider på Skyss reiseplanlegger på nettet.

Busspassasjerer ble møtt med feilmelding da de skulle søke opp rutetider på Skyss reiseplanlegger på nettet. Foto:

Første dagen Skyss-bussene er på veiene uten papirutgavene av ruteheftet, fikk den digitale versjonen store problemer.

DEL

Mandag ettermiddag var det ikke mulig å finne rutetidene til bussene i Bergen.

Ved å bruke Skyss Reise-appen fikk busspassasjerer opp feilmelding om at flere avganger manglet sanntidsprognoser som følge av tekniske problemer.

Serverproblemer

Forsøkte man å søke opp avganger på nettsiden til Skyss, ble man ikke mye klokere. Da ble man møtt med meldingen om at en feil hadde oppstått i en intern server.

Feilen skjedde samme dagen som ruteheftene har blitt faset helt ut og ikke lenger er tilgjengelig for busspassasjerer, med mindre de går inn på Skyss kundesenter på Bystasjonen og ber om å få en utskrift av sine busslinjer på papir.

Begrunnelsen for å gjøre rutesøk digitale var at Skyss ønsker å spare flere tonn papir i året, og at etterspørselen etter heftene har vært på hell i åresvis.

– Med digitale løsninger har etterspørselen etter heftene gått bratt ned, og store mengder hefter måtte kastes. Uten rutehefter for buss i Hordaland sparer vi nå miljøet for 30 tonn papir i året, uttalte pressekontakt Ingrid Dreyer i Skyss til BA søndag.

Ukjent feil

Utfasingen av ruteheftene fikk flere til å reagere, deriblant leder for Bergen Pensjonistparti, Turid Krogh Sveen.

– Alle eldre har ikke datamaskin eller smarttelefon og dette blir et stort problem for mange av dem. Det er ikke vanskelig å komme seg inn i dette med data, men det er nytt for mange av oss og vi føler oss underlegne i dagens samfunn på grunn av dette, sa Sveen til BA.

De tekniske problemene var løst i 1630-tiden, først for nettsiden og deretter appen.

– Det lå en avviksmelding i appen, en teknisk feil. Men nå virker den igjen. Reiseplanleggeren på nettsiden har virket i hele ettermiddag og man kan også ringe kundesenteret og få ruteinfo på direkten. Vi beklager så mye til alle som opplever dette, skriver Dreyer i en SMS til BA.

Artikkeltags