Spansk selskap skal bygge jernbanen til Arna

Slik vil Arna stasjon se ut etter ombyggingen.

Slik vil Arna stasjon se ut etter ombyggingen. Foto:

Vant anbudsrunden om å lage dobbeltspor mellom Bergen og Arna.

DEL

Spanske Azvi s.A. signerte mandag kontrakt med Bane Nor om bygging av nytt jernbanespor mellom Arna og Fløen i Bergen.

Det nye dobbeltsporet skal leveres sammen med den nye norske jernbaneentreprenøren Rail Infrastructure AS (RIAS). Strekningen skal bygges med fastspor, en teknologi som er helt ny i Norge.

Tilpasset Vestlandet

Fastspor er mer driftssikkert og krever mindre vedlikehold. Hovedentreprenør Azvi skal levere selve spordelen i prosjektet.

– I Azvi har vi solid internasjonal erfaring med å bygge fastspor. Vi har jobbet tett sammen med RIAS det siste halvannet året for å komme opp med en teknisk løsning tilpasset Vestlandske forhold, sier Azvis leder for forretningsutvikling i Norge, Manuel Borràs.

I evalueringen av tilbudene la Bane Nor stor vekt på oppdragsforståelse og gjennomføringsevne.

– Tilbudet til Azvi og RIAS scoret best på kvalitet og gjennomføringsevne. Løsningen har best forutsetninger for å levere prosjektet til rett tid, kvalitet og kost, sier prosjektdirektør i Bane Nor, Hans-Egil Larsen.

Flere avganger

Pris har vært den viktigste driveren i norsk bygg- og anleggsbransje lenge. I anbudet vektet Bane Nor kvalitet og pris likt.

– Vi er svært positive til at pris og kvalitet ble vektet likt i anbudet. Bane Nor hever med det standarden på den norske jernbanen og i norsk anleggsbransje, sier administrerende direktør i RIAS, Bjørn Aage Innstrand.

Strekningen Arna-Fløen hadde nærmere 630.000 togreisende i 2017, en økning på 4,7 prosent fra året før, ifølge tall fra NSB. Strekningen er svært tett trafikkert og dagens enkeltspor har for lav kapasitet.

Byggingen av dobbeltspor vil bedre situasjonen både for gods- og persontrafikken, og legge til rette for 15 minutters frekvens for lokaltogene, ifølge Bane Nor.

Artikkeltags