Gå til sidens hovedinnhold

Odd (90) og Astrid (82) trener tre ganger i uken

Artikkelen er over 2 år gammel

De to seniorene sliter ut dørterskelen på Feelgood treningssenter i Åsane.

Rullatoren står pent plassert ved garderoben. Når Astrid Nygaard går til trening, må hun ha den med. Men under økten får den pent stå i kroken.

– Ja, jeg klarer meg fint, jeg trenger ikke hjelp, sier Nygaard til BA.

Hun er i ferd med å gjennomføre en treningsøkt på de tolv apparatene inne på Feelgood treningssenter i Åsane. Men svetten pipler ikke, akkurat.

– Det er motoriserte apparater, der du bestemmer hastigheten og motstanden selv, forklarer Odd Pedersen.

– Tar du i, kommer svetten såklart, tilføyer Nygaard.

Rehabilitering

Treningstilbudet åpnet i september, og siden har både Nygaard og Pedersen vært stamgjester der tre ganger i uken. Treningsapparatene med motor gjør det enkelt for kunder som sliter med skader eller stølhet å få beveget musklene.

– Da vi startet opp, var målgruppen de i midten av livet og oppover. Men fremover kommer vi til å satse mot yngre grupper også, for mange av dem har også en kroppslig plage, eller liker ikke gå på vanlige treningssentre, sier daglig leder i Feelgood Åsane, Kristin Pedersen.

Hun slet selv med en skade, og søkte på nettet etter treningstilbud, da hun kom over Feelgood-konseptet. På nettsiden deres søkte de etter franchise-takere, og Pedersen grep sjansen.

– Etter en uke på kurs, kunne jeg sette i gang jakten på lokale i Bergen. I juni fikk jeg overta det gamle lokalet til Baunen i Åsane senter og startet oppussingen. Tre måneder senere åpnet vi dørene, sier Pedersen, som også er barnebarnet til treningssenterets eldste kunde.

– Ja, han er farfaren min. Han var litt skeptisk i starten, for han var redd han ikke skulle komme seg av apparatene. Men det har gått bra. Han har hatt en god fysisk fremgang, sier Pedersen.

Og farfar stemmer i:

– Formen min er blitt mye bedre. Da jeg var yngre var jeg veldig aktiv og sto mye på langrennski. De var alltid med meg når jeg var på jobbreiser. Jeg trente til og med på julaften 25 år på rad, forteller Odd Pedersen.

Eldrestyrke

På sine eldre dager har han lagt skiene på hyllen på grunn av problemer med balansen. Men på treningssenteret får han trent benmuskulaturen på styrkeapparatene.

– Det er appartene for bena jeg liker best, sier 90-åringen.

Ifølge NHI er styrketrening viktig for alle aldersgrupper, men spesielt for eldre. Regelmessig trening reduserer risikoen for hjertesykdommer, benskjørhet, fall og kognitiv svekkelse. Styrking av muskulaturen er avgjørende for at all annen trening skal lykkes, og jo lenger opp i årene man kommer, dess mer muskelsvinn har man.

Nygaard sier hun merker bedring etter tre måneder med trening.

– Jeg er dårlig til bens, har vond rygg og en knust skulder som jeg ikke kunne strekke ut. Nå kan jeg strekke den helt ut. Det gjør fortsatt vondt, men den virker igjen, sier den tidligere sykepleieren.

82-åringen bor på Åsane senter, og hver mandag, onsdag og fredag tar hun rullatoren sin med og spaserer bort til trening.

– Før dette kom, var jeg på jakt etter et treningstilbud. Jeg sjekket et vanlig treningssenter og bestilte time, men kom raskt frem til at det ikke var noe for meg. Dette var mye mer lettvint. Nå trener jeg tre kvarter til en time hver gang.

Saken fortsetter under bildet.

 

Suksesshistorier

Og det har gitt resultater, ifølge Kristin Pedersen.

– Før slet hun med svimmelhet, men nå er hun blitt mye bedre. Mange av kundene har lignende historier og det er det som driver meg, alle disse suksesshistoriene.

Treningsøkten er over for denne gangen og de to treningskameratene gjør seg klare for å gå hjem. Nygaard finner veien fra massasjestolen til rullatoren ved garderoben, mens Pedersen tar seg en pause i loungeområdet.

– Jeg har prøvd alt, utenom Vitapro, for det sa legen min var bare tull. Men dette har jeg tro på og nå har jeg gått over fra månedskort til årskort, sier han.

Kommentarer til denne saken