Det kan komme til å koste 90 kroner hver vei over Sotrabroen

Slik ser vegvesenet for seg at Sotra-sambandet vil se ut når det er ferdig. Med den gamle blir det seks felt.

Slik ser vegvesenet for seg at Sotra-sambandet vil se ut når det er ferdig. Med den gamle blir det seks felt.

Artikkelen er over 1 år gammel

Fjell-ordfører Marianne Bjorøy (Ap) er svært spent før forslaget til ny Nasjonal transportplan legges frem mandag.

DEL

Mandag legges fagetatenes forslag til fremtidige vei- og baneprioriteringer frem.

Deretter er det duket for et år med dragkamp om midler, før den endelige Nasjonale Transportplanen (NTP) for perioden 2018–2029 legges frem for Stortinget våren 2017.

Høyere statlig andel

– Jeg har ikke så store forventninger, men veldig store forhåpninger, sier Bjorøy til BA.

For Fjell-ordføreren er det selvsagt Sotrasambandet og spørsmålet om hvor stor andel av regningen staten skal ta hun ønsker seg svar på i NTP.

– Jeg håper det er lagt inn en høyere statlig andel etter kostnadssprekken på over to milliarder kroner. I forrige NTP lå det inne 2,1 milliarder i statlige bidrag, mens bompenger skulle finansiere de resterende 5,2 milliardene. Når kostnadene nå har steget til 8,9 milliarder kroner, dekker statens andel ikke mer enn 23 prosent, mindre enn momskompensasjonen, sier Bjorøy.

LES OGSÅ: Flykter fra bompenger på Sotrabroen

Ordfører i Fjell, Marianne Bjorøy fra Ap.

Ordfører i Fjell, Marianne Bjorøy fra Ap. Foto:

Hun viser til andre lignende prosjekt som har hatt mellom 30 og 40 prosent statlig andel.

– Det hadde vært veldig fordelaktig med over 30 prosent statlig andel, hvis ikke kommer bompengesatsene til å bli svært høye, sier Bjorøy til BA.

Smertegrense på 50 kroner

Dersom staten ikke bidrar med mer enn de 2,1 milliardene som allerede ligger inne i NTP, snakker man om en bompengekostnad på 90 kroner hver vei over Sotrabroen. Det tror Fjell-ordføreren kan bli vanskelig.

– Det går nok en smertegrense på 50 kroner. Vi ønsker oss ned mot 45 kroner hver vei. Jeg er veldig spent på hva som blir lagt frem mandag. Jeg håper, men jeg er forberedt på at vi fortsatt har en hard jobb foran oss, sier Bjorøy.

Hun er fast bestemt på at Fjell-politikerne ikke kommer til å gi seg dersom forslaget til NTP ikke inneholder mer penger til Sotrasambandet.

– Det er fortsatt ett år til det skal fattes vedtak i Stortinget, så da må vi bruke tiden til å snakke med alle stortingspolitikerne for å få dem til å forstå det samme som oss, sier Bjorøy.

Byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti (Ap)

Byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti (Ap) Foto:

Mest opptatt av kollektivsatsing

Byutviklingsbyråd i Bergen, Anna Elisa Tryti (Ap), sier til BA at hun er mest opptatt av hvilke signaler det gis i NTP om kollektivsatsing i de store byene.

– Det er helt prekært at kollektivperspektivet blir godt ivaretatt i NTP. I Bergensprogrammet har ikke den statlige andelen vært større enn 15 prosent. I de nye bymiljøpakkene, som vil ta over for Bergensprogrammet, må Bergen ha mer enn 50 prosent statlig finansiering, mener Tryti.

Hun sier hun er spent på hvor stor potten til kollektivsatsing i de store byene kommer til å være.

– Det er avgjørende for byen at vi får på plass bybane til Åsane og Fyllingsdalen. Ellers har Bergen kommune pekt på Kyststamvegen med Rogfast og Hordfast. I tillegg skulle jeg gjerne sett midler til modernisering av godsterminal på Nygårdstangen, det er viktig for bybaneutbyggingen sier Tryti som også er spent på hvordan Sotrasambandet ligger an.

Morten Myksvoll i Forum Nye Bergensbanen.

Morten Myksvoll i Forum Nye Bergensbanen. Foto:

– Store forventninger

Morten Myksvoll er leder i Forum Nye Bergensbanen, en interesseorganisasjon som jobber for modernisering av Bergensbanen. Han føler seg trygg på at NTP gir gode nyheter for ham mandag.

– Vi har ganske store forventninger til forslaget som legges frem mandag. Regjeringen har selv vært med på å øke de forventningene. Vi forventer byggestart på Ringeriksbanen i 2019 og byggestart på strekningen Arna-Voss før 2022, sier Myksvoll.

Andre store prosjekter

Foruten Sotrasambandet, Bergensbanen og bymiljøpakker, er det flere andre store samferdselsprosjekter i Hordaland som venter på midler fra staten.

Ringvei øst, Nyborgtunnelen, E16 Bergen-Voss, E39-Hordfast og flytting av godsterminal kan nevnes. Det samme kan Vikafjellstunnelen, samt E134 Hordalandsdiagonalen.

Nasjonal transportplan (NTP)

  •  NTP er en plan som gjelder for tolv år for transport i Norge.

  •  Planperioden ble i fjor utvidet fra ti til tolv år, og det skal lages perspektiv mot 2050. Den revideres hvert fjerde år.

  • I planen prioriterer regjeringen mellom alle samferdselsprosjekter her i landet og sier hva det skal satses på og bevilges penger til. Bevilgningene må komme i senere års budsjetter, og prioriteringer kan bli endret.

  •  Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor legger mandag fram sine forslag til prioriteringer for neste NTP.

  •  Deretter følger høring, hvor fylkeskommunene og de største bykommunene involveres.

  •  NTP for perioden 2018-2029 legges fram for Stortinget våren 2017.
    (NTB)

Artikkeltags