Mor og Barn som født på ny

Etter at James Eves og hans assistent har stelt «Mor og Barn» utenfor barnehuset Marie Joys på Haukeland, hører all irring og grønnfarge fortiden til.

Etter at James Eves og hans assistent har stelt «Mor og Barn» utenfor barnehuset Marie Joys på Haukeland, hører all irring og grønnfarge fortiden til. Foto:

Statuen ser ut som den kommer nystøpt fra støperiet. – Før så den helt grusom ut.

DEL

De siste ukene har det stått stillas rundt den 3,5 meter høye bronseskulpturen ved Haukeland sykehus.

I noen uker har byens eneste gjørtler, James Eves (68) og hans assistent pusset og stelt statuen «Mor og Barn». Nå ser den ut som ny, slik som da billedhugger Ivar Viktor Johansson for nesten 70 år siden var ferdig med skulpturen.

– Statuer skal være blanke

Sur nedbør og fuktig vær gjør at byens statuer irrer og blir grønne.

– Den så helt grusom ut med grønne striper nedover skulpturen.

Noen mener bronseskulpturene skal bære preg av tiden de har stått på sokkel.

– Hvordan man ønsker at statuene skal se ut, er en veldig personlig ting. Jeg synes de skal være blanke, og se ut som nystøpte. Slik er skulpturer mange steder i verden.

Artikkelen fortsetter under bildet.

James Eves studerer den nedre delen av statuen. Den grønne irringen er nesten vekke. (Arkiv)

James Eves studerer den nedre delen av statuen. Den grønne irringen er nesten vekke. (Arkiv) Foto:

– Et nydelig metall

– Når man pusser de ned og får dem som nye, tar man ikke noe vekk, men fremhever det vakre metallet og strukturen.

Først ble det brukt stålbørste for å få vekk den gamle patinaen. Da ble statuen matt, og ny patina ble satt på, ved hjelp av varme ble patinaen satt i gang.

Patinaen er en kjemisk reaksjon, som lager den fine fargen i bronsen.

Vanndråpene legger seg på overflaten, etter at skulpturen er smurt inn med voks. Skal den forsette å se slik ut, må den smøres med voks omtrent to ganger i året.

– Bronse er et nydelig metall. Strukturen fremheves med vedlikehold. Den blir så levende!

Artikkelen fortsetter under bildet.

Her arbeides det med patinaen. Varmen får den sterke kjemien til å begynne å jobbe.

Her arbeides det med patinaen. Varmen får den sterke kjemien til å begynne å jobbe. Foto:

Bergens siste metallstøper

Tidligere sto statuen høyt oppe på sørveggen på Barneklinikken.

Da denne skulle rives, måtte det finnes ny plass til «Mor og Barn» – som ble plassert utenfor barnehuset Marie Joys i fjor.

Eves overtok i sin tid Amundsen metallstøperi.

Få har samme kompetanse som Eves, han kjenner bare til en i Norge, som trolig er enda eldre enn han selv.

Metallstøperen har fått oppdrag helt ifra Shetland. Han har blant annet restaurert og rekonstruert lamper til Hanseatisk museum, Mariakirken, og lysekroner til det gamle rådhuset.

– Et slikt håndverk får man ikke gjort i Kina.

Ingen står klar til å ta over støperiet.

Hvem skal restaurere, støpe nytt, og sikre at våre museer i byen har tidsriktige metallelementer i fremtiden?

Eves opplever at helsen svikter. Derfor er trolig «Mor og Barn» den siste statuen som får hans omsorg.

Men før Eves pensjonerer seg drømmer han om å få gjøre bronseskulpturen «Tiggerne», i sykehusparken på Haukeland, like skinnende som «Mor og Barn». Så de kan stå i stil til hverandre.

Utenfor den gamle hovedbygningen på Haukeland står Vigelands bronseskulptur «Tiggerne», som er over hundre år.   James Eves håper den kan bli like skinnende som «Mor og Barn». (Arkiv)

Utenfor den gamle hovedbygningen på Haukeland står Vigelands bronseskulptur «Tiggerne», som er over hundre år. James Eves håper den kan bli like skinnende som «Mor og Barn». (Arkiv) Foto:

Artikkeltags